Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 136 Bilag 4, L 136 A Bilag 4, L 136 B Bilag 4
Offentligt
Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København Nwww.baeredygtigtrafik.dk
TrafikstyrelsenEdvard Thomsens Vej 142300 København S
18.april 2012
Høring over udkast til bekendtgørelse om Trafikstyrelsens gebyrer
Med henvisning til styrelsens brev af 2. april 2012, nr. TS10000-00015, tillader vi os hermed atfremkomme med vores bemærkninger.Vi har med tilfredshed erfaret, at de bebudede lempelser i forbindelse med ibrugtagning ogtypegodkendelse allerede er trådt i kraft pr. 1. januar 2012. Derimod finder vi det lidt”kundefjendtligt” i givet fald at lade de nye gebyrer træde i kraft fra 1. juni d.å. i stedet foreksempelvis fra 1. januar 2013, hvilket ville give interessenterne mulighed for at budgettere medde øgede udgifter. Ligeledes finder vi det lidt urimeligt, at igangværende arbejder ikke færdiggørestil gammel pris, også selv om en sag måske trækker ud. Det har atter noget med budget at gøre.Et ord er et ord, siger man, men hos Trafikstyrelsen er et loft åbenbart ikke altid et loft. Helturimeligt forekommer det, at et prisloft kan brydes på grund af inkompetence (man kalder detganske vist manglende erfaring). Næppe mange andre steder skal man betale ekstra for at blivebetjent af en elev eller lærling.Man er jo tilsyneladende ikke sen til at kassere en ansøgning med utilstrækkelig dokumentation oglade sagen starte forfra, idet den arme ansøger ”naturligvis” skal betale for den dermed anvendtetid. Det minder mest om et disciplinarmiddel inden for Forsvaret.Det bringer os ind på den tanke, at det måske var mere hensigtsmæssigt, om Trafikstyrelsen påforhånd udarbejdede skriftlige retningslinjer, eventuelt i skemaform, for obligatoriske oplysningeri ansøgningerne. Det er trods alt ikke alle ansøgere, der liige kan sætte sig ned og formulere enperfekt ansøgning, og det vil også lette styrelsens arbejde.Vi mener umiddelbart, at klagereglerne er tvivlsomme. Det må være en borgers (eller f.eks.operatørs) ret at anke enhver klagesag til den ansvarlige minister, selv om denne har etministerium og styrelser m.fl. til at ekspedere sagerne. Man risikerer jo blot, at klagerne går videretil domstolene, som har nok at gøre i forvejen.Til slut nogle bemærkninger af mere politisk art som falder lidt uden for bekendtgørelsensrammer, hvorfor Folketingets Transportudvalg og Transportministeriet modtager genpart af dettehøringssvar.
Det er udmærket, at der nu er udsendt redegørelse for de enkelte gebyrer, men hvem har egentligfundet på det hele? Hvis der blot er tale om arvegods fra den tidligere regering, bør ideen omforhøjede og flere gebyrer efter vores mening droppes. Vi kan af materialet se, at der allerede errøster fremme om kompensation for de pålagte gebyrer, hvilket vi ikke finder helt urimeligt, menhvor er så formålet henne?Som vi forsigtigt påpegede i første høringssvar af 26. januar 2012, vil den foreslåede ordningmedføre øget administration for alle parter, og det er ikke just det, vi har brug for i dagensDanmark, som efter vores mening allerede er overadministreret. Vi har heller ikke brug for dyreretogbilletter, som også meget vel kan blive resultatet.Vi vil derfor opfordre såvel Folketingets Transportudvalg som Transportministeriet til at tænkeover sagen endnu engang.Med venlig hilsenOle IskovMedlem af Rådet for Bæredygtig Trafik