Udenrigsudvalget 2011-12
L 154 Bilag 3
Offentligt
UdenrigsudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
STRANDGADE 56DK-1401 KØBENHAVN KTEL. +45 32 69 88 88FAX +45 32 69 88 00[email protected]WWW.MENNESKERET.DKWWW.HUMANRIGHTS.DK
DATO 16. april 2012J.NR. 540.10/26848
Lovforslag L 154 om Institut for Menneskerettigheder – Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution
RådetforMenneskerettighedersformandskabhenvisertilInstitutforMenneskerettigheders brev til Udenrigsudvalget af dags dato og bemærker selvstændigt:Udenrigsministeriet har i forhold til det lovudkast, der er sendt i høring, foretaget enændring vedrørende Rådet for Menneskerettigheder, således at det foreslås, at det erbestyrelsen, der nedsætter Rådet.Formandsskabet for menneskerettighedsrådet savner en begrundelse for denne ændringog ønsker at påpege, at der er tale om en ændring, der giver anledning til alvorligbekymring.Rådet for menneskerettigheder udgør en bred samling af frivillige organisationer, derrepræsenterer civilsamfundet. Rådets opgave er at følge det arbejde, Institut forMenneskerettigheder udfører under bestyrelsens overordnede ledelse og ansvar. Rådetskal fungere som en ligeværdig partner, der i en kritisk dialog med bestyrelsen kan sikre,at Institut for Menneskerettigheder opfylder sine funktioner i overensstemmelse medloven, de handlingsplaner og det budget, bestyrelsen har vedtaget.Dette forudsætter ifølge sagens natur, at rådet er uafhængigt af bestyrelsen og ikkeundergivet bestyrelsens kontrol. Ganske som bestyrelsen og Instituttet ioverensstemmelse med Parisprincipperne skal være uafhængige af regeringen, måRådet være uafhængigt af bestyrelsen for at leve op til sit formål. Uden respekt for etarmslængdeprincip kan Rådet ikke med sikkerhed udfylde sin rolle.Formandsskabet erkender, at risikoen for, at bestyrelsen vil misbruge en muligtkontrollerende indflydelse både kan forekomme noget teoretisk og i givet fald også villeudløse voldsom kritik, men omverdenens tillid til rådets funktion afhænger af, at Rådetsuafhængighed er garanteret.Derfor må formandsskabet gøre indsigelse imod forslaget og anmode om, at reglen om,at bestyrelsen nedsætter Rådet, udgår.
INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER ER OPRETTET VED LOV AF 6.6.2002 OM ETABLERING AF DANSK CENTER FOR INTERNATIONALE STUDIER OGMENNESKERETTIGHEDER. INSTITUTTET ER ETABLERET SOM NATIONAL MENNESKERETTIGHEDSINSTITUTION I HENHOLD TIL FN'S PARIS PRINCIPPER.INSTITUTTET VIDEREFØRER DE AKTIVITETER, DER SIDEN 1987 BLEV VARETAGET AF DET DANSKE CENTER FOR MENNESKERETTIGHEDER.INSTITUTTET VARETAGER FORSKNING, INFORMATION, UNDERVISNING, DOKUMENTATION OG INTERNATIONALE PROGRAMMER.
Lovforslaget indeholder tillige de to nedennævnte positive ændringsforslag, som vi gerneser bevaret:Lovforslagets idé om en offentlig høring i forbindelse med Rådets nedsættelse er endemokratisk forbedring i forhold til den nuværende konstruktion. Sådanne offentligehøringer vil medvirke til at øge Rådets legitimitet, da der bliver mere offentlighed ommuligheden for medlemskab.Bestemmelserne for medlemskab af Rådet, hvor der i lovforslaget henvises direkte tilParisprincipperne, er en forbedring i forhold til den gældende forretningsorden, hvor derkun er opremset forskellige typer institutioner, som har ret til repræsentation i Rådet.Disse ændringer ønskes bevaret blot med den modifikation, at det er Rådet selv og ikkebestyrelsen, der gennemfører de offentlige høringer og udarbejder de nærmerebestemmelser om medlemskab.Formandsskabet for Rådet vil gerne have mulighed for at drøfte lovforslaget medUdenrigsudvalget og anmoder derfor om foretræde for udvalget i forbindelse medudvalgets behandling af lovforslaget – gerne i tilknytning til instituttets foretræde.Der kan rettes henvendelse derom til sekretær Mediha Turgay på tlf. 32 69 89 36 og e-mail [email protected].
Med venlig hilsen
Therese RytterNæstformand
Holger KallehaugeFormand