Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 151 Bilag 1
Offentligt
1102695_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
28. marts 2012
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om sygedagpenge, lov om aktiv socialpolitik, lov om integration af ud-
lændinge i Danmark (integrationsloven) og lov om ansvaret for og styrin-
gen af den aktive beskæftigelsesindsats (Mindre intensiv indsats, udvi-
delse af Beskæftigelsesrådets opgaver m.v.)
J.nr. 2012-0001032
1. kt. / tbi
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Arbejdsmarkedsstyrelsen
Lovforslaget træder i kraft den 1. juni 2012
Tom Bjelke Iversen / Anne Marie Møller Larsen
35 28 84 71/35 28 8437
[email protected]/[email protected]
Baggrund for loven
Baggrunden er punkt 3 i aftalen af 4. maj 2011 om forenkling af beskæftigelsesind-
satsen, hvorefter der skal være en mindre intensiv beskæftigelsesmæssig indsats for
personer, som inden for 6 uger er på vej i job, barsel, efterløn, fleksydelse, pension,
og for personer, der er på arbejdsfordeling eller hjemsendt på grund af vejrlig eller
materialemangel.
Aftalen blev indgået mellem Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Kristendemokra-
terne.
Baggrunden er tillige et forslag fra Beskæftigelsesrådet om dels at justere sammen-
sætningen af tilforordnede i Beskæftigelsesrådet, dels at tilføje en ny rådgivnings-
opgave overfor beskæftigelsesministeren.
Lovforslagets formål
Lovforslaget har to dele:
1) Mindre intensiv indsats for visse persongrupper:
Formålet er at fjerne overflødige krav om fremmøde til samtaler og tilbud for visse
persongrupper, jf. nedenfor.
2) Tilføjelse til Beskæftigelsesrådets opgaver og ændring af sammensætningen af
tilforordnede.
Formålet er at tilpasse sammensætningen af tilforordnede i Beskæftigelsesrådet til
ressortomlægningerne i ministerierne, og at give Beskæftigelsesrådet mulighed for
at rådgive om udenlandsk arbejdskraft og international rekruttering.
Den primære målgruppe for lovforslaget
L 151 - 2011-12 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Ad 1) Mindre intensiv indsats for visse persongrupper:
Målgruppen er dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere, ledighedsydelses-
modtagere samt sygedagpengemodtagere.
For dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere, ledighedsydelsesmodtagere og
modtagere af særlig ydelse vil det gælde, at de ikke skal møde op til samtaler i job-
centeret, a-kassen eller hos anden aktør og deltage i tilbud, hvis de inden for 6 uger
er på vej i ordinær beskæftigelse på fuld tid eller på barsel, efterløn, fleksydelse el-
ler pension. Det samme gælder, hvis de er på arbejdsfordeling eller hjemsendt på
grund af vejrlig eller materialemangel.
For sygedagpengemodtagere vil det gælde, at de ikke skal møde personligt op til
opfølgningssamtaler eller deltage i tilbud, hvis de inden for 6 uger forventes fuldt
raskmeldte og på vej tilbage i job eller forventes at gå på barsel.
Samtalerne kan i stedet ske telefonisk, digitalt eller ved brev. Jobcenteret kan dog
bestemme, at selvom en person er i målgruppen, skal personen alligevel møde op
til samtaler og deltage i tilbud. Dette gælder, hvis der er tale om misbrug eller spe-
kulation i ordningen, hvis der er gode beskæftigelsesmuligheder inden for perso-
nens fag, eller hvis det fortsat vil være en fordel for personen at møde personligt op
til samtaler og deltage i tilbud.
For kontanthjælpsmodtagere, der er omfattet af integrationsprogrammet efter inte-
grationsloven, finder reglerne om mindre intensiv indsats tilsvarende anvendelse
ved vurderingen af, om opfølgningssamtalen for udlændingen kan ske telefonisk,
digitalt eller på anden tilsvarende måde i stedet for ved personlig fremmøde. Ved
vurderingen af, om personen, der er omfattet af integrationsprogrammet, skal møde
personligt frem til samtalen, indgår tillige overvejelser af, om der er omstændig-
heder vedr. personens deltagelse i danskuddannelse eller kurser i danske samfunds-
forhold, dansk kultur og historier, som begrunder, at udlændingen bør møde per-
sonligt frem.
Erfaringerne fra et forsøg om mindre intensiv indsats i alle jobcentrene, som starte-
de i oktober 2012, viser, at den mindre intensive indsats overordnet set benyttes li-
geligt for mænd og kvinder. Dette gælder med undtagelse af personer, der er om-
fattet af en mindre intensiv indsat af årsagerne: ”Arbejdsfordeling,
vejrlig og mate-
rialemangel” og ”barsel inden for 6 uger”,
hvor der er en overvægt af henholdsvis
mænd og kvinder.
I 4. kvartal 2011 blev i alt 3.030 mænd omfattet af en mindre intensiv indsats, mens
tallet for kvinder var på 3.604, jf. nedenstående tabel.
2
L 151 - 2011-12 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1102695_0003.png
Anvendelse af fritagelser i 4. kvartal 2011 fordelt på køn
Fritagelser
i alt
Arbejdsforde- Barsel
ling, vejrlig
inden for
eller materiale- 6 uger
mangel
På vej i job
inden for 6
uger
På vej på
efter-
løn/fleks-
ydelse in-
den for 6
uger
293
232
525
På vej på
pension in-
den for 6
uger
Kvinder
Mænd
I alt
Kilde: TASS
3.604
3.030
6.634
247
860
1.107
721
33
754
2.289
1.855
4.144
54
50
104
Det fremgår af tabellen, at fritagelsen ”Arbejdsfordeling, vejrlig og materialeman-
gel” anvendes for mænd i 860 tilfælde og til kvinder i 274 tilfælde. Omvendt be-
nyttes fritagelsesforholdet "Barsel inden for 6 uger" i 1721 tilfælde for kvinder og i
33 tilfælde for mænd.
Denne forskel må tilskrives, at det i langt større grad er mænd, som har arbejde, der
påvirkes af arbejdsfordeling, vejrlig og materialemangel, og at det naturligt nok i
langt højere grad er kvinder, der går på barsel.
Forslaget er derfor kønsneutralt og forventes ikke at have ligestillingsmæssige kon-
sekvenser.
Ad 2) Tilføjelse af Beskæftigelsesrådets opgaver og ændring af sammensætningen
af tilforordnede.
Målgruppen er Beskæftigelsesrådets medlemmer og tilforordnede.
Med forslaget sker der en konsekvensændring i antallet af tilforordnede i Beskæfti-
gelsesrådet som følge af ressortomlægningen for ministerierne ved regeringsdan-
nelsen, hvor Integrationsministeriet blev nedlagt. Beskæftigelsesrådet vil dermed
have følgende tilforordnede: Tre repræsentanter for Beskæftigelsesministeriet, en
repræsentant for Finansministeriet, en repræsentant for Social- og Integrations-
ministeriet og en repræsentant for Børne- og Undervisningsministeriet.
Med forslaget vil Beskæftigelsesrådet som følge af det stadigt større fokus på in-
ternational rekruttering fremover kunne rådgive beskæftigelsesministeren om op-
følgning på udviklingen af udenlandsk arbejdskraft i Danmark og om rammer for
international rekruttering. Det kan fx være jobcentrenes og Workindenmark-
centrenes indsats på området, indsatsen for fastholdelse af udenlandske arbejdsta-
gere i Danmark, samt overvågning af udviklingen i udenlandsk arbejdskraft på ar-
bejdsmarkedet.
Forslaget er kønsneutralt og forventes ikke at have ligestillingsmæssige konse-
kvenser.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
Ingen
Samlet vurdering
Det vurderes, at det fremsatte forslag er kønsneutralt og ikke giver anledning til
yderligere undersøgelser af ligestillingsmæssige konsekvenser.
3