Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
27. april 20122011-498
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. april 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L136 - Forslag til ændring af lov om jernbane og lov om offentligeveje (Afgifter, gebyrer, internationale vedtagelser, godkendelse af uddannelses-steder m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraHenning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 1 :
Ministeren bedes gøre rede for de forventede samlede indtægter i forbindelsemed indførelsen af nye gebyrer og afgifter, jf. L 136.Svar:
Indledningsvis vil jeg bemærke, at der p.t. ikke er bevilling på finansloven til fi-nansiering af Trafikstyrelsens jernbanesikkerhedsarbejde og Jernbanenævnetsopgaver, idet den tidligere regering alene havde afsat en midlertidig bevilling,der dækkede perioden 2008 til og med 2011.Såfremt lovforslagets model med brugerfinansiering ikke vedtages, vil jernba-nesikkerhedsarbejdet næppe kunne videreføres på det hidtidige niveau, ogmidlerne vil skulle findes ved ekstraordinære besparelser på Transportministe-riets øvrige driftsbudgetter ud over de besparelser, der følger af de almindeligeproduktivitetsbesparelser, ”genopretningspakken” og ”effektiv administration”.Det vil ikke være muligt at finde besparelsen andetsteds i Trafikstyrelsen, dader her allerede er gennemført meget betydelige besparelser og medarbejderre-duktioner som led i initiativet om "effektiv administration", der indgik i aftalenom finansloven for 2012.Trafikstyrelsen forventer på jernbanesikkerhedsområdet en samlet indtægt fragebyrer og afgifter på ca. 23 mio. kr. årligt, hvoraf 2-3 mio. kr. kommer fra nu-værende gebyrer på området.Af de 23 mio. kr. forventes ca. 15 mio. kr. at komme fra gebyrer og ca. 8 mio.kr. fra afgifter. Indtægternes samlede størrelse er behæftet med nogen usik-kerhed, da det vil afhænge af jernbanebranchens aktivitetsniveau, bl.a. af antalkørte tog-km samt antallet af nye køretøjer og jernbaneinfrastrukturprojektermv., der skal godkendes.
Jeg skal bemærke, at lande, som Danmark plejer at sammenligne sig med (Sve-rige, Finland og Tyskland), opkræver gebyr og/eller afgifter for de samme typerydelser, som Trafikstyrelsen opkræver eller agter at opkræve gebyrer og afgifterfor. Der er bl.a. tale om gebyr for udstedelse af ibrugtagningstilladelser, type-godkendelse, sikkerhedscertifikater og andre godkendelser.Det vil derfor være problematisk, hvis godkendelser (f.eks. typegodkendelser) idet væsentlige er gratis i Danmark, idet udenlandske jernbanevirksomheder vilkunne spare penge ved at bruge den danske sikkerhedsmyndighed til at opnågodkendelser, som er gebyrbelagte i deres hjemland. Konsekvensen kan blive,at danske skattemidler bruges til at understøtte jernbanevirksomheder i udlan-det.For så vidt angår Jernbanenævnet forventes de samlede indtægter at udgøre ca.4 mio. kr.Samlet set er det min vurdering, at den foreslåede gebyr- og afgiftsordning vilkunne sikre et velfungerende jernbanetilsyn og et effektivt Jernbanenævn, hvil-ket vil være til gavn for hele jernbanesektoren. Finansieringsmodellen vil såle-des også være robust i forhold til fremtidige ændringer i aktivitetsniveauet påjernbanen.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen