Miljøudvalget 2011-12
L 148 Bilag 7
Offentligt
1121678_0001.png
16. maj 2012UDKAST

Udtalelse til betænkning

TilL 148

Lov om ændring af lov om planlægning

(Klimalokalplaner og forenkling af loven)
Regeringen ønsker at forstærke indsatsen for klimatilpasning og kommunerne ønsker også i stigen-de grad at sætte en klimatilpasningsdagsorden. Ikke blot i kommuneplanstrategien og kommunepla-ne, men også i lokalplanlægningen.I dag er det alene muligt som begrundelse for lokalplanlægning at anvende arkitektoniske og funk-tionelle begrundelser, hvilket også er fastslået i Natur- og Miljøklagenævnets praksis. Det er såledesi dag ikke muligt at begrunde en lokalplan med et klimatilpasningsmæssigt hensyn.Med lovforslaget ændres der ikke på planlovens formålsbestemmelse. Der foretages alene en mo-dernisering af, hvad en lokalplan kan begrundes med.Kommunerne kan allerede i dag præge kommuneplanens indhold i retning af at varetage klimarela-terede hensyn. Dette kan ske gennem kommuneplanstrategien, som danner rammen for revisionenaf kommuneplanen hvert fjerde år. Det er imidlertid ikke muligt i detailplanlægningen i form aflokalplanlægningen eksplicit at adressere klimatilpasning eller forureningsforebyggelse. Kommu-nerne er i sådanne tilfælde i dag nødt til at bruge andre begrundelser f.eks. funktionelle hensyn.Med lovforslaget vil lokalplanlægning i fremtiden også kunne begrundes med tilpasning til klima-forandringerne og forureningsforebyggelse. I dag fremgår det ikke af lovteksten, at arkitektoniskeog funktionelle begrundelser er lovlige hensyn. Med lovforslaget ønskes det at ændre den fastepraksis der er for at det alene er arkitektoniske og funktionelle begrundelser som er lovlige plan-lægningsmæssige hensyn. Dette gøres ved i lovteksten at eksemplificere at klimatilpasning og foru-reningsforebyggelse er lovlige hensyn. Klimatilpasning eller forureningsforebyggelse vil såledesfremover supplere de eksisterende lovlige planlægningsmæssige begrundelser.Lovforslaget fastholder dermed en rummelig formålsbestemmelse, som vil kunne honorere udvik-lingen i samfundet. En udtrykkelig opregning af samtlige mulige begrundelser vil risikere at gøreanvendelsesområdet for lokalplanlægning smallere og en lovregulering vil uundgåeligt rejse nyefortolkningsspørgsmål, som der i praksis ikke er efterspurgt en stillingtagen til.