Miljøudvalget 2011-12
L 147 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.L 147
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Miljøudvalget den 16. maj 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om Natur- og Miljøklagenævnet ogforskellige andre love(Reform af klagesystemet på natur- og miljøområdet m.v.)[af miljøministeren (Ida Auken)]1. ÆndringsforslagMiljøministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforsla-get.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 29. marts 2012 og var til 1.behandling den 20. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Miljøudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og miljøministeren sendte den 8. februar2012 dette udkast til udvalget, jf. MIU alm. del – bilag 211.Den 8. marts 2012 sendte miljøministeren de indkomne hø-ringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 13 spørgsmål til miljøministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerIndstillingerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændrings-forslag.Etmindretali udvalget (DF) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for destillede ændringsforslag.Politiske bemærkningerVenstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og DetKonservative Folkepartis medlemmer af udvalget er positivtindstillet over for lovforslaget, men ønsker dog at bemærkefølgende:Sænkningen af klagegebyret til 500 kr. i stedet for de afHusdyrreguleringsudvalget anbefalede 800 kr. bygger påministerens antagelser om en rimelig balance og er uforståe-ligt og vil medføre større klagebunker.Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Kon-servative Folkeparti ønsker, at der løbende sker en overvåg-ning af udviklingen i antallet af klagesager efter en vedta-gelse af lovforslaget for at se, om en sænkning af klagege-byret bevirker flere klagesager, eller om lovens øvrige be-stemmelser medfører en effektivisering af klagesystemet.De fire partier ønsker, at udvalgets medlemmer bliver orien-teret herom, således at yderligere tiltag kan blive effektueret,hvis klagesagsbunken ikke reduceres.Endvidere bør miljøministeren følge alle Husdyrregule-ringsudvalgets anbefalinger, som har ligget klar siden sep-tember 2011, og ikke kun denne ene anbefaling om reformaf klagesystemet.Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Kon-servative Folkeparti ønsker derfor, at ministeren fremsætteryderligere lovforslag, som følger de resterende anbefalingerfra Husdyrreguleringsudvalget, bl.a. om, at der sker en ud-fasning af dyreenhedsbegrebet, sådan at anlæg reguleres ef-ter konkret udledning, og at arealer reguleres efter, hvor sår-bare de er, ved at adskille husdyranlæg og arealer. Ligeledesbør ministeren inddrage ekspertudvalgets og virksomheds-udvalgets anbefalinger om, at man tager mere gennemgri-bende fat i miljølovgivningen, så der sker en mere gennem-sigtig implementering af EU-direktiverne, og man kommertil bunds i nogle af de uklarheder, som miljøreglerne i højgrad lider af.Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Kon-servative Folkeparti mener, det er beklageligt, at disse helt
AX014057
2
konkrete forslag ignoreres af miljøministeren og i stedetflyttes til Natur- og Landbrugskommissionen.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener derud-over, at L 147 bør deles i to, således at forslaget om nedsæt-telse af klagegebyret adskilles fra forslaget om forenkling afklageprocessen.Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-tænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfmiljøministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 131)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 44, stk. 1, nr. 1,ændres »§ 16, stk. 3« til: »§ 16, stk.5«.«[Manglende konsekvensændring]Til § 172)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 69indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Miljøministeren kan fastsætte regler om, fra hvil-ket tidspunkt bestemmelsen i stk. 1 finder anvendelse påbræmmer langs vandløb og søer, der ikke før vandplanensikrafttræden var omfattet af bræmmekravet.«Stk. 2 bliver herefter stk. 3.«[Overgangsbestemmelse angående vandløb og søer, der ikketidligere har været omfattet af kravet om 2 m-bræmme]3)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 82, stk. 5og6,der bliver stk. 7 og 8, ændres »stk. 3og 4« til: »stk. 5 og 6«.«[Manglende konsekvensændring]Til § 204)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 87, stk. 6,der bliver stk. 8, ændres »stk. 5« til: »stk.7«.«
[Manglende konsekvensændring]Til § 285)Istk. 1indsættes efter »1. august 2012«: », jf. dog stk.2«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]6)Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:»Stk. 2.§ 17, nr. 1 og 01, træder i kraft dagen efter be-kendtgørelsen i Lovtidende.«Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.[Ny ikrafttræden for lovforslagets § 17, nr. 1, og ikrafttræ-den for § 17, nr. 01]BemærkningerTil nr. 1, 3 og 4Der er tale om lovtekniske konsekvensændringer af deforeslåede bestemmelser i § 13, nr. 2, § 17, nr. 2, og § 20,nr. 1.Til nr. 2Kravet om 2 m-bræmme beror bl.a. på udpegningen afvandløbet eller søen i vandplanen. I forbindelse med envandplans ikrafttræden vil der kunne opstå krav om bræm-mer langs vandløb og søer, hvor der ikke tidligere har væretkrav om bræmmer. Den gældende vandplan trådte i kraftden 22. december 2011.Bestemmelsen er relevant i to tilfælde: 1) hvis vandløbeteller søen var lempet målsat i den tidligere regionplan udensamtidig at være omfattet af bræmmebestemmelsen, eller 2)hvis vandløbet eller søen ikke tidligere var omfattet af hver-ken en regionplans målsætninger eller en vandplans miljø-mål eller af bræmmebestemmelsen i øvrigt.Ændringsforslaget giver ministeren hjemmel til at kunnefastsætte regler om, at bredejere langs sådanne vandløb ogsøer sikres tilstrækkelig tid til at kunne indrette sig på kra-vet.Hjemmelen forventes udnyttet således, at kravet om 2 m-bræmme langs sådanne vandløb og søer indføres, samtidigmed at randzoneloven træder i kraft, hvilket forventes at skeden 1. september 2012.Til nr. 5 og 6Det foreslås, at bestemmelserne i lovforslagets § 17, nr. 1og 01, (ændringer af vandløbslovens bestemmelse om 2 m-bræmme) træder i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse iLovtidende.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S) Mette Reissmann (S)Torben Hansen (S) Simon Kollerup (S) Lone Loklindt (RV)fmd.Jeppe Mikkelsen (RV) Lotte Rod (RV)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Per Clausen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig (IA)
3
Erling Bonnesen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik Høegh (V) Birgitte Josefsen (V) Jan E. Jørgensen (V)Anni Matthiesen (V)nfmd.Hans Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF) René Christensen (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Benedikte Kiær (KF)Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 147Bilagsnr.12345TitelHøringssvar og høringsnotat, fra miljøministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetOrientering i forbindelse med processen omkring trykningen af lovfor-slaget, fra miljøministerenÆndringsforslag fra miljøministeren1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 147Spm.nr.1TitelSpm., om ministeren vil give tilsagn om løbende at overvåge udviklin-gen i antallet af klagesager efter en eventuel vedtagelse af L 147, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke begrundelser der ligger til grund for netop at vælge etgebyr på 500 kr., når ekspertudvalget anbefaler et gebyr på 800 kr., tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil forholde sig til ekspertudvalgets udtalelser irapporten om reform af klagesystemet på natur- og miljøområdet om,at der i de nuværende strukturer på natur- og miljøområdet er noglegrundlæggende uhensigtsmæssigheder, som der ikke tages hånd om,til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor man ikke har valgt at følge ekspertudvalgets anbefa-linger om at nedsætte et natur- og miljøfagligt ekspertpanel og et na-tur- og miljøråd, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor man ikke har valgt at følge ekspertudvalgets anbefa-linger om en grundig gennemgang af nævnets sammensætning ogfunktion, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om den ændrede gebyrsats har haft betydning for sagsbehand-lingstiden, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke tiltag der påtænkes, når der i bemærkningerne til lov-forslaget står: »Såfremt ændringen i gebyrsatsen medfører stigendesagsbehandlingstider«, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om tiltag for at nedbringe sagsbehandlingstiden for de nuværen-de sager, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil være indstillet på at opdele lovforslaget i to,hvor det ene omhandler nedsættelse af klagegebyret og det andet omforenkling af klageprocessen, til miljøministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at uddybe, om det er førsteinstansen selv, der skal vurdere,om den fastsatte 3-ugers-frist kan brydes, til miljøministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om det alene skal være op til Natur- og Miljøklagenævnet atvurdere, om der gør sig særlige forhold gældende, så sagens parter kanfå dispensation fra 3-ugers-fristen, til miljøministeren, og ministerenssvar herpå
2
3
4
5
67
89
10
11
5
12
13
Spm. om, hvorledes man påtænker at indregne 3-ugers-fristen for hen-holdsvis førsteinstansen og sagens parter i opgørelsen af sagsbehand-lingstiden, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om man vil iværksætte yderligere tiltag på området, ifald sags-behandlingstiden i Natur- og Miljøklagenævnet ikke falder, til miljø-ministeren, og ministerens svar herpå