Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 135 , L 135 A , L 135 B
Offentligt
1110075_0001.png
1110075_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. april 20122012-86
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål 21vedrørende L 135 – Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov ombuskørsel (Forenkling af tilladelseskravet til gods- og buskørsel, kontrol medløn- og arbejdsvilkår for chauffører, ændring af Vejtransportrådetssammensætning og opgaver, mulighed for tilbageholdelse af motorkøretøjerm.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KimChristiansen (DF).

Spørgsmål 21:

Hvorledes stiller ministeren sig til, at Trafikstyrelsen i bemærkningerne tilhøringsnotatet til L 135 om Overenskomstnævnet anfører, at”overenskomstnævnet alene afgiver udtalelse om, hvorvidt løn- ogarbejdsvilkår er overholdt, og at det er transportministeren, der træfferafgørelse om eventuel sanktion?”

Svar:

Det fremgår af lovforslaget, at Overenskomstnævnet skal afgive udtalelse om,hvorvidt bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for chauffører i depågældende kollektive overenskomster er fulgt.Overenskomstnævnets udtalelse om, hvorvidt bestemmelserne om løn- ogarbejdsvilkår for chauffører i de pågældende kollektive overenskomster er fulgt,indgår i transportministerens afgørelse af, om der er tilstrækkeligt grundlag forat påføre sanktioner over for virksomheden f.eks. i form af en advarsel ellertilbagekaldelse af virksomhedens tilladelser.Det er transportministeren, der på grundlag af en udtalelse fra nævnet træfferafgørelse om, om overtrædelser af bestemmelserne i de kollektiveoverenskomster om løn- og arbejdsvilkår er tilstrækkeligt grove eller gentagnetil at bevirke, at en transportvirksomhed skal meddeles en advarsel, eller omvirksomhedens tilladelser skal tilbagekaldes.Transportministerens afgørelse kan indbringes for domstolene efter densærlige procedure, der er fastsat i godskørselsloven.
Overenskomstnævnet afgiver således kun udtalelser om, hvorvidtbestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for chauffører i de pågældendekollektive overenskomster er fulgt, og træffer ikke afgørelser i henhold tilgodskørselsloven.Det bemærkes, at oprettelsen af Overenskomstnævnet kan betragtes som enmere formaliseret fremgangsmåde end den, der gælder i dag. I Trafikstyrelsensvurdering af, om der skal meddeles advarsel/tilbagekaldes tilladelser i sager omovertrædelser af bestemmelserne i de kollektive overenskomster om løn- ogarbejdsvilkår, indgår således allerede i dag udtalelser fra overenskomstparterneom, hvorvidt bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for chauffører i depågældende kollektive overenskomster er fulgt.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen