Talepapir - Claus Koskelin - Foretræde for fødevareudvalget den 25. april 2012
L145 – Lov om ændring af lov om randzoner
Min familie bliver hårdt ramt af forslagets del om at give offentlig adgang til vores private grund.Jeg har ikke indsigelser til selve randzonen eller til et forbud mod energiafgrøder. Det skyldes, at jeg ikkesprøjter, ikke gøder og alene har vedvarende græs til afgræsning og slæt.Jeg har indsigelse til, at min private grund åbnes for offentlighedens adgang. Det mener jeg strider imodden europæiske menneskerettighedskonvention og grundloven vedrørende privatlivets fred ogejendomsrettens ukrænkelighed. Jeg har anmodet om aktindsigt i de juridiske vurderinger.Jeg finder det stærkt krtisabelt, at fødevareministeren har hindret mig aktindsigt. Jeg har fået oplyst, at detskyldes travlhed med EU-formandsskabet (???), en nærmere vurderinger af hvad jeg må se samt under alleomstændigheder en begrænsning i aktindsigten.Det er ulovligt.
Lovforslaget indeholder en dispensationsbeføjelse til fødevareministeren. Det virker på overfladen positivt,men skaber et problem. Hvis jeg klager eller indgiver stævning vedrørende lovforslagets lovlighed vil det såpåvirke vurderingen af min dispensationsansøgning? – utvivlsomt. Giver fødevareministeren dispensationhar hun jo indirekte anerkendt ekspropriation. Det logiske resultat er, at en klage eller stævning medfører,at jeg ikke får dispensation. Det er samlet setkritisabelt
i forhold til min retssikkerhed og demokratiske ret.Fakta er således:¶¶Offentlig adgang til vores private grund før lovforslaget: 0%Offentlig adgang til vores private grund efter lovforslaget: ca. 40%