Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
L 145 Bilag 19
Offentligt
Advokatrådet
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN KTLF.FAX33 96 97 9833 36 97 50
DATO: 3. maj 2012SAGSNR.: 2012 - 456ID NR.: 175253
Vedrørende L145 - Forslag til ændring af lov om randzoner
Advokatrådet har den 28. februar 2012 afgivet vedlagte høringssvar vedrørendeL145.I høringssvaret anføres bl.a., at Advokatrådet gerne havde set, at der i lovforslagetsbemærkninger var optaget en nærmere vurdering af lovforslagets forhold tilgrundlovens bestemmelse om ekspropriation.I høringsnotatet har Fødevareministeriet om dette spørgsmål anført:”Medlovforslaget foreslås det at fjerne muligheden for at dyrke flerårige energiafgrøder ide dyrkningsfrie randzoner. Det er Fødevareministeriets juridiske vurdering, at dermed denne ændring ikke er tale om ekspropriation i grundlovens forstand”.Endvidere anføres”…at de planlagte ændringer ikke indebærer, at randzonelovengenerelt bliver ekspropriativ. Det er ligeledes vurderingen, at med reglerne omforholdsmæssig reduktion af randzonebredden og om dispensation – herunder ogsåmht. offentlighedens adgang – er taget fornøden højde for tilfælde, hvor bedrifterrammes særligt hårdt.”Som det fremgår, indeholder den kommenterede høringsoversigt heller ikke nogennærmere uddybning af de overvejelser, der måtte have været gjort om forholdet tilgrundlovens bestemmelse om ekspropriation.Advokatrådet har endvidere bemærket, at ministeren ved førstebehandlingen aflovforslaget udtalte,”..at de overvejelser fra Advokatrådet, som bliver refereret her,jo netop er den slags overvejelser, som vi har drøftet med kammeradvokaten. For nårman skal overveje, om en lov er ekspropriation, så skal man ind og vurdere, hvormeget det her går ud over den enkelte lodsejer. Derfor er der jo her i loven enbestemmelse om, at randzonerne højst må udgøre fem procent af en ejendom”.
Advokatrådet
Udvalget har anmodet om at få fremsendt den omtalte vurdering frakammeradvokaten, men besvarelsen af dette spørgsmål (L145 spørgsmål 16) er ikkeoffentlig tilgængelig, men markeret som fortrolig på Folketingets hjemmeside.Som bekendt indeholder regeringsprogrammet et afsnit om god regeringsførelse,hvorefter der i samarbejde med Folketinget ønskes sikret en høj lovkvalitet, herunderved at sikre, at organisationer og høringsparter har ordentlig tid til at gennemgålovforslag og udarbejde kommentarer, ved at indlede en dialog med alle Folketingetspartier om, hvordan samspillet mellem Folketinget og regeringen kan fremmelovkvalitet, åbenhed og parlamentarisk kontrol med regeringen, samt ved et genereltfokus på at styrke det vidensgrundlag, hvorpå Folketinget skal lovgive.Advokatrådet finder det også på den baggrund beklageligt, at der i relation til L145endnu ikke foreligger en offentlig tilgængelig juridisk redegørelse fra regeringensside vedrørende forholdet til grundlovens § 73, der kan give såvel Folketinget som deberørte interessenter et mere oplyst grundlag at vurdere lovforslaget på.Hvorvidt lovforslag udgør ekspropriation eller ej beror på et samlet skøn overindgrebets beskaffenhed. I den forbindelse må ses på indgrebets formål, indgrebetsgenerelle eller konkrete karakter, indgrebets intensitet, indgrebets betydning forfremtidig eller aktuel råden, tilintetgørelse af rettigheden eller overførelse til andrefysiske eller juridiske personer, jf. herved Loven – om udarbejdelse af lovforslag,Jurist- og Økonomiforbundets Forlag, 2002, side 40-41, samt Justitsministerietsvejledning om lovkvalitet, side 33.Advokatrådet skal opfordre udvalget til at sikre, at der er tilvejebragt et merefyldestgørende grundlag for en vurdering af lovforslagets forhold til grundlovensbestemmelse om ekspropriation, inden forslaget tredjebehandles. I det omfang derikke er tungtvejende grunde til at holde dette grundlag fortroligt, skal Advokatrådetendvidere opfordre til, at materialet offentliggøres.Med venlig hilsen
Torben Jensen