Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 151 Bilag 1
Offentligt
1102696_0001.png
NOTAT
14. marts 2012
Notat om høringssvar til udkast til lovforslag om
permanentgørelse af ordningen om mindre intensiv
indsats
J.nr. 2012-0001032
1. kontor / tbi
Høringsnotatet angår udkast til forslag til lov om ændring af lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge, lov om aktiv socialpolitik, lov om inte-
gration af udlændinge i Danmark (integrationsloven) og lov om ansvaret for og sty-
ringen af den aktive beskæftigelsesindsats (Mindre intensiv indsats, udvidelse af
Beskæftigelsesrådets opgaveområder m.v.).
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, ATP, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Dan-
ske Advokater, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen af statsforvaltningsjurister, Frie Funktionærer, Jobrådgivernes Branche-
forening, KL, Kooperationen, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af Fleks-
og Skånejobbere, Rigsrevisionen, Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde, Rådet for
Socialt Udsatte, Statsforvaltningerne og Sundhedskartellet.
Følgende har afgivet høringssvar:
DA og SALA (del af BER), Datatilsynet, Frie Funktionærer, FTF (del af BER),
Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overens-
komstansatte, Landsforeningen af fleks- og skånejobbere, Lederne (del af BER),
LO (del af BER), Rigsrevisionen og Rådet for Socialt Udsatte.
Høringssvarene vedlægges.
Ankestyrelsen, KL, Landsforeningen af fleks- og skånejobbere, Lederne, Rigsrevi-
sionen og Rådet for Socialt Udsatte har oplyst, at de ingen bemærkninger har, eller
at de kan tilslutte sig lovforslaget.
DA og SALA finder, at lempelserne i kravene til kontakt og pligten til at deltage i
aktive tilbud betyder et skred i kravene til lediges rådighed for arbejdsmarkedet. De
har imidlertid noteret sig, at jobcentrene efter en konkret vurdering kan beslutte, at
en ledig ikke skal være omfattet af en mindre intensiv indsats på grund af gode mu-
ligheder for beskæftigelse inden for personens fagområde. DA og SALA finder be-
hov for en bemyndigelsesbestemmelse, så der kan fastsættes nærmere regler for
”gode muligheder for beskæftigelse” og ”inden for personens fagområde”.
L 151 - 2011-12 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
”Gode beskæftigelsesmuligheder” bør ifølge
DA og SALA som udgangspunkt de-
fineres ud fra de regionale arbejdsmarkedsbalancer,
og ”personens fagområde” bør
defineres til de jobfunktioner, som pågældende er i stand til at kunne varetage, og
som bør være en del af den lediges CV.
Kommentar:
Det fremgår af lovudkastets § 1, nr. 3, (Forslag til § 21 f, stk. 3, nr. 2, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats), at jobcenteret kan beslutte, at personen fortsat skal
være omfattet af pligten til at møde personligt op til samtaler og af pligten til at
deltage i tilbud, hvis jobcenteret vurderer, at der er gode muligheder for beskæfti-
gelse inden for personens fagområde.
Ved ”gode muligheder for beskæftigelse”
kan der bl.a. tages udgangspunkt i be-
skæftigelsesregionernes oversigt over beskæftigelsesmuligheder, dvs. Arbejdsmar-
kedsbalancen. Med ”personens fagområde” tænkes på det
område, som personen
enten er uddannet til eller har erhvervserfaring inden for i et sådant omfang, at det
kan betragtes som værende personens fag. Dette vil blive præciseret i lovforslagets
bemærkninger.
I øvrigt eksisterer der i forvejen i § 21, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats en bemyndigelsesbestemmelse til at fastsætte nærmere regler om det individu-
elle kontaktforløb.
DA og SALA ser med bekymring på, at kommunerne gives mulighed for at undla-
de at have personlig kontakt med sygemeldte, der forventes fuldt raskmeldt og på
vej tilbage i job, eller som forventes at gå på barsel, da kommunernes indsats efter
DA og SALA’s
vurdering bedst sikres gennem en samtale med personligt fremmø-
de. DA og SALA foreslår derfor, at der alene gives kommunerne mulighed for at
fritage sygedagpengemodtagere fra aktivering.
Kommentar:
Det fremgår direkte af aftalen om forenkling af beskæftigelsesindsatsen, at syge-
dagpengemodtagere, der forventes fuldt raskmeldt og på vej tilbage i job eller skal
på barsel, skal være omfattet af en mindre intensiv indsats, og at dette indebærer,
at de ikke længere skal møde personligt op til samtaler i jobcenteret og deltage i
aktive tilbud.
DA og SALA tilslutter sig forslaget om, at BER bliver rådgivende over for ministe-
ren om udenlandske arbejdstagere, men anbefaler en arbejdsdeling mellem BER og
trepartskredsen med arbejdsmarkedets parter (jf. jobplanaftalen fra februar 2008),
således at opgaver der knytter sig til betingelser for tildeling af opholds- og ar-
bejdstilladelser, ikke bliver en BER-opgave, men drøftes med arbejdsmarkedets
parter i trepartskredsen.
DA ønsker derfor indskrevet i bemærkningerne, at ”Rammer for international
rekruttering kan være opgaver for WorkinDenmark centre, EURES og overvågning
af udviklingen
i udenlandsk arbejdskraft på arbejdsmarkedet.”
2
L 151 - 2011-12 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1102696_0003.png
LO har en tilsvarende bemærkning, jf. nedenfor.
Kommentar:
Forslaget om at udvide Beskæftigelsesrådets opgaver til også at omfatte internati-
onal rekruttering ændrer ikke ved kompetencerne for de partsfora, der blev nedsat
ved aftalen om en Jobplan i 2008. Trepartsudvalget skal således fortsat løbende
drøfte de overordnede rammer for international rekruttering, herunder komme med
forslag til justeringer og yderligere initiativer på området.
Med forslaget tilsigtes det, at Beskæftigelsesrådet i tillæg til rådets øvrige rådgiv-
ningsopgaver også skal kunne rådgive beskæftigelsesministeren om opfølgning på
udviklingen af udenlandsk arbejdskraft i Danmark og om rammer for international
rekruttering.
Beskæftigelsesrådet kan således afgive indstilling om lovforslag og anden regel-
fastsættelse på området, og rådet kan drøfte de overordnede rammer for internati-
onal rekruttering, herunder bl.a. jobcentrenes og Workindenmark-centrenes ind-
sats, indsatsen for fastholdelse af udenlandske arbejdstagere i Danmark, overvåg-
ning af udviklingen i udenlandsk arbejdskraft på arbejdsmarkedet mv.
Lovforslagets bemærkninger vil blive præciseret i overensstemmelse hermed.
DA og SALA finder det vanskeligt gennemskueligt, hvordan den mindre intensive
indsats vil betyde mindreudgifter til forsørgelse. De finder, at der i lovforslagets
bemærkninger bør være en opdeling i de økonomiske konsekvenser særskilt for
forsørgelse og for driftsudgifter til aktivering.
Kommentar:
Arbejdsmarkedsstyrelsen vil udarbejde et notat til DA og SALA med en uddybning
af forsørgelses- og driftsudgifterne til aktivering og med de vurderinger, der ind-
går i beregningerne. Notatet forventes at kunne blive sendt til DA og SALA medio
marts.
Datatilsynet bemærker, at digital kommunikation med borgere indebærer behand-
ling af personoplysninger. Kommunerne og a-kasserne skal således leve op til per-
sondatalovens krav. Datatilsynet lægger i den forbindelse til grund, at de andre ak-
tører optræder som databehandlere for kommunen, og at ansvaret for en andens ak-
tørs håndtering af personoplysninger i forbindelse med den digitale dialog påhviler
den kommune, der anvender aktøren som databehandler.
Datatilsynet forudsætter endvidere, at de løsninger, der anvendes til digital kom-
munikation, er indrettet og til stadighed opdateres, således at de lever op til de krav
om fornødne sikkerhedsforanstaltninger, der følger af persondataloven og sikker-
hedsbekendtgørelsen.
Kommentar:
Efter den gældende regel i § 58, stk. 7, i lov om ansvaret for og styringen af den
aktive beskæftigelsesindsats, er de enkelte kommuner hver for sig dataansvarlige i
3
L 151 - 2011-12 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1102696_0004.png
relation til andre aktører som databehandlere. Ansvaret for en anden aktørs hånd-
tering af personoplysninger i forbindelse med den digitale dialog påhviler derfor
den kommune, der anvender aktøren som databehandler.
Det kan bekræftes, at den digitale kommunikation vil ske i overensstemmelse med
Datatilsynets bemærkninger.
De digitale løsninger til understøttelse af den digitale kommunikation, som lov-
forslaget omhandler, vil blive indrettet således, at de ved etableringen og fremover
vil leve op til de krav om de fornødne sikkerhedsforanstaltninger, som følger af
persondataloven med tilhørende bestemmelser. Ligesom anden kommunikation -
via Jobnet - mellem på den ene side borgerne og på den anden side kommunerne,
a-kasserne og anden aktør via det fælles datagrundlag, vil fx kommunikatio-
nen være krypteret. Borgerne vil alene kunne tilgå egne oplysninger med anvendel-
se af NemLog-in eller med Jobnet brugernavn og password. Den digitale kommu-
nikation vil alene være til rådighed og tilgængelig for autentificerede brugere.
Datatilsynet forudsætter, at persondatalovens regler om registrerede personers ret-
tigheder iagttages.
Kommentar:
Det kan bekræftes, at lovforslaget ikke fraviger persondatalovens kap. 10
12.
Frie Funktionærer finder, at ordningen om mindre intensiv indsat bør udvides til
også at omfatte ledige, der forlader dagpengesystemet med henblik på at starte en
selvfinansieret uddannelse inden for seks uger. Der tænkes på ledige med en fast
uddannelsesplan med enten optagelse på uddannelsesinstitution, eller hvor der er
indgået uddannelsesaftale med en arbejdsgiver.
Frie Funktionærer foreslår desuden, at a-kassen i højere grad skal administrere ord-
ningen herunder vurdere og beslutte, hvorvidt et medlem skal omfattes af ordnin-
gen.
Også FTF finder, at det bør præciseres, at a-kasserne på linje med jobcentrene kan
fritage ledige for personligt fremmøde til samtaler i a-kassen, hvis lovforslagets be-
stemmelser er opfyldt. Argumentet er, at det vil lette arbejdsgangen mellem a-
kasser og jobcentre, da a-kasserne blot skal underrette jobcentrene om den mindre
intensive indsats.
Kommentarer:
Forslagene er ikke overensstemmende med den politiske aftale om forenkling af
beskæftigelsesindsatsen, der ligger til grund for ordningen om mindre intensiv ind-
sats. Det er som led i ordningen op til jobcentrene konkret at vurdere, om en per-
son skal være omfattet af den almindelige beskæftigelsesindsats og hermed bl.a.
fortsat deltage i aktive tilbud.
4
L 151 - 2011-12 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1102696_0005.png
Jobrådgivernes Brancheforening finder behov for at definere længden af barsel, job
o.a., som betingelse for en mindre intensiv indsats. De finder det ikke hensigts-
mæssigt, at en 2-ugers barselorlov for mænd eller fx en kontrakt på 2 uges fuldtids-
arbejde kan betyde en mindre intensiv indsats.
Jobrådgivernes Brancheforening finder desuden behov for en mindre intensiv ind-
sats for borgere, der inden for 6 uger skal påbegynde et ordinært uddannelsesfor-
løb.
Kommentarer:
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 3 (forslag til § 21 f, stk. 3, nr. 3, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats), at jobcenteret efter en konkret vurdering kan beslutte,
at en person ikke skal være omfattet af den mindre intensive indsats, hvis det fort-
sat vil være til fordel for personen at være omfattet af pligten til at møde personligt
op til samtaler og deltage i tilbud. Det vil fx kunne være tilfældet, hvis personens
barselorlov eller fuldtidsarbejde kun er meget kortvarig, hvilket vil blive præciseret
i lovforslagets bemærkninger.
KTO finder det positivt, at der indføres en mindre intensiv indsats for sygemeldte.
KTO efterlyser imidlertid et eksempel på, hvornår der vil kunne være tale om spe-
kulation eller misbrug i forhold til muligheden for at deltage i tilbud og møde til
samtaler. Herudover har KTO bemærket, at lovforslaget ikke indeholder nogen an-
givelse af, hvilken konsekvens et eventuelt misbrug eller spekulation har i forhold
til retten til sygedagpenge.
Kommentarer:
På baggrund af KTO's høringssvar vil det blive indsat i bemærkningerne til lov-
forslaget, at der kan være tale om misbrug eller spekulation, hvis en person gen-
tagne gange meddeler jobcenteret, at pågældende har aftalt med arbejdsgiveren at
vende tilbage til arbejdet inden for 6 uger, uden at det bliver til noget. For så vidt
angår betydningen for retten til sygedagpenge, vil det altid bero på en konkret vur-
dering, om misbrug eller spekulation i muligheden for at blive undtaget fra at del-
tage i tilbud eller samtaler medfører bortfald af retten til sygedagpenge i medfør af
§ 21, stk. 1, nr. 1, i sygedagpengeloven.
LO påpeger, at trepartsdrøftelserne om international rekruttering i henhold til
”Jobplanaftalen” fra februar
2008 fortsat bør gennemføres med arbejdsmarkedets
parter. LO ser dog ingen modsætning mellem de foreslåede nye opgaver for BER
og trepartsdrøftelserne.
Kommentarer:
Der henvises til kommentaren til DA og SALA’s bemærkninger om samme pr
o-
blemstilling.
5