Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
L 145
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, 11. juni 2012Sagsnr.: 16030Dok.nr.: 397675
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 8. juni 2012 ud-bedt sig min besvarelse af spørgsmål 109 i forbindelse med forslag til lov om ændringaf lov om randzoner, L 145. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lene Espersen (KF).Spørgsmål 109:
”Ministeren bedes begrunde nedenstående nye formulering i adgangsvejledningen:"Udyrkede arealer omfatter bl.a. heder, moser, klippepartier, overdrev, indsander samtudyrkede græsningsarealer, f.eks. ferske enge eller strandenge. Derimod er dyrkedegræsningsarealer ikke omfattet. Et græsareal er dyrket, hvis det underkastes en behand-ling som led i en økonomisk anvendelse eller bruges som have, park eller lign. dvs. hvisvæksten i overvejende grad præges af kulturgræsser. Driftsformen skal præge arealet ogenge, hvor der foretages høslet, opfattes derfor ikke som udyrkede arealer. Dog vil ethøslet en eller to gange årligt ikke medføre, at offentligheden afskæres adgang udoverden periode, hvor der kører maskiner på arealet." Herunder redegøre for om den sidstesætning dækker over andre arealer end randzonerne.”Svar:
Spørgsmålet vedrører naturbeskyttelsesloven, som hører under Miljøministeriet. Jeg harderfor forelagt spørgsmålet for Miljøministeriet, som oplyser følgende, som henholdermig til:”Naturstyrelsen opdaterer løbende vejledningen om adgangsregler i Naturbeskyttelses-loven.Naturstyrelsen har på baggrund af et ønske fra Adgangsforum præciseret vejledningenmed hensyn til, hvornår et areal anses for udyrket i overensstemmelse med adgangsreg-lerne i naturbeskyttelseslovens kapitel 4. Ønsket er senest kommet til udtryk på Ad-gangsforums møde i januar 2012. Adgangsforum blev nedsat i 2007 efter miljøministe-
rens beslutning og på baggrund af ønsket om at etablere en dialog mellem ejer- og bru-gerorganisationerne for udveksling af erfaringer og drøftelse af problemer omkring ad-gangsreglernes funktion i praksis, jf. miljøministerens svar på spørgsmål 158 den 24.marts 2006 til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.Adgangsforum består af repræsentanter for Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Jæger-forbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Skovforening, Danske Gymnastik ogIdrætsforeninger, Friluftsrådet, Kommunernes Landsforening, Landbrug & Fødevarer,Naturerhvervsstyrelsen, Naturstyrelsen (formand) og Vejdirektoratet og drøfter bl.a.,hvorledes reglerne for adgang til naturen fungerer i praksis.Præciseringen består i en tilføjelse til afsnittet om udyrkede arealer (naturbeskyttelseslo-vens § 24) med følgende ordlyd: ”Dog vil et høslet en eller to gange årligt ikke medføre,at offentligheden afskæres adgang udover den periode, hvor der kører maskiner på area-let".Tolkningen, der indgår i tilføjelsen, er ikke ny og har i en længere årrække indgået i Na-turstyrelsens løbende generelle vejledning om fortolkningen af reglerne for offentlighe-dens adgang til naturen overfor kommuner, Adgangsforum m.fl.Tilføjelsen gælder for arealer omfatter af naturbeskyttelseslovens § 24 om udyrkede are-aler, uanset baggrunden for tilstanden, fx gennem fredning, frivilligt udlæg eller somrandzone.”
Mette Gjerskov/Kim Holm Boesen
2