Miljøudvalget 2011-12
L 148
Offentligt
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-100-0005010. maj 2012
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 30. april 2012 stillet følgende spørgsmål nr. 3 til L 148,forslag til lov om ændring af lov om planlægning (klimalokalplaner og forenkling af planloven),som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henrik Høegh (V).
Spørgsmål nr. 3 (L 148)
Vil ministeren, som teknisk bistand, udarbejde ændringsforslag, der indebærer, at det kun ervedtagelsen af mindre væsentlige ændringer til en lokalplan, som kan delegeres til administrationen?Svar
Følgende udgør det ønskede ændringsforslag til L 148 med det i spørgsmålet nævnte indhold. Det erlagt til grund for besvarelsen, at det nuværende delegationsforbud i planloven ønskes opretholdt,men med mulighed for delegation til udvalg og forvaltningen ved mindre væsentlige ændringer til enlokalplan.Til § 1Af…., tiltrådt af…….:x)§ x, stk.1:Kommunalbestyrelsen skal vedtage planforslag i et møde, jf. dog stk. 2.Stk. 2:Kommunalbestyrelsen kan delegere beslutning om mindre væsentlige ændringer til enlokalplan til udvalg og forvaltningen.
BemærkningerTil nr. xMed ændringsforslaget foreslås det, at det nuværende ulovbestemte delegationsforbud i forhold tilvedtagelse af planforslag lovfæstes. Med ændringsforslaget vil kommunalbestyrelsen dog efter stk. 2have adgang til at delegere beslutning om mindre væsentlige ændringer til en lokalplan tilvedkommende udvalg eller forvaltningen, da sådanne forslag ikke findes at være af så væsentlig ogprincipiel betydning, at de skal behandles hos kommunalbestyrelsen.Ministerens bemærkninger
Jeg kan ikke tilslutte mig et sådant ændringsforslag, idet det indebærer, at det nuværendedelegationsforbud opretholdes. Hensigten med lovforslaget som fremsat er netop at ophævedelegationsforbuddet, således at også behandling af planbeslutninger efter planloven er omfattet afudgangspunktet efter den kommunale styrelseslov om fri adgang til delegation. Lovforslaget skalsåledes sikre en afbureaukratisering af en meget tung proces, der i dag indebærer, at alle planer,
herunder planer som er udtryk for almindelig drift i kommunen, skal behandles ikommunalbestyrelsen. Efter lovforslaget undtages en række beslutninger udtrykkeligt fra den friadgang til delegation, netop fordi disse beslutninger vurderes generelt at have en så principielkarakter, at de altid bør behandles af kommunalbestyrelsen. Herudover kan andre planbeslutningerend de udtrykkeligt nævnte i lovforslaget være af så principiel karakter eller vigtighed, atudgangspunktet om fri delegation efter den kommunale styrelseslov fraviges med den konsekvens,at sagen skal behandles af den samlede kommunalbestyrelse. På denne baggrund tager såvellovforslaget og de almindeligt gældende kommunalretlige regler om delegation i kommunestyrethøjde for, at behandling af de mest principielle beslutninger skal ske i kommunalbestyrelsen. Hertilkommer, at lovforslagets bestemmelse vedr. delegation bygger på KL og kommunernes eget ønskeom fri adgang til delegation på planlovsområdet, og bestemmelsen skal bl.a. være med til at sikreopfyldelse af den tidligere regerings flerårsaftale fra 2008 med KL om frigørelse af ressourcer tilborgernær service i kommunerne frem til 2013. Derudover mener jeg ikke, at der er grundlag for, atadgangen til at delegere beslutninger på planområdet skal være væsentlig mere begrænset, end hvadder gælder stort set på alle andre områder, som kommunalbestyrelserne har ansvaret for.Ida Auken / Sven Koefoed-Hansen
2