Udenrigsudvalget 2011-12
L 153 Bilag 5
Offentligt
1121892_0001.png
1121892_0002.png
1121892_0003.png
1121892_0004.png
1121892_0005.png
Til lovforslag nr.L 153
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Udenrigsudvalget den 16. maj 2012
Betænkningover
Forslag til lov om internationalt udviklingssamarbejde[af ministeren for udviklingsbistand (Christian Friis Bach)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 11. april 2012 og var til 1.behandling den 17. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Udenrigsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og udviklingsministeren sendte den 20. janu-ar 2012 dette udkast til udvalget, jf. URU alm. del – bilag103. Inden fremsættelsen af lovforslaget drøftede udvalgetdesuden udkastet med ministeren på et møde i udvalget den24. januar 2012. Den 10. april 2012 sendte udviklingsmini-steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-get.SpørgsmålUdvalget har stillet 11 spørgsmål til udviklingsministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. To af udval-gets spørgsmål til udviklingsministeren og dennes svar her-på er optrykt som bilag 2 til betænkningen.2. Emner, udvalget særlig har behandletRettighedsbaseret udviklingUdvalget har drøftet lovforslagets vægtning af rettigheds-baseret udvikling. Udvalget har bl.a. spurgt ministeren, omrettighedsbaseret udvikling er værdiimperialisme, og om,hvilke menneskerettigheder der tillægges vægt. Udvalgetkan tilslutte sig ministerens svar på spørgsmål 9 om, at men-neskerettighederne er udelelige, ligeværdige og universelle,og at indsatsen for menneskerettigheder skal tilpasses detenkelte lands specifikke situation og fokusere på de områ-der, hvor Danmark har særlige forudsætninger for at yde enkvalificeret bistand. Udvalget er af den opfattelse, at denbedste, sikreste og mest bæredygtige vej til fattigdomsbe-kæmpelse og højere respekt for rettigheder er bedre uddan-nelse, økonomisk udvikling, handel og etablering af en selv-stændig bæredygtig produktion i udviklingslandene.ÅbenhedUdvalget noterer sig ministerens ønske om at sikre størreåbenhed i forvaltningen af udviklingsbistanden. Den størreåbenhed er en nødvendighed for at sikre den folkelige for-ankring – ikke mindst i lyset af de ændrede roller for Styrel-sen og Rådet. Udvalget ser frem til at drøfte ministerens op-læg til retningslinjer for øget åbenhed med ministeren, jf.svar på spm. 11.Bevillingskomité og Udviklingspolitisk RådUdvalget har i særlig grad drøftet erstatningen af Rådetog Styrelsen med Bevillingskomité og UdviklingspolitiskRåd. En del af udvalgets spørgsmål til ministeren har såle-des drejet sig herom. Udvalget finder, at sammensætningenaf og kompetencerne hos Udviklingspolitisk Råd og Bevil-lingskomité er afgørende for involveringen af civilsamfund,erhvervsliv og arbejdsmarkedets parter. Det er vigtigt, at ud-viklingssamarbejde ikke bliver en opgave, der alene foregårinden for ministeriets vægge.Venstres, Dansk Folkepartis, Enhedslistens, Liberal Alli-ances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af ud-valget har lagt meget stor vægt på ministerens svar påspørgsmål 7 om at give de eksterne medlemmer af bevil-lingskomiteen mulighed for at være et blokerende mindretalog stiller ministerens tilsagn herom som betingelse for atkunne indstille lovforslaget til vedtagelse.Udvalget ser frem til at drøfte ministerens oplæg til for-retningsorden for Udviklingspolitisk Råd og Bevillingsko-mité med ministeren, jf. svar på spm. 11.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-slaget, men deri ligger ikke en stillingtagen til de elementer,som loven måtte blive udmøntet i. DF anser i øvrigt ikke lo-ven for en mærkbar ændring i forhold til gældende lov.
DokumentIdJournalnummer
2
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Jeppe Kofod (S) Ane Halsboe-Larsen (S) Sara Olsvig (IA) John Dyrby Paulsen (S) Kirsten Brosbøl (S)nfmd.Maja Panduro (S) Mogens Jensen (S) Lone Loklindt (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Steen Gade (SF) Christian Juhl (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Frank Aaen (EL) Lykke Friis (V)Jakob Ellemann-Jensen (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Ellen Trane Nørby (V) Søren Pind (V)Mads Rørvig (V) Ulla Tørnæs (V) Søren Espersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Pia Kjærsgaard (DF)Peter Skaarup (DF) Mette Bock (LA) Per Stig Møller (KF)fmd.Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 153Bilagsnr.1234TitelHøringssvar og høringsnotat, fra udviklingsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 153Spm.nr.1TitelSpm. om nedbrydning af handelsbarrierer, der i dag hindrer udviklingaf produktion og eksport i de svage økonomier, til udviklingsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt over, hvilke kompetencer og proceduren for ud-nævnelser der skal ligge til grund for udpegelse af medlemmer af Be-villingskomité og Råd, til udviklingsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at sikre, at fokus på rettighedsbaseret udvikling ikke bliveren undskyldning for værdiimperalisme, til udviklingsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at præcisere målsætningerne for den humanitære bistandsom ønsket af f.eks. Læger uden Grænser i deres høringssvar, til ud-viklingsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren forestiller sig, at Folketingets kontrolmed udviklingsbistanden bliver styrket af det fremsatte forslag, til ud-viklingsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre den folkelige deltagelse og op-bakning, hvis det er ministeren, der forestår udpegningen af alle med-lemmerne af Bevillingskomité og Råd, til udviklingsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at ændre på bevillingskomiteens sammensætning, til udvik-lingsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor alle FN’s konventioner om menneskerettighederfremhæves som grundlag for dansk udviklingsbistand, når de ikke alleer tiltrådt af Danmark, til udviklingsministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren vil anerkende, at det kan være vanskeligt for deudviklingslande, Danmark samarbejder med, at leve op til alle bestem-melser i FN’s verdenserklæring om menneskerettigheder på én ogsamme tid, til udviklingsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes de mange bemyndigelser til ministeren i lovfor-slaget skal fremme folkelig forankring, ejerskab, debat om og indsigt idansk udviklingssamarbejde, til udviklingsministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren i forbindelse med implementeringen af loven vildrøfte oplæg til forretningsorden for bevillingskomité og Råd samt
2
3
4
5
6
78
9
10
11
4
retningslinjer for åbenhed med udvalget, til udviklingsministeren, ogministerens svar herpå
5
Bilag 2To af udvalgets spørgsmål til udviklingsministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 7 og 9 og udviklingsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra V, DF, LA og KF.Spørgsmål 7:Er ministeren villig til at ændre på bevillingskomitéens sammensætning således, at det foreslåede reelleflertal af embedsmænd i komitéen fjernes til fordel for et udefra kommende flertal, således at komitéenikke skal godkende forslag fra sit eget embedsværk?Svar:Som det fremgår af lovforslaget er det regeringens ønske, at Bevillingskomiteen har otte medlemmer.Formanden vil være Udenrigsministeriets Direktør for Udviklingspolitik, øvrige medlemmer vil være treembedsmænd fra Udenrigsministeriet samt fire uafhængige eksterne medlemmer med bred udviklingsfag-lig erfaring. Udviklingsministeren udpeger medlemmerne af Bevillingskomiteen, de fire eksterne udpegesefter indstilling fra medlemmerne af det Udviklingspolitiske Råd.For at imødekomme bekymringen, der bl.a. kom til udtryk under 1. behandlingen af lovforslaget, omtilstrækkelig indflydelse til de eksterne medlemmer i komiteen, vil det fremgå af forretningsordenen, atBevillingskomiteen træffer beslutning ved almindeligt flertal, dog kræves � flertal af de eksterne med-lemmer. Bevillingskomiteens forretningsorden fastlægges af udviklingsministeren, men der vil være enforudgående høring af Folketingets Udenrigsudvalg.Spørgsmål 9:Vil ministeren anerkende, at det kan være vanskeligt for de udviklingslande, Danmark samarbejdermed, at leve op til alle bestemmelser i FN’s Verdenserklæring om Menneskerettigheder på én og sammetid, og at det derfor kan være nødvendigt at prioritere opfyldelsen af visse rettigheder højere end andre?Og er ministeren i den forbindelse enig i, at frihedsrettigheder er en forudsætning for at opnå sociale ret-tigheder?Svar:Menneskerettighederne er udelelige, ligeværdige og universelle. De borgerlige og politiske rettighederpå den ene side og de økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder på den anden er indbyrdes afhængigeog forstærker hinanden. Det betyder blandt andet, at regeringen ikke generelt prioriterer en type rettighe-der over en anden type – eksempelvis i et lovgrundlag.Indsatsen for menneskerettighederne skal tilpasses det enkeltes lands specifikke situation og fokusere påde områder, hvor Danmark har særlige forudsætninger for at yde en kvalificeret bistand.Rettighedernes indbyrdes sammenhæng kan eksempelvis illustreres ved, at opfyldelsen af retten til mad– så mennesker ikke dør af sult – er en forudsætning for udøvelse af ytringsfrihed, mens ytringsfrihedsamtidig er nødvendig for at gøre omverdenen opmærksom på sultproblemer.