Der skal ikke være nogen tvivl om, at Enhedslisten synes, det er rigtig godt, at det her lovforslag lægger op til at give kommunerne mulighed for at vedtage klimalokalplaner.
I dag er det jo sådan, at man kun kan bruge arkitektoniske og funktionelle begrundelser, mens forebyggelse af forurening og klimatilpasning i dag ikke umiddelbart udgør lovlige planlægningsmæssige begrundelser.
Og det kan godt føre til nogle indimellem, synes jeg, lidt absurde beslutninger, hvor tiltag, som ud fra en klimamæssig betragtning ville være rigtig fornuftige at gennemføre, så bliver afvist med henvisning til, at det måske kommer i konflikt med noget andet, eller endnu værre i virkeligheden ud fra sådan et gennemskueligheds- og demokratisynspunkt går man i gang med at konstruere forskellige forklaringer på, hvorfor man laver en lokalplan, der måske sådan er lidt på kanten af, hvad der er det sagligt rigtige, fordi man ikke har de redskaber, der skal bruges.
Så der synes jeg at det her lovforslag er meget fornuftigt.
Jeg vil ikke undlade at sige, at efter Enhedslistens opfattelse ville det være godt, hvis vi kunne gå endnu længere, altså at vi havde mulighed for gennem lokalplaner f.eks.
at gøre det, som DANVA har foreslået, nemlig at man kunne sikre, at der var områder, hvor der var forbud mod at bruge pesticider, og at man også kunne bruge lokalplanerne til det.
Vi synes også, at der burde være mulighed for at komme længere i forhold til at lave nogle lokalplaner, der sikrede nogle bestemte energianvendelser osv.
Det kan så ikke lade sig gøre.
Spørgsmålet om miljøvenlige byggematerialer har også været nævnt som noget af det, der ville være rigtig godt at få ind i lokalplanerne.
Jeg kan forstå, at i nogle af tilfældene er det EU-reglerne, der stiller sig i vejen for, at man kan komme videre ad den vej.
Det synes vi selvfølgelig er ærgerligt og beklageligt, og vi vil også forsøge i det udvalgsarbejde, der kommer, at bore lidt ned i, om man nu også har udnyttet alle muligheder for at komme ad den vej.
Vi er selvfølgelig ikke helt sikre på, om regeringen i virkeligheden ønsker at gå længere ad den her vej, end man har lagt op til i lovforslaget, så EU's modstand måske er en bekvem undskyldning, men det skal vi nok finde ud af i det arbejde, som skal gennemføres i forbindelse med udvalgsarbejdet.
Men den del af lovforslaget er vi meget, meget positive over for, og da det jo er det vigtigste, tæller det selvfølgelig tungt i vores samlede stillingtagen.
Der er også en række forslag om forenklinger, som jeg sådan set også synes kan være fornuftige og rimelige, og hvor man fjerner nogle procedurer, der måske er helt unødvendige.
Men jeg vil godt sige, og det vil vi også beskæftige os en del med i udvalgsarbejdet, at vi er en lille smule skeptiske over for tanken om at sige, at lokalplaner af kommunerne kan delegeres væk fra byrådet og over i udvalget, ikke fordi jeg på den ene side er helt uimodtagelig over for det synspunkt, at nogle byrådsdagsordener tit kan være rigtig fyldt med meget små lokalplansager, hvor der måske i virkeligheden ikke er nogen egentlig politisk behandling, og det kunne man måske være tjent med lå et andet sted.
På den anden side kan jeg måske godt være lidt bekymret for, at hvis man udelukkende fastholder, at det er kommuneplanerne, som skal vedtages i byrådet, så kunne man altså også have rigtig mange meget vidtgående og meget vidtrækkende lokalplaner gemt af vejen i et udvalg, hvor der ikke er den samme åbenhed og offentlighed omkring processen som den, der er i byrådet og byrådssalen.
Så det vil vi i hvert fald interessere os ganske meget for, kan jeg sige, i udvalgsarbejdet.
Vi er selvfølgelig opmærksomme på, at lovforslaget ikke indskrænker, at borgerne skal høres, og at borgerne har mulighed for at komme med indsigelser osv., og det er selvfølgelig rigtig vigtigt, men det er nu min erfaring, vil jeg sige, at det godt kan være en kvalitetssikring i forhold til beslutninger, at der også er åbenhed om, hvilke argumenter der i givet fald fremføres for, at man mener det ene eller det andet, frem for at man bare i et udvalg kan sige:
Der var de og de indsigelser, og dem var vi enige om at afvise, dem er der ingen grund til at komme med yderligere kommentarer til.
Der kan åbenhed i behandlingen i byrådssalen efter min mening være en klar fordel.
Som det fremgår, er vi i udgangspunktet meget positive over for lovforslaget.
Det åbner efter vores mening en ny og rigtig retning for arbejdet med planlægning i Danmark, men vi vil godt i det udvalgsarbejde, der kommer, sikre os, at der ikke sådan ryger for meget ud med badevandet i forhold til at sikre åbenhed og demokrati i processerne.
Det håber vi at vi kan få bekræftet.