Tak for det.
Man ville gerne i sin første tale fra landets fineste talerstol tage fat på alle de ting, som man gerne vil diskutere, nemlig større reformer, eller hvordan visionerne for samfundsudviklingen skal se ud.
Jeg er ikke sikker på, at vi kommer rundt om det hele i diskussionen om L 15 om beskyttelse af havmiljøet, men ikke desto mindre tager forslaget fat på nogle af de centrale områder og lægger en linje for regeringens miljøarbejde.
Som socialdemokrat lægger jeg for det første vægt på, at forslaget øger miljøbeskyttelsen gennem en strammere kontrol med eksempelvis luftforurening fra skibe, for det andet, at vi insisterer på, at de miljøkrav, vi stiller, skal efterleves, uanset hvor skibene kommer fra, for det tredje at vi sikrer, at der kan skrides ind, når der er skibe, der er ikke lever op til reglerne.
Lovforslaget er et led i regeringens og EU's bestræbelser på at styrke miljøbeskyttelsen i danske farvande.
Forslaget viderefører også den linje, som tidligere er bredt vedtaget i Folketinget.
I regeringsgrundlaget og i Socialdemokraternes arbejde i Folketinget lægger vi stor vægt på at begrænse luftforureningen.
Konkret viser undersøgelser, at 37 pct.
af svovldioxiden i luften over Danmark stammer fra netop skibstrafikken.
Hvis vi effektivt skal reducere den forurening, er vi ganske enkelt nødt til at lave internationale regler, der sikrer, at alle skibe, uanset hvor de kommer fra, overholder reglerne, når de besejler danske farvande og bælter.
Det er reguleret igennem internationale konventioner som eksempelvis MARPOL-konventionen, men der er jo ikke meget idé i at have internationale regler, medmindre danske myndigheder rent faktisk har mulighed for at tjekke det og eventuelt straffe det, hvis der er skibe, der ikke overholder kravene.
Derfor byder vi fra socialdemokratisk side forslaget velkommen.
Det kan betyde, at vi kan tilbageholde skibe, der ikke lever op til kravene, og det kan betyde, at vi kan udstede anløbsforbud i danske havne.
Der er desuden en musketered, som lidt populært fortalt betyder, at de samme ting vil gøre sig gældende i andre EU-havne, og at vi derfor får hjælp, hvis der er nogle, der er genstridige med hensyn til at leve op til de danske regler.
Det vil være et effektivt redskab og et signal til skibsejere, skibskaptajner og besætninger om, at vi forventer, at de lever op til reglerne.
Derfor er det også godt nyt for rederne og virksomhederne, fordi vi sikrer en mere ensartet og effektiv gennemførelse af EU-reglerne over for alle skibe.
Det fortjener de skibsejere, der allerede har investeret i at mindske miljøbelastningen.
Som led i en effektiv kontrol åbner lovforslaget op for muligheden for at beskytte identiteten af de besætningsmedlemmer, der måtte udtale sig til myndighederne i forbindelse med kontrol.
Det synes vi er positivt.
Alt i alt forventer vi, at forslaget om skarpere kontrol og sanktioner vil være en indirekte håndsrækning til dem, der har styr på tingene, til de danske skibe, der har relativt høje miljøstandarder.
Vi kommer altså med det her forslag et stykke ad vejen mod en mere effektiv beskyttelse af miljøet, men de internationale regler ændrer sig jo også løbende, når vi får ny viden, og når der udvikles ny teknologi.
Det forventes, at EU-reglerne om havnestatskontrol vil blive udvidet til også at omfatte udledningen af ballastvand og miljøskadelige bundbehandlingsmidler.
Derfor er det i vores optik helt korrekt, at forslaget også åbner op for, at det indrettes således, at loven senere hen kan tilpasses, så den også kan tage højde for udledning af andre miljøskadelige stoffer.
Vi afventer naturligvis udvalgsbehandlingen, men Socialdemokraterne byder forslaget velkommen.
Det er et bidrag til reduktion af forureningen, og det er et bidrag til reduktion af den ulige konkurrence.