Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
1111825_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
27. april 20122011-498
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. april 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L136 - Forslag til ændring af lov om jernbane og lov om offentligeveje (Afgifter, gebyrer, internationale vedtagelser, godkendelse af uddannelses-steder m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraHenning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 11 :

Ministeren bedes gøre rede for, hvilke erfaringer der har været i andre landemed egenkontrol indenfor jernbanesektoren.

Svar:

Egenkontrollen hviler på EU-regler (jernbanesikkerhedsdirektivet,2004/49/EF af 29. april 2004 med senere ændringer), som blev gennemført idansk ret i 2006. Direktivet angiver, at det er virksomhederne via deres sik-kerhedsledelsessystem, der har ansvaret for sikkerheden, og sikkerhedsmyn-digheden, der fører tilsyn og udarbejder myndighedsregler. Som et element ijernbanesikkerhedsdirektivet skal virksomhederne bl.a. selv forvalte ”ikke-sig-nifikante” ændringer. Sådanne bagatelgrænser fik Trafikstyrelsen hjemmel tilat fastsætte regler om ved ændring af jernbaneloven i juni 2010.Så vidt Trafikstyrelsen er orienteret, er implementeringen af EU-reglerne omegenkontrol sket på nogenlunde samme vis og niveau i de andre nordiske lan-de, som de er i Danmark.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen