Med det her forslag lægges der op til to ændringer i miljøbeskyttelsesloven.
Den ene drejer sig om at ændre den betalingssats, som producenter og importører betaler for kommunernes indsamling af bærbare batterier.
Formålet er at sikre fuld omkostningsdækning for kommunerne og dermed leve op til producentansvaret i forhold til affaldshåndtering af batterier.
Det andet drejer sig om at ændre kravet om ejerskab til nye anlæg for deponering af havbundsmateriale.
Formålet er at sikre effektiv og miljøforsvarlig deponering af oprensede sedimenter fra alle havne.
Det første element i lovforslaget indebærer en forhøjelse fra 2,84 kr.
i 2011 til 6 kr.
af den betalingssats, som producenter og importører betaler pr.
markedsført kilo bærbare batterier.
Det har vist sig, at den eksisterende ordning giver underskud.
Indtægterne fra betalingen har ikke været tilstrækkelige til at dække de opgjorte omkostninger i kommunerne.
Da loven blev vedtaget i 2008, blev det forudsat, at ordningen skulle være i balance i forhold til de samlede omkostninger i kommunerne, og der vil jeg sige til flere af de partier, der har rejst spørgsmål i dag, at den indstilling var vi jo fælles om, altså at det her skulle løbe rundt, og at det ikke skulle være en omkostning for kommunerne.
Det er vigtigt, at batterierne bliver indsamlet og ikke bare bliver smidt ud sammen med den almindelige dagrenovation.
Nogle af batterierne udgør en miljøbelastning i forbrændingsanlæggene, og derudover er det vigtigt, at ressourcerne genanvendes.
Alt dette blev sikret ved de lovændringer, som Folketinget enstemmigt vedtog i 2008.
Med forslaget her sikrer vi, at vi i alle henseender fortsat lever op til batteridirektivet.
Da lovforslaget var i høring, var en af kommentarerne, at stigningen ville blive lagt på prisen og dermed lagt på forbrugerne.
Det synes jeg er helt naturligt og sådan set samtidig elskværdigt, fordi det selvfølgelig er konsekvensen af forureneren betaler-princippet.
Forenklet sagt kan man sige, at der sker en prissætning af, hvilken miljøbelastning man pålægger naturen som forbruger, og igen helt i tråd med forureneren betaler-princippet.
Den nye sats vil efter planen træde i kraft fra 2012.
Ordningen har fungeret siden 2009.
Der er opgjort et underskud for 2009 og 2010 på ca.
6 mio.
kr.
om året.
Det er jo et forslag, vi har overtaget fra den gamle regering, så jeg forventer fuld tilslutning til, at satsen reguleres nu, så underskuddet kan dækkes og de årlige omkostninger til indsamling af batterier kan finansieres som planlagt.
Når underskuddet er nedbragt, vil satsen skulle reguleres ved en ny lovændring, således at der fremadrettet bliver balance mellem indtægter og omkostninger.
Det vil altså sige, at vi nu går ind og retter op på fortidens synder.
Det er derfor, at det er klogt at gøre det nu, og så snart de penge er betalt tilbage til kommunerne, så det ikke er en belastning for kommunerne at hjælpe os andre med at indsamle batterier, ja, så kan vi regulere satsen igen.
Lige præcis det tidsrum kommer jo til at passe fint med, at vi er i gang med at undersøge, hvilke kommuner der er bedre end andre, fordi vi selvfølgelig er helt enige om, at vi vil have det her så effektivt som muligt, og selvfølgelig skal vi kigge på, hvordan de bedste kommuner gør det.
Det andet element i lovforslaget er en ændring af miljøbeskyttelseslovens krav om, at deponeringsanlæg etableret efter den 1.
januar 1992 skal være offentligt ejet.
Lovforslaget foreslår, at deponeringsanlæg for havbundsmateriale også kan være privat ejet.
Baggrunden er, at det løbende er nødvendigt at oprense og udvide havnenes bassiner og sejlrender for at sikre trafikken ind og ud af danske havne.
Det opgravede materiale skal deponeres på særlige deponeringsanlæg for havbundsmateriale.
Havne uden deponeringsanlæg må i dag ikke deponere havbundsmateriale på det nærmest beliggende deponeringsanlæg, hvis det er privat ejet.
Det giver store økonomiske konsekvenser i form af anlægs- eller transportudgifter for en række havne, fordi de enten selv må etablere et anlæg eller transportere materialet til et fjerntliggende offentligt ejet anlæg.
Derfor foreslås det, at miljøbeskyttelsesloven ændres, så deponeringsanlæg for havbundsmateriale undtages fra kravet om offentligt ejerskab.
Til hr.
Per Clausen vil jeg bare sige tak for, at det er så grundig en ordfører, vi altid har med at gøre her, som netop læser sig ned i tingene og ser, at der jo er fuld miljømæssig beskyttelse også for de ting, der bliver deponeret på private havne, og den klare logik, som vi fra regeringens side jo deler med Enhedslisten, om, at vi selvfølgelig ikke skal bruge hverken brændstof eller penge på at gøre noget uhensigtsmæssigt.
Jeg vil bare kvittere for, at det altid er en grundig ordfører, vi har med at gøre.
Jeg vil også sige tak til de andre ordførere for deres kommentarer.
Jeg ser frem til udvalgsarbejdet i fællesskab.
Der var lidt bekymring om grænsehandel, og jeg vil bare sige, at for en pakke med 4 stk.
AA-batterier vil det være en stigning på omkring 30 øre i den her periode, altså et par år, så man skal ikke køre sin bil mange kilometer, før den 30 øres stigning ikke rigtig kan betale sig, eller også skal man slæbe virkelig, virkelig mange batterier med hjem, hvis det er den slags grænsehandel, man frygter.
Det er bare til beroligelse.
Det her kommer ikke til at kunne mærkes sådan voldsomt for den enkelte forbruger på de ting, som man traditionelt tager ned og laver grænsehandel på.
Men alt det er jeg meget villig til at svare på i udvalgsbehandlingen, og jeg ser frem til et konstruktivt samarbejde som altid.