NaturErhvervstyrelsen
Center for Jordbrug, Økologienheden
Nyropsgade 30
1780 København V
24. februar 2012
S1415 - D35615
Høringssvar til forslag om ændring af lov om randzoner
Vi har modtaget udkast til forslag om randzoner i høring med frist for bemærkninger den 24. febru-
ar 2012. Vi kvitterer for muligheden for at kommentere på ovenstående og har følgende kommen-
tarer:
Forslaget er en tilføjelse til randzoneloven, der i forvejen indskrænker landbrugets anvendelse af
de omhandlede arealer. Dette forslag lægger op til yderligere stramninger af, hvad landbruget kan
benytte randzonerne til, og overordnet må vi derfor indtil videre tage forbehold for den samlede
økonomiske effekt af både den tidligere vedtagne og den nu foreslåede randzonelovgivning, som
træder samlet i kraft 1. september 2012. Her afhænger meget naturligvis af, hvorledes økonomiske
kompensation/erstatning bliver fastlagt.
De senest foreslåede ændringer betyder blandt andet, at der fremover ikke kan dyrkes indtægtsgi-
vende energiafgrøder i randzonerne. Med de begrænsninger er der en risiko for, at landmændenes
økonomi forringes yderligere.
Når man samtidig ønsker at sikre offentligheden adgang til arealerne, bliver rådighedsretten yderst
begrænset. Reelt får landmanden muligvis endog en øget vedligeholdelsesforpligtelse som følge af
de påtænkte regler.
Randzoneloven medfører, at der forsvinder et beløb svarende til produktionsværdien af de 50.000
ha fra det samlede landbrugserhverv. Et areal, der på trods af den manglende produktion, fortsat
er belånt af den enkelte landmand og pantsat til det långivende realkredit – eller pengeinstitut på
basis af den værdi, som var gældende for produktionsjord på belåningstidspunktet.
Vi vurderer derfor, at forslaget forringer pantets værdi, fordi anvendelsen nu indskrænkes væsent-
ligt i forhold til det oprindelige. Der er som anført fortsat ikke et klart overblik over, hvordan kom-
pensationsordningen bliver udmøntet, blandt andet fordi ordningen forventes at blive finansieret via
EU 's landdistriktsprogram. Heri ligger vel i øvrigt, at ordningen finansieres ved bortfald eller reduk-
tion af andre EU-finansierede ordninger.
Det er efter vores opfattelse helt afgørende, at kompensationen fuldt dækker produktionsforringel-
sen ved, at der ikke kan dyrkes i randzonerne, og at kompensationsmodellen tager hensyn til
panthavers sikkerhed i ejendommen. De omfattede ejendomme bør derfor sikres en kompensati-