Udenrigsudvalget 2011-12
L 154 Bilag 8
Offentligt
1118967_0001.png
1118967_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
Udenrigsministerens forslag til ændring aflovforslag nr. L 154 om Institut for Menne-skerettigheder – Danmarks NationaleMenneskerettighedsinstitution som fremsatden 11. april 2012.

Udenrigsministerens ændringsforslag

Til § 3:1) Stk. 7 udgår. [En repræsentant for Udenrigsministeriet udpeges af udenrigsministeren tilat deltage i bestyrelsesmøderne som observatør med taleret, men uden stemmeret]

Bemærkninger til ændringsforslaget

På baggrund af den debat, der har været omkring modellen med en regeringsobservatør i besty-relsen forInstitut for Menneskerettigheder – Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstituti-on, jf. det fremsatte lovforslags § 3, stk. 7, og de i den forbindelse fremførte synspunkter, harjeg besluttet at fremsætte nærværende ændringsforslag, hvorefter bestemmelsen udgår.Ét af de under debatten fremkomne synspunkter er, at konstruktionen med observatøren i be-styrelsen bør ændres, således at institutionens bestyrelse i stedet nedsætter et økonomi- og revi-sionsudvalg, hvori en repræsentant fra Udenrigsministeriet får sæde.En sådan model finder jegimidlertid ikke hensigtsmæssig, da dette ville indebære, at bestyrelsens arbejde med at følge oppå institutionens økonomiske forhold helt eller delvist henlagdes til det pågældende udvalg medderaf følgende risiko for uklarhed om ansvarsfordelingen omkring institutionens økonomi.Udenrigsministeriet vil også uden en observatørpost i bestyrelsen via uformelle henvendelser tilbestyrelsens medlemmerkunne kommunikere med institutionen, hvorfor der fortsat vil væremulighed for informations- og erfaringsudvekslingpå menneskerettighedsområdet mellemUdenrigsministeriet og institutionen. Eventuelt vil disse processer kunne styrkes,ved at Uden-rigsministeriet som alternativ til observatørposten invitererinstitutionen til en tættere dialogmed Udenrigsministeriet, f.eks. ved regelmæssige møder mellem Menneskerettighedsambassa-døren og institutionens daglige ledelse.Tilsvarende vil Udenrigsministeriet også uden en observatørpost i bestyrelsen via sådanneuformelle henvendelser have adgang til en løbende drøftelse af institutionens økonomi medrepræsentanter for bestyrelsen og således som led i Udenrigsministeriets tilsynsforpligtelsekun-ne gøre opmærksom på betydningen af god tilskudsforvaltning, økonomistyring og opfølgningpå Rigsrevisionens henstillinger.
Derfor finder jeg det mere hensigtsmæssigt helt at lade bestemmelsen udgå frem for at allokereobservatøren til et økonomi- og revisionsudvalg.Det skalfor en ordens skyld bemærkes, at nærværende ændringsforslag skal ses som en løsningpå et konkret problem og ikke som udtryk for et genereltønske om at ændre på strukturen afbestyrelser for selvejende institutionero.lign.
2