Tak for det.
I Dansk Folkeparti kan vi ikke støtte lovforslaget, og baggrunden for, at vi ikke kan det, er jo, at man bl.a.
nu fjerner nogle af de konsekvenser, der er forbundet med at sende sit barn på genopdragelsesrejse.
Jeg synes, det er utrolig vigtigt, at man siger til forældrene, som har ansvaret for børnene, at det, når de træffer en beslutning om at sende deres barn af sted på en genopdragelsesrejse, fordi deres barn f.eks.
er blevet for dansk, altså så også har nogle konsekvenser.
I dag er det sådan, at det har den konsekvens, at barnet, hvis det er væk i længere tid end 3 måneder, så kan miste sin opholdstilladelse.
Jeg kan sådan set godt se, at det ikke er noget, der kan være en optimal situation for barnet, men pointen er jo, at vi bliver nødt til at understrege, at det er forældrenes ansvar, og at det er forældrene, der træffer den beslutning.
Det er jo ikke os herinde, der træffer den beslutning.
Det er forældrene, der i den konkrete situation træffer en beslutning om, at deres barn er blevet for godt integreret i det danske samfund, og at det er en udvikling, som man vil forhindre fortsætter, og at man derfor sender sit barn af sted på en genopdragelsesrejse, på koranskole, eller hvad det nu kan være.
I stedet for at lempe reglerne, sådan som regeringen og Enhedslisten lægger op til man skal, synes jeg, at man skulle stramme reglerne.
Jeg synes, man skulle sige, at det, ud over at det vil have nogle konsekvenser for barnets opholdstilladelse, så også bør få konsekvenser for forældrenes opholdstilladelse, for det er nu engang forældrene, der træffer den beslutning om at sende deres børn af sted.
Hvis man som familie træffer en beslutning om, at de værdier, vi har i det danske samfund, er nogle værdier, der er så dårlige og så farlige, at de ikke må præge familien, så burde vi her fra Folketingets side også sige, at hele familien jo så passende kunne få inddraget deres opholdstilladelse og kunne rejse ned til det land, hvor de mener at værdierne, kulturen og normerne er så meget bedre.
Det var en vej, som vi i Dansk Folkeparti hellere ville gå, og vi har også et forslag liggende i Integrationsudvalget, som der forhåbentlig er flere partier i Folketinget, der vil ende med at bakke op om.
Jeg har ikke den store ambition om, at regeringspartierne og Enhedslisten vil gøre det, men det er der måske andre partier der vil.
Med hensyn til det med de præventive samtaler vil jeg sige, at jeg, da jeg læste lovforslaget, så syntes, det var sympatisk, at man siger, at man nu vil have mere fokus på det med at forebygge; det var faktisk min oprindelige tanke.
Men hvis det her lovforslag bliver vedtaget, vil det jo også være sådan, at man, når man fra kommunens side nu kommer ud og skal orientere forældrene om konsekvenserne ved at sende deres barn på en genopdragelsesrejse og man skal orientere dem om den lovgivning, der ligger, bliver nødt til at sige det på denne måde:
I skal bare vide, at I, hvis I sender jeres barn af sted på en genopdragelsesrejse, risikerer, at vi inddrager barnets opholdstilladelse, hvis barnet er væk i mere end 3 måneder, men I skal også vide, at vi jævnfør gældende lovgivning – som altså vil være det, der bliver lov og ret, hvis det her forslag bliver vedtaget – hvis barnet har haft sin opvækst i Danmark, har sit netværk i Danmark, har sin familie i Danmark, så giver barnet en ny opholdstilladelse.
Dermed annullerer man jo konsekvensen af det, og derfor er det lidt ærgerligt, at man forsøger at sælge det her lovforslag, som om man i det store og hele fastholder det nuværende regelsæt.
For sagen er jo den, at man fastholder overskrifterne fra det nuværende regelsæt, men at man så propper så mange undtagelser ind i forhold til det gældende regelsæt, at man i realiteten udhuler det.
Der synes jeg man skulle være mere ærlig og sige, at det rent faktisk er det, der er tilfældet.
Og så kan man jo sætte spørgsmålstegn ved, hvor stor en effekt den der forebyggende samtale med forældrene vil have, når det er det, man bliver nødt til at orientere dem om, for man bliver jo nødt til at orientere dem om gældende lovgivning.
I forhold til spørgsmålet om udlændinge, der kommer til Danmark, og som har et barn fra et tidligere ægteskab, som de på et tidspunkt så ønsker at hente til Danmark, vil jeg sige, at det da som udgangspunkt altid er sympatisk, når man siger, at forældrene skal være sammen med deres børn – det mener jeg af hele mit hjerte også de skal – men forældrene har jo også et ansvar.
Og hvis man som forælder kommer til Danmark og bliver gift med en herboende indvandrer eller en herboende dansker, og man ønsker at få sit barn fra et tidligere ægteskab til Danmark, kan jeg ikke forstå, at det så er noget, man venter i lang tid med at gøre; det bør man da gøre så hurtigt som muligt.
Der bør vi fra det danske samfunds side sige:
Der er nogle muligheder for, at du kan få dit barn fra et tidligere ægteskab til Danmark, hvis du ønsker det, men du skal leve op til nogle regler, og du skal gøre det så hurtigt som muligt.
For vi ved erfaringsmæssigt, at jo længere tid man venter med at hente et barn til Danmark fra en anden kultur, som ligger langt væk fra den danske, jo sværere bliver det også at integrere dette barn.
Vi har indvandrerbørn, som er født og opvokset i Danmark, som har gået i en dansk daginstitution, og som har gået i en dansk folkeskole, men som halter bagefter i erhvervsuddannelserne; det er mennesker, som er født og opvokset i Danmark.
Når vi ved, og det gør vi forhåbentlig alle sammen, at der er nogle integrationsproblemer og nogle sociale problemer, der er så store – det er det ikke alle der har, men nogle af dem – så er det da halsløs gerning, at man siger, at forældre, der ønsker at hente et barn fra et tidligere ægteskab til Danmark, vil kunne vente med at gøre det i op til 8 år, og i nogle tilfælde måske endda i længere tid, sådan som jeg læser lovforslaget.
Vi risikerer altså, at det vil være sådan, at man vil kunne sige til nogle forældre, at de kan vente i rigtig lang tid med at hente deres barn herop.
Deres barn vil så imens kunne blive præget af nogle værdier og nogle traditioner, måske på dårlig vis, værdier, som barnet vil have meget svært ved at kunne omsætte til en dansk hverdag, når det kommer herop, og det synes jeg ikke er godt.
Det lader ikke til, at det er noget, man har tænkt igennem, og derfor kan vi fra Dansk Folkepartis side heller ikke støtte den del af det.
Jeg vil dog sige, hvis der er mulighed for det, ganske kort i forhold til det med, at der jo har været nogle sager, f.eks.
omkring tvister om forældremyndigheden, hvor en forælder i Danmark har ønsket at hente sit barn til Danmark, men hvor der ikke har været mulighed for det, fordi der altså har været en tvist om forældremyndigheden i barnets hjemland, sige, at vi sådan set der synes det er udmærket at man kigger på en undtagelse, hvis forældrene kan dokumentere, at de har gjort en indsats.
Men samlet set er det her et skidt forslag, som trækker i den forkerte retning, og derfor stemmer vi nej til det.