Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 150 , L 150 A , L 150 B
Offentligt
1116219_0001.png
1116219_0002.png
Udlændingeafdelingen
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
8. maj 2012UdlændingelovkontoretHelene Bendtsen2012-960-0003414132
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende lovforslag nr. L150 om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om familie-sammenføring med børn), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- ogIntegrationspolitik har stillet til justitsministeren den 19. april 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Merete Milo
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 11 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-

tionspolitik vedrørende lovforslag nr. L 150 om ændring af udlændin-

geloven (Ændring af reglerne om familiesammenføring med børn):

”Hvad er ministerens kommentar til forslaget i Dansk Flygt-ningehjælps høringssvar om, at det bør fremgå af lovteksten, atbørn af flygtninge ikke er omfattet af 15-årskravet?”

Svar:

Dansk Flygtningehjælps høringssvar er bl.a. kommenteret i afsnit 2.3, side15, i den kommenterede høringsoversigt vedrørende lovforslaget, som den12. april 2012 er sendt til udvalget (UUI 2011-2012, L 150 – bilag 1).I den kommenterede høringsoversigt henvises der til afsnit 4.1 i de almin-delige bemærkninger til lovforslaget, hvoraf det fremgår, at børn, der erfyldt 15 år, kan familiesammenføres med en herboende forælder, hvis gan-ske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler for det, el-ler hvis et afslag på familiesammenføring i øvrigt vil være i strid medDanmarks internationale forpligtelser. Dette omfatter en række situationer,herunder tilfælde hvor den herboende forælder har opholdstilladelse somflygtning eller med beskyttelsesstatus og således vil være afskåret fra attage ophold med barnet i hjemlandet.Som det også fremgår af den kommenterede høringsoversigt, finder Ju-stitsministeriet det ikke hensigtsmæssigt at fremhæve en tilfældegruppefrem for andre i lovteksten.
2