Udenrigsudvalget 2011-12
L 155 Bilag 4
Offentligt
1120952_0001.png
1120952_0002.png
1120952_0003.png
1120952_0004.png
Til lovforslag nr.L 155
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Udenrigsudvalget den 0. maj 2012
1. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om Dansk Institut for Internationale Studier[af udenrigsministeren (Villy Søvndal)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 11. april 2012 og var til 1.behandling den 17. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Udenrigsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og udenrigsministeren sendte den 27. februar2012 dette udkast til udvalget, jf. URU alm. del – bilag 134.Den 10. april 2012 sendte udenrigsministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til udenrigsministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Et spørgsmål tiludenrigsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bi-lag 2 i betænkningen.2. Emner, udvalget særligt har behandletInvolvering af repræsentanter for GrønlandArktis fremhæves i bemærkningerne til forslaget som etaf de fremtidige væsentlige analyseområder for Institut forInternationale Studier. Udvalget deler denne vægtning af detarktiske område. Grønland har af naturlige årsager en særliginteresse i instituttets arbejde i forhold til Arktis, og udval-get lægger vægt på, at DIIS’ forskning og forskningsformid-ling vedrørende arktiske forhold – med respekt for institut-tets uafhængighed - skal foregå i et samarbejde med rele-vante grønlandske institutioner, såsom Illisimatusarfik –Grønlands Universitet, og i dialog med grønlandske em-bedsmænd. Udvalget har derfor optrykt ministerens svar påspørgsmål 1, der omhandler dialogen med Grønland, sombilag til denne betænkning. Udvalget går ud fra, at institutteti henhold til § 2, nr. 3, kan udarbejde redegørelser og udred-ninger efter fælles anmodning fra Folketinget og Inatsisar-tut, uden at loven er sat i kraft for Grønland ved kgl. anord-ning.Folketingets mulighed for at anmode DIIS om redegørel-ser og udredningerUdvalget finder muligheden for at involvere DIIS kom-petencer i Folketingets arbejde som et vigtigt element for entænketanks mulighed for at indgå i dialog om politikudvik-ling. Udvalget vil derfor i lyset heraf inviterer DIIS’ ledelsetil en gang årligt at præsentere DIIS forsknings- og analyse-program.3. Udtalelse fra udenrigsministerenUdenrigsministeren har over for udvalget oplyst følgendeom observatørernes rolle i bestyrelsen:»Der skal ikke fremover være repræsentanter udpeget afhenholdsvis stats-, udenrigs- og forsvarsministeren i institut-tets bestyrelse. Formålet er at styrke den faglige uafhængig-hed af instituttet i forhold til al forskning, analyse og infor-mationsvirksomhed, herunder særligt i forhold til redegørel-ser og udredninger, som udarbejdes efter anmodning fraFolketinget eller regeringen. Det foreslås samtidig, at uden-rigsministeren udpeger en observatør fra Udenrigsministeri-et og forsvarsministeren en observatør fra Forsvarsministeri-et til at deltage i bestyrelsesmøderne med taleret, men udenstemmeret. Formålet er at styrke betydningen af instituttetsaktiviteter for udviklingen af dansk udenrigs-, sikkerheds-og udviklingspolitik, fx i drøftelsen af forskningsprogram-met, gennem gensidig informations- og erfaringsudveksling
DokumentIdJournalnummer
2
om Danmarks udenrigs-, sikkerheds- og udviklingspolitik,ved at fremme dialogen mellem politikere, embedsmænd ogforskere og ved at fremme brugen af instituttets arbejde iministerierne. Observatørerne bidrager således til drøftelsenaf instituttets faglige mål og strategier og til at skabe forbin-delse til den praktiske udmøntning af den brede udenrigspo-litik, men det er alene bestyrelsens ni medlemmer, der fast-lægger disse. Det bemærkes, at forslag til ny lov om interna-tionalt udviklingssamarbejde ventes forelagt Folketinget,hvorefter den nuværende Styrelse for Internationalt Udvik-lingssamarbejde afløses af et nyt råd. Et sådant nyt råd vil igivet fald overtage udpegelsen af medlemmer til Dansk In-stitut for Internationale Studiers bestyrelse fra nævnte styrel-se.«
4. Indstillinger [og politiske bemærkninger]Udvalget [et flertal/mindretal i udvalget] indstiller lovfor-slaget tilvedtagelse uændret.Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-tænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Jeppe Kofod (S) Ane Halsboe-Larsen (S) Sara Olsvig (IA) John Dyrby Paulsen (S) Kirsten Brosbøl (S)nfmd.Maja Panduro (S) Mogens Jensen (S) Lone Loklindt (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Steen Gade (SF) Christian Juhl (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Frank Aaen (EL) Lykke Friis (V)Jakob Ellemann-Jensen (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Ellen Trane Nørby (V) Søren Pind (V)Mads Rørvig (V) Ulla Tørnæs (V) Søren Espersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Pia Kjærsgaard (DF)Peter Skaarup (DF) Mette Bock (LA) Per Stig Møller (KF)fmd.Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 155Bilagsnr.123TitelHøringsnotat og høringssvar, fra udenrigsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 155Spm.nr.1TitelSpm. om Grønland skal have mulighed for at udpege et medlem af be-styrelsen i Dansk Institut for Internationale Studier, til udenrigsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om Grønland kan blive repræsenteret på anden vis end via besty-relsen i Dansk Institut for Internationale Studier, til udenrigsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren er villig til at opgive Udenrigsministeriets og For-svarsministeriets observatørstatus i bestyrelsen for Dansk Institut forInternationale Studier for at sikre og tydeliggøre instituttets uafhæn-gighed, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren er indstillet på at lade Udenrigsministeriet og Mi-nisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser ud-arbejde en redegørelse, der skal foreligge i løbet af 2013, som under-søger fordele og ulemper ved at fusionere DIIS med et universitet, tiludenrigsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
Bilag 2Udvalgets spørgsmål 1 til udenrigsministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 1 og udenrigsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra <>.Spørgsmål 1:Vil ministeren redegøre for, om Grønland skal have mulighed for at udpege et medlem af bestyrelsen iDansk Institut for Internationale Studier, når de arktiske forhold fremhæves som et forskningsområde forinstituttet?Svar:Den gældende lov om etablering af Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder er sati kraft i Grønland, men ikke på Færøerne, og lovudkast L155 om Dansk Institut for Internationale Studieråbner mulighed for, at loven ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland og Færøerne.Grønlands Selvstyre skønner ikke selv i sit høringssvar til lovudkastet, at der umiddelbart er behov for atsøge loven sat i kraft for Grønland. Jeg støtter fuldt Selvstyrets ønske om, at DIIS’ forskning og forsk-ningsformidling vedrørende arktiske forhold – med respekt for instituttets uafhængighed – skal foregå i etsamarbejde med relevante institutioner, såsom Illisimatusarfik – Grønlands Universitet – og at bemærk-ningen i de generelle bemærkninger til lovforslaget, pkt. 1.2, om at instituttet skal fremme dialogen mel-lem embedsmænd og forskere også omfatter grønlandske embedsmænd. Selvstyret og jeg går også ud fra,
4
at instituttet i henhold til § 2, nr. 3, kan udarbejde redegørelser og udredninger efter fælles anmodning fraden danske regering og Naalakkersuisut, uden at loven er sat i kraft for Grønland ved kgl. anordning.