Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
L 145
Offentligt
1130462_0001.png
1130462_0002.png
1130462_0003.png
FolketingetUdvalget for Fødevarer, Landbrug og FiskeriChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
1. juni 2012MenneskeretsenhedenStine Graaskov Jensen2012-0035-0095442042
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 103 vedrørende forslagtil lov om ændring af lov om randzoner (Energiafgrøder og offentligadgang) (L 145), som Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri har stillet til justitsministeren den 31. maj 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Morten Bødskov/Lennart Houmann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 103 vedrørende forslag til lov om ændring af lov

om randzoner (Energiafgrøder og offentlig adgang) (L 145) fra

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri:

Spørgsmål:

”Mener ministeren, at implementeringen af L145 giverborgerne mulighed for ud fra loven at finde ud af om etgivet forhold er strafbart?”

Svar:

1.

Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at det ønskesoplyst, om Justitsministeriet finder, at forbuddet mod dyrkning mv. irandzoner, jf. lov nr. 591 af 14. juni 2011 med de i lovforslag nr. L145 foreslåede ændringer, lever op til de krav, der gælder for strafbe-stemmelsers forudsigelighed.Det følger af lovens § 10, stk. 1, jf. § 1, stk. 1, at gødskning, sprøjt-ning, dyrkning eller anden jordbearbejdning i en randzone på indtil10 meter fra bredden for alle åbne vandløb i landzone og for søermed et overfladeareal på mere end 100 m2i landzone kan straffesmed bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgiv-ning. Den nærmere afgrænsning af, hvad der forstås som ”åbnevandløb i landzone og søer med et overfladeareal på mere end 100m2i landzone”, er beskrevet i lovens forarbejder, jf. bemærkningernetil lovforslagets § 1. Det fremgår af lovens § 1, stk. 4, at bredden afrandzonen indtil 10 meter vil blive fastsat administrativt af ministe-ren for fødevarer, landbrug og fiskeri.

2.

Princippet om, at ingen kan straffes uden ved lov, er fastslået istraffelovens § 1 såvel som i Den Europæiske Menneskerettigheds-konvention (EMRK) artikel 7, stk. 1. Det følger af ordlyden afEMRK artikel 7, stk. 1, at kriminalisering og strafskærpelse med til-bagevirkende kraft er forbudt. Herudover har Menneskerettigheds-domstolen i sin domspraksis fastslået, at bestemmelsen i EMRK ar-tikel 7, stk. 1, også stiller visse kvalitative krav til straffelovsbe-stemmelser, jf. bl.a. Cantoni mod Frankrig, dom af 15. november1996.
2
Det følger overordnet af Menneskerettighedsdomstolens domsprak-sis vedrørende EMRK artikel 7, stk. 1, at et strafbart forhold skal væ-re tilstrækkeligt klart og præcist defineret i lov, således at borgerenmed rimelig sikkerhed skal kunne forudse lovens konsekvenser (kra-vet om forudsigelighed). Om dette er tilfældet, vil bero på en konkretvurdering af strafbestemmelsens ordlyd, formål, forarbejder og an-vendelse i praksis.Begrebet ”lov” i konventionens forstand omfatter ikke kun lovgiv-ning hidrørende direkte fra den lovgivende magt, men også admini-strativt fastsatte forskrifter udstedt i medfør af lov, jf. Den Europæi-ske Menneskerettighedskonvention med kommentarer, 3. udg., bind1, side 28.

3.

Det er på det foreliggende grundlag Justitsministeriets vurdering,at forbuddet mod dyrkning mv. i randzoner, jf. afsnittet ovenfor, i til-strækkelig grad opfylder forudsigelighedskravet.
3