Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
27. april 20122011-498
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. april 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L136 -Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lov om offent-lige veje (Afgifter,gebyrer, internationale vedtagelser, godkendelse af uddan-nelsesstederm.v.),som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 31:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. april 2012 fra Rådet for Bære-dygtig Trafik, jf. L 136 - bilag 4.
Svar:
Det er min opfattelse, at det i sig selv er fornuftigt at omlægge finansieringen tilen model, hvor jernbanebranchen selv – gennem afgifter og gebyrer - betalerfor de ydelser, de får. Sådan er det også på bl.a. post- og luftfartsområdet.Men forslaget er først og fremmest begrundet i, at den tidligere regering kunhavde afsat finansiering til jernbanesikkerhedsmyndigheden til og med 2011.En velfungerende sikkerhedsmyndighed er af afgørende betydning for jernba-nen, og det forudsætter finansiering.Trafikstyrelsen vil sørge for, at administrationen af ordningen bliver så enkelsom mulig.Trafikstyrelsen har allerede og vil også løbende fremover drøfte de nye gebyrermed jernbanebranchen i det brancheudvalg, der er nedsat på jernbaneområdet.Endelig vil jeg påpege, at det stillede spørgsmål vedrører et høringssvar, der er ind-kommet til en bekendtgørelse, som Trafikstyrelsen har i høring. Bekendtgørelsenvedrører gebyrer til dækning af Trafikstyrelsens omkostninger på jernbaneområ-det. Hjemlen til at fastsætte regler om gebyrer findes allerede i den gældende § 21 ui lov nr. 1249 af 11. november 2010 om jernbane.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen