Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
L 145 Bilag 11
Offentligt
1108922_0001.png
NaturErhvervstyrelsen
Center for Jordbrug, Økologienheden
Nyropsgade 30
1780 København V
Sendt pr. mail til [email protected]
24. februar 2012
S1415 - D35615
Høringssvar til forslag om ændring af lov om randzoner
Vi har modtaget udkast til forslag om randzoner i høring med frist for bemærkninger den 24. febru-
ar 2012. Vi kvitterer for muligheden for at kommentere på ovenstående og har følgende kommen-
tarer:
Forslaget er en tilføjelse til randzoneloven, der i forvejen indskrænker landbrugets anvendelse af
de omhandlede arealer. Dette forslag lægger op til yderligere stramninger af, hvad landbruget kan
benytte randzonerne til, og overordnet må vi derfor indtil videre tage forbehold for den samlede
økonomiske effekt af både den tidligere vedtagne og den nu foreslåede randzonelovgivning, som
træder samlet i kraft 1. september 2012. Her afhænger meget naturligvis af, hvorledes økonomiske
kompensation/erstatning bliver fastlagt.
De senest foreslåede ændringer betyder blandt andet, at der fremover ikke kan dyrkes indtægtsgi-
vende energiafgrøder i randzonerne. Med de begrænsninger er der en risiko for, at landmændenes
økonomi forringes yderligere.
Når man samtidig ønsker at sikre offentligheden adgang til arealerne, bliver rådighedsretten yderst
begrænset. Reelt får landmanden muligvis endog en øget vedligeholdelsesforpligtelse som følge af
de påtænkte regler.
Randzoneloven medfører, at der forsvinder et beløb svarende til produktionsværdien af de 50.000
ha fra det samlede landbrugserhverv. Et areal, der på trods af den manglende produktion, fortsat
er belånt af den enkelte landmand og pantsat til det långivende realkredit – eller pengeinstitut på
basis af den værdi, som var gældende for produktionsjord på belåningstidspunktet.
Vi vurderer derfor, at forslaget forringer pantets værdi, fordi anvendelsen nu indskrænkes væsent-
ligt i forhold til det oprindelige. Der er som anført fortsat ikke et klart overblik over, hvordan kom-
pensationsordningen bliver udmøntet, blandt andet fordi ordningen forventes at blive finansieret via
EU 's landdistriktsprogram. Heri ligger vel i øvrigt, at ordningen finansieres ved bortfald eller reduk-
tion af andre EU-finansierede ordninger.
Det er efter vores opfattelse helt afgørende, at kompensationen fuldt dækker produktionsforringel-
sen ved, at der ikke kan dyrkes i randzonerne, og at kompensationsmodellen tager hensyn til
panthavers sikkerhed i ejendommen. De omfattede ejendomme bør derfor sikres en kompensati-
L 145 - 2011-12 - Bilag 11: Kopi af høringssvar fra Realkreditrådet, Finansrådet og Realkreditforeningen til NaturErhvervstyrelsen
on, der svarer til den tabte fortjeneste og værdiforringelse. Samlet får indgrebet, der er indført i
2011 og nu yderligere forøges en så væsentlig indvirkning på en række ejendomme, at kompensa-
tion bør udmåles efter ekspropriationsregler med fuld initial erstatning for rådighedsindskrænknin-
gen, og med krav om panthaversamtykke før udbetaling af erstatningen.
Vi har noteret os, at der også ved det forøgede indgreb overvejes løbende udbetaling af kompen-
sation for indtægtstab i stedet for initial fuld udbetaling. Hvis dette vælges må det sikres, at betalin-
gen er vedvarende og overdrages fra ejer til ejer, således at panthavernes sikkerheder opretholder
deres værdi via den løbende kompensation. Kompensationen bør ligeledes kunne tilfalde ufyldest-
gjort panthaver ved overtagelse på tvangsauktion og overdrages til 3. mand ved salg efter tvangs-
auktion.
Endelig hører det med til billedet, at de enkelte landbrug bliver ramt forskelligt, hvilket understreger
behovet for kompensation for de ejendomme, som bliver særligt hårdt ramt.
Vi gør i øvrigt afslutningsvis mere principielt opmærksom på, at i takt med at der - som det ses
med nærværende forslag - følger flere og flere retsvirkninger med klassificeringen som naturligt
vandløb er det naturligvis af afgørende betydning, at man klassificerer vandløbene korrekt i forhold
til EU-reglerne og konsistent med klassificeringen i andre EU-lande. Det er fornemmelsen, at der i
Danmark er klassificeret en betydeligt større andel af vandløbene som naturlige end tilfældet er i
vore nabolande. Det har naturligvis betydning for landejendommenes værdi - både som produkti-
onsejendomme og som pantsikkerhed for realkreditinstitutter og banker - hvis der inddrages unød-
vendigt store arealer til randzoner på grundlag af oprindeligt ukorrekte klassificeringer af vandlø-
bene. Hertil kommer betydelige afledte effekter, fx. i form af manglende afvanding af dyrkningsare-
aler, med værditab til følge.
Hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål, er I velkomne til at kontakte os.
Med venlig hilsen
Marie Lund Bendtsen
Realkreditrådet
tlf. 3373 0159
Sine Worm Jensen
Finansrådet
tlf. 3370 1119
Trineke Borch Jacobsen
Realkreditforeningen
tlf. 3370 1115
2