Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
L 146 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Institution: Fødevarestyrelsen
Kontor/initialer:
Jura/SURO m.fl.Sagsnr.:
2011-20-2301-00851Dato:
9. januar 2012Notat om høringssvar i forbindelse med udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om hold
af dyr og lov om dyrlæger (Godkendelse af mærker til dyr, beredskab ved kemisk forurening
af dyr, indberetning af laboratoriefund, ungkvæg m.v.)
Udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om hold af dyr og lov om dyrlæger (Godkendelse afmærker til dyr, beredskab ved kemisk forurening af dyr, indberetning af laboratoriefund, ungkvægm.v.) har været i høring i perioden fra den 9. december 2011 til den 2. januar 2012.I det følgende gives et resumé af de indkomne høringssvar opdelt efter emner.Bemærkningerne til høringssvarene er anført med kursiv.Der er modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, DCA/Aarhus Universitet, Den Danske Dyrlæge-forening, Det Veterinære Sundhedsråd, Forbrugerrådet, Grønlands Selvstyre og Landbrug og Føde-varer.Endvidere har Datatilsynet afgivet høringssvar til forslaget.Af de ovenfor nævnte har Advokatrådet og Grønlands Selvstyre anført, at de ikke har bemærknin-ger, og Forbrugerrådet har meddelt, at man af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for atforholde sig til udkastet.1. Generelle bemærkninger
Høringssvarene er generelt positive overfor forslaget.2. Bemærkninger til de enkelte elementer i forslaget
2.1. Lov om hold af dyr
2.1.1. Beredskab ved kemisk forurening af dyr
Til den del af forslaget, som angår dyrs tilsigtede eller utilsigtede indtagelse af kemiske, herunderradioaktive stoffer, bemærker Det Veterinære Sundhedsråd, at forslaget også vil omfatte vildleven-de dyr og familiedyr, herunder sådanne der accidentelt optager kemiske stoffer eller sættes i be-handling med radioaktivt iod eller lægemidler i øvrigt. Rådet bemærker, at man kunne undtage læ-gemidler, diagnostika og kemiske stoffer til familiedyr.Som udgangspunkt kan ethvert dyr, der har indtaget kemiske stoffer, være anledning til, at deriværksættes beredskab efter den foreslåede bestemmelse. For at der kan eller skal iværksættes for-anstaltninger efter bestemmelsen, er det dog et krav, at dyret eller dyrene har indtaget kemiske stof-fer i en koncentration, som kan udgøre en risiko for fødevaresikkerheden, folkesundheden ellersamfundsøkonomien. Familiedyrs indtag af lægemidler kan kun i et yderst teoretisk tilfælde tænkesat skabe en sikkerhedsrisiko på de nævnte områder.
Det vurderes på den baggrund, at den foreslåede bestemmelse allerede indeholder de nødvendigebegrænsninger for bestemmelsens anvendelse.Til den del af forslaget, som bemyndiger fødevareministeren til at fastsætte regler om indberetningaf laboratorieresultater fra undersøgelser for kemiske forureninger samt om offentliggørelse af re-sultaterne, har Datatilsynet bemærket, at Fødevarestyrelsen ved udmøntning af hjemlen til offent-liggørelse af kontrolresultater bør være opmærksom på, om man i denne sammenhæng offentliggøroplysninger, der er omfattet af persondataloven, jf. lovens § 1, stk. 1.Datatilsynet gør opmærksom på, at oplysninger, der vedrører enkeltmandsejede virksomheder oginteressentskaber, hvis interessenter er fysiske personer, er omfattet af persondataloven. Tilsynetpåpeger, at hvis der konkret behandles oplysninger om overtrædelse af regler, skal Fødevarestyrel-sen være opmærksom på, om der herved behandles oplysninger om mulige strafbare forhold. End-videre henleder tilsynet opmærksomheden på de grundlæggende krav i persondatalovens § 5, her-under stk. 4 og 5 om ajourføring og kontrol med oplysninger, samt opbevaring af disse.Datatilsynet henviser i sine bemærkninger til Betænkning nr. 1516 om offentlige myndigheders of-fentliggørelse af kontrolresultater, afgørelser m.v., herunder siderne 15 og 112.Fødevareministeriet kan bekræfte, at Fødevarestyrelsen vil iagttage reglerne i persondataloven, idet tilfælde hvor styrelsen udmønter reglerne om offentliggørelse af laboratorieresultaterne fra un-dersøgelser for kemiske forureninger som en del af det foreslåede beredskab.2. 1.2. Straf for at undlade at efterkomme påbud i forbindelse med højt antibiotikaforbrug
Landbrug & Fødevarer anfører, at forslaget om at indføre hjemmel til at straffe manglende efterle-velse af påbud om supplerende veterinærfaglig vurdering eller påbud om reduktion af den maksima-le belægningsgrad ikke er acceptabel. Alene indførelsen af påbudsmuligheden om reduktion af be-lægningsgraden var en skærpelse af lovgivningen, som var disproportional, og som ikke burde væregennemført.Fødevareministeriet bemærker hertil, at muligheden for i yderste konsekvens at kunne straffe be-sætningsejere, som på trods af påbud herom ikke får foretaget supplerende veterinærfaglig vurde-ring eller ikke reducerer belægningsgraden, er et væsentligt incitament for regelefterlevelse, og atden foreslåede strafhjemmel ikke adskiller sig fra andre områder, hvor der er hjemmel til at medde-le påbud.2.2. Lov om dyrlæger
2.2.1. Ungkvæg
Aarhus Universitet har i sit høringssvar anført, at udvidelse af begrebet ungkvæg til at omfatte han-dyr op til 2 år er velbegrundet veterinærfagligt og en fordel for produktionsmæssige forhold.Landbrug & Fødevarer støtter generelt intentionerne med forslaget, men bemærker, at det dog eruhensigtsmæssigt og unødvendigt at angive en øvre aldersgrænse for handyr. Den foreslåede al-dersgrænse på to år vil særligt være et problem for slagtekalvebesætninger, som også har naturplejemed stude på ekstensive arealer. Sådanne stude vil i en del tilfælde blive mere end 24 måneder førslagtning. Aldersgrænsen vil også være problematisk i forhold til kviebesætninger, hvor der kan væ-re en eller enkelte avlstyre over 24 måneder. Hverken stude over 24 måneder eller foldtyre eller ty-re, der på anden vis anvendes i avlen, kan anses for at have en forøget risiko for sygdom sammen-2
lignet med yngre dyr. Der er således ingen faglig baggrund for at sætte en øvre grænse for handyre-nes alder.Fødevareministeriet bemærker hertil, at det ikke er formålet med bestemmelsen at lade alle handyrvære omfattet af bestemmelsen, men alene at udvide området for ungdyr til også at omfatte handyr ialderen 12-24 måneder.Da der som anført af Landbrug & Fødevarer kan være visse besætninger med handyr over 24 må-neder, som i relation til bestemmelsen bør betragtes som ungdyr, har Fødevareministeriet ændretlovforslagets almindelige bemærkninger således at det nu fremgår, at ungdyr også omfatter handyrindtil 30 måneder. Herved ligestilles handyrene aldersmæssigt med hundyrene (kvierne), der nor-malt kælver første gang, senest når de er omkring 2½ år.2.3. Lov om hold af dyr og lov om dyrlæger
2.3.1. Indberetning af diagnostiske laboratoriefund
Aarhus Universitet har i sit høringssvar fundet det positivt, at der indføres pligt til indberetning afdiagnostiske laboratoriefund.Herudover har Landbrug & Fødevarer oplyst, at man støtter forslaget, men finder bestemmelsenmeget bredt formuleret, hvorfor det i bemærkningerne til lovforslaget bør anføres, at hjemlen ud-møntes efter dialog med relevante erhvervsorganisationer med henblik på den rette sygdomsmæssi-ge afgrænsning af, hvor der skal være krav om indberetning.Fødevareministeriet er enig i, at der kan være behov for at afgrænse de berørte sygdomme, menskal bemærke, at en sådan afgræsning kan være vanskelig at foretage, da sygdomsbilledet over tidvil kunne ændre sig, bl.a. som følge af klimaforandringer mv.Fødevareministeriet vil imidlertid inddrage relevante interessenter, herunder Landbrug & Fødeva-rer, i den nærmere udmøntning af den foreslåede hjemmelsbestemmelse. De specielle bemærknin-ger til lovforslaget er ændret, således at dette fremgår.Datatilsynet forudsætter i sit høringssvar, at den løsning, der iværksættes, såfremt der i forbindelsemed indberetningen vil ske behandling af personoplysninger, sker under iagttagelse af persondata-lovens § 41, stk. 3, der tilsiger, at der skal træffes de fornødne tekniske og organisatoriske sikker-hedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forrin-ges, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles istrid med loven.Fødevareministeriet kan i den forbindelse oplyse, at de fornødne skridt til at sikre iagttagelse afpersondatalovens § 41, stk. 3, i givet fald vil blive taget.Den Danske Dyrlægeforening anfører i sit høringssvar, at man som udgangspunkt finder princip-perne i ændringsforslaget fornuftige.Dog bemærker foreningen, at lovforslagets formål er at etablere et samlet overblik over forekomstaf sygdomme hos husdyr af hensyn til det veterinære beredskab. Begrebet ”sygdomme” bør derfor
3
defineres som smitsomme sygdomme og zoonoser, da det ikke er formålstjenstligt, at der indberet-tes laboratoriesvar på eksempelvis stofskiftesygdomme eller mangeltilstande.Derudover mener foreningen, at det bør anføres i lovforslaget, hvem der afholder udgifter til driftog vedligeholdelse af databasen, og at foreningen ikke kan støtte et forslag, hvor udgifter – ud overtiden, der benyttes til indsendelse af laboratoriefund - pålægges de praktiserende dyrlæger.Den Danske Dyrlægeforening mener derfor, at det bør defineres, hvad data må bruges til, hvem derejer data, og hvem der kan få adgang til databasen.Herudover mener Den Danske Dyrlægeforening, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis praktiserendedyrlæger har nem adgang til databasens data samt de bearbejde oplysninger og statistikker. Disseinformationer vil kunne indgå, som en del af det forebyggende arbejde i praksis og derved være tilgavn for både myndigheder og praktiserende dyrlæger.Fødevareministeriet henviser til det ovenfor anførte om afgrænsningsspørgsmålet. Det er hensigtenat tage udgangspunkt i de smitsomme sygdomme, som er omfattet af § 25 i lov om hold af dyr, og desygdomslister, der føres af den internationale dyresundhedsorganisation OIE (World Organisationof Animal Health). Fødevareministeriet har ændret lovforslagets almindelige bemærkninger, såle-des at der redegøres for dette.Formålet med at indsamle data vedrørende diagnostiske laboratoriefund er at tilvejebringe et sam-let overblik over husdyrsygdomme i Danmark. Udgifterne til drift og vedligeholdelse af den nævntedatabase påhviler statskassen. Fødevarestyrelsen vil på baggrund af forskningsbaseret rådgivningløbende kunne orientere bl.a. praktiserende dyrlæger om aktuelle sygdomstrusler.Herudover bemærker Fødevareministeriet, at adgangen til videregivelse af personfølsomme oplys-ninger er reguleret i persondataloven.
4