Socialudvalget 2011-12
L 141
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 22
Dato: 2. maj 2012
1060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. april 2011følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 6 til L 141.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).Spørgsmål nr. 6:”Ministeren bedes redegøre for, hvilken adgang kommunale sagsbehandlereefter de gældende regler har for at indhente en retskendelse for at opnåadgang til en families hjem med henblik på at gennemføre en børnefagligundersøgelse efter servicelovens § 50, samt hvor mange gange muligheder-ne er anvendt af kommunerne de sidste ti år.”Svar:I grundlovens § 72 er fastsat følgende:”Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse […] må, hvor ingen lovhjemler en særegen undtagelse, alene ske efter en retskendelse.”Justitsministeriet nedsatte i februar 2002 Retssikkerhedskommissionen, derblandt andet havde til opgave at gennemgå de regler i lovgivningen, derindeholder hjemmel til, at offentlige myndigheder, som handler uden forstrafferetsplejen, uden forudgående retskendelse kan opnå adgang til priva-te boliger og virksomheder eller foretage andre tvangsindgreb omfattet afgrundlovens § 72. Af kommissionens betænkning (nr. 1428/2003) fremgårblandt andet følgende:”Forde indgreb, der er omfattet af grundlovens § 72, opstår et dob-belt hjemmelsspørgsmål. Det første spørgsmål er, om der overhove-det er hjemmel til – med eller uden retskendelse – at foretage ind-grebet. Det andet spørgsmål er, om indgrebet kan foretages udenretskendelse.Grundlovens § 72 regulerer alene det andet spørgsmål, mens detførste spørgsmål reguleres af det almindelige princip om lovmæssigforvaltning.Det almindelige princip om lovmæssig forvaltning indebærer, at of-fentlige myndigheders indgriben over for borgere og virksomhederskal have hjemmel i lovgivningen.
DHO/ J.nr. 2011-7514
2
Hjemlen til at foretage indgreb omfattet af grundlovens § 72 vil efterlovgivningspraksis normalt findes i en udtrykkelig lovbestemmelse.Princippet om lovmæssig forvaltning indebærer ikke, at hjemlennødvendigvis skal være udtrykkelig og utvetydig. Alt efter indgrebetsintensitet kan hjemlen også fremgå af en friere fortolkning eller sø-ges i retssædvane og almindelige retsgrundsætninger, jf. Alf Ross, a.st., side 632 f, hvor det anføres, at retspraksis synes at kunne fortol-kes derhen, at husundersøgelse uden for strafferetsplejen kan fore-tages uden udtrykkelig lovhjemmel i de tilfælde, hvor det er nødven-digt for at realisere formålet med en lov, der hjemler et indgreb – ty-pisk frihedsberøvelse – i forhold til hvilket, husundersøgelsen er afrelativt underordnet betydning.”Det klare udgangspunkt er på den anførte baggrund, at der skal være enudtrykkelig lovhjemmel, før der kan foretages indgreb omfattet af grundlo-vens § 72.Desuden skal der inden indgrebet foretages, indhentes en retskendelse,medmindre det ved lov er fastsat, at indgrebet kan foretages uden forudgå-ende retskendelse.Der er ikke i den gældende servicelovs kapitel 11 om særlig støtte til børn ogunge hjemmel til at få adgang til hjemmet ud over de tilfælde, der er regule-ret i den nuværende § 64, stk. 2 (om tvangsfuldbyrdelse af visse afgørelser).Efter denne bestemmelse kan adgang til hjemmet i visse tilfælde ske udenretskendelse. Bestemmelsen giver imidlertid ikke mulighed for adgang til enfamilies hjem med eller uden forudgående retskendelse med henblik pågennemførsel af en børnefaglig undersøgelse. Dette vil i givet fald forudsæt-te, at forældrene indvilliger i, at den kommunale forvaltning får adgang tilhjemmet.
Karen Hækkerup
/ Lars Møller Christiansen