Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 135 Bilag 4, L 135 A Bilag 4, L 135 B Bilag 4
Offentligt
1113863_0001.png
1113863_0002.png
1113863_0003.png
1113863_0004.png
1113863_0005.png
Til lovforslag nr.L 135
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 0. april 2012
1. Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel(Forenkling af tilladelseskravet til gods- og buskørsel, kontrol med løn- og arbejdsvilkår for chauffører, ændring afVejtransportrådets sammensætning og opgaver, mulighed for tilbageholdelse af motorkøretøjer m.v.)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Venstresmedlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 omdeling af lovforslaget og Enhedslistens medlemmer af ud-valget har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. marts 2012 og var til 1.behandling den 11. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringDen 11. april 2012 sendte transportministeren de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget.[Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:<Henvendelser><>ministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget. ][DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:Brancheorganisation for den danske vejgodstransport(ITD)SpørgsmålUdvalget har stillet 30 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Enhedslistens medlemmer af udvalget ønsker med æn-dringsforslagene at stramme op på bestemmelsen vedrøren-de tilbageholdelse af motorkøretøjet, så dette kommer til atgælde både motorkøretøj og sættevogn. Dermed sikres, atikke blot er vognmanden (og chaufføren) der rammes, menogså de speditører (evt. godsafsendere), som bestiller vogn-manden til den pågældende transport. I mange tilfælde er detspeditørerne (på vegne af godsafsendere), som foretagerplanlægningen af lastbiltransporterne, og derfor medvirkeraktivt til ulovlighederne. En skærpelse af § 16 stk.1 til atomfatte vogntoget vil betyde, at godsafsenderne vil sikre sigover for speditørerne, som vil sikre sig over for vognmæn-dene i forhold til, at der ikke sker overtrædelse af loven –herunder ulovlig cabotagekørsel. Forsinkelsen og omkost-ningerne ved at skulle sende et helt nyt vogntog og læsse omog ikke kun en trækker, der hurtigt kan skaffes til veje ogspændes for, vil være så betydelige, at interessen for at bry-de loven vil mindskes betydeligt. Politiet vil med dette æn-dringsforslag få et meget virksomt redskab til bekæmpelseaf ulovligheder begået i henhold til godsloven, som sammenmed en forøget kontrolindsats på landevejene og et øgetsamarbejde med SKAT og Trafikstyrelsen vil være et alvor-ligt slag mod de mange udenlandske og indenlandske vogn-mænd og chauffører, der dagligt overtræder godsloven og
DokumentIdJournalnummer
2
har kastet vognmandsbranchen og chaufførerhvervet ind i ennedadgående spiral hvad angår løn- og arbejdsforhold forchaufførerne.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslag
Til § 12)I den undernr. 15foreslåede affattelse af§ 16ændres»et motorkøretøj« til: »et motorkøretøj med eventuel tilhø-rende sættevogn«.[Der foreslås tilbageholdelse af både motorkøretøj medeventuel tilhørende sættevogn]3)I den undernr. 15foreslåede affattelse af§ 16 stk. 2,tilføjes efter2. pkt.»Der sker ikke tilbageholdelse af selvefragtindholdet, som kan omlæsses til anden transport«.[Det foreslås, at sættevognens indhold kan omlastes til an-den transport]Bemærkninger
aÆndringsforslag om deling af lovforslagetAf etmindretal(V), tiltrådt af <>:1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lovom buskørsel (Forenkling af tilladelseskravet til gods- ogbuskørsel, kontrol med løn- og arbejdsvilkår for chauffører,ændring af Vejtransportrådets sammensætning og opgaver,mulighed for tilbageholdelse af motorkøretøjer m.v.)« om-fattende § 1, nr. 1-7, 9-19, § 2, nr. 1-10, 12, 13, og § 3.B.»Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lovom buskørsel (Overenskomstnævn)« omfattende § 1, nr. 8, §2, nr. 11, og § 3, stk. 1.[Forslag om deling af lovforslaget]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.Til nr. 1Med ændringsforslaget ønsker Venstre at udskille spørgs-målet om etablering af et Overenskomstnævn til et selvstæn-digt lovforslag. Det giver Venstre mulighed for at stemmefor den resterende del af det hidtidige lovforslag vedrørendeforenkling af tilladelseskravet til gods – og buskørsel, kon-trol med løn- og arbejdsvilkår for chauffører, ændring afVejtransportrådets sammensætning og opgaver, mulighedfor tilbageholdelse af motorkøretøjer m.v., mens Venstre vilstemme imod lovforslaget om nedsættelse af et Overens-komstnævnTil nr. 2 og 3Med ændringsforslagene ønsker Enhedslisten at gøre detmuligt at tilbageholde både motorkøretøj og eventuel tilhø-rende sættevogn. Der kan dog foretages omlæsning af godsfra en tilbageholdt sættevogn til anden transport.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 135Bilagsnr.123TitelHøringsnotat og høringssvar, fra transportministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 135Spm.nr.1TitelSpm. om forslaget om det nye Overenskomstnævn i godskørselslovener lovligt i henhold til Menneskerettighedskommissionens artikel 6, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan oplyse om lovligheden af den hidtidige prak-sis, hvorefter Trafikstyrelsen efter anmeldelse fra fx transportorganisa-tioner anmoder ikke-organiserede vognmænd om at indsende materia-le om løn- og ansættelsesforhold, og som efterfølgende fremsendes tilarbejdsmarkedets parter til udtalelse, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om ministeren finder det er rimeligt, at forslaget om tilbagehol-delse af køretøjer medfører, at tilbageholdelse også kan ske ved baga-telagtige overtrædelser, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministeren finder, at det er lighed for loven, når det foreslås,at transportvirksomheder, der ikke er medlem af en arbejdsgiverorga-nisation, tvinges til at indsende løn- og ansættelsespapirer til organisa-tioner, som virksomheden ikke er medlem af, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt bestemmelsen i godskørselslovens nuværende § 6a er i overensstemmelse med EU-lovgivningens bestemmelser om ud-stationering og om arbejdskraftens frie bevægelighed, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren mener, at det foreslåede Overenskomstnævn er ioverensstemmelse med princippet om lighed for loven, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes vil ministeren sikre, at aftaler, der er indgået mel-lem danske overenskomstparter altid er i overensstemmelse med EU’sregler om social sikring for mobile arbejdstagere og i overensstem-melse med national lovgivning i andre EU-lande, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren mener det er rimeligt, at det offentlige skal dækkeomkostningerne på kr. 400.000 kr. årligt til driften af det foreslåedeOverenskomstnævn, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om forslaget om tvangsbøder i henhold til lovforslagets § 17 b eren uforholdsmæssig sanktion, og at en tvangsbøde altid skal kunne på-klages, til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
4
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorledes lovforslaget i henholdtil bemærkningerne ikke har betydning for EU-retten m.v., til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvorvidt den nuværende paragraf 6 stk. 4 om overholdelse afkollektive overenskomster er i overensstemmelse med gældende EU-lovgivning, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om dette lovforslag kan få den uheldige effekt, at udviklingenmed udflagning af danske vognmandsvirksomheder forstærkes, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om produktiviteten og konkurrenceevnen i det danske vejtrans-porterhverv bliver styrket med dette lovforslag, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil tage initiativ til, at der i foråret 2012 nedsætteset hastig arbejdende udvalg bestående af arbejdsgiver og arbejdstage-re, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil tage initiativ til styrkelse af vejkontrollen medlastvogne med henblik på at bekæmpe konkurrenceforvridende snydmed gældende regler, til transportministeren, og ministerens svar her-Spm. om ministeren vil yde teknisk bistand til udformning af et æn-dringsforslag, som opdeler lovforslaget i to lovforslag, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om muligheden for at indhente dokumentation vedrørende løn-og arbejdsvilkår også vil gælde for udenlandske firmaer, der opererer iDanmark, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil overveje at skabe klarere retningslinjer for po-litiets arbejde med henblik på at forhindre ulovlig cabotagekørsel, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil forklare sammenhængen mellem lovforslagetsforslag om »universaltilladelse«/fællesskabstilladelse, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan oplyse, om det fremgår af en fællesskabstilla-delse, i hvilket land transportvirksomheden er etableret, til transport-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at Trafikstyrelsen i bemærkningerne til høringsnotatet omOverenskomstnævnet anfører, at »overenskomstnævnet alene afgiverudtalelse om, hvorvidt løn- og arbejdsvilkår er overholdt, og at det ertransportministeren, der træffer afgørelse om eventuel sanktion«, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, er ministeren ikke enig i, at etableringen af det foreslåedeOverenskomstnævn reelt kommer til at betyde, at arbejdsmarkedetsparter bliver de eneste, der træffer lovmæssig afgørelse om, hvorvidtkravet om overholdelse af overenskomster er overholdt eller ej, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren er ikke enig i, at det i Danmark ikke er Folketin-gets opgave at lave lovgivning (ud over autorisationsforpligtelserm.m.), der medfører at en virksomhed kan føle sig forpligtet til med-
5
24
25262728
2930
lemskab af en bestemt forening eller organisation, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om etableringen af det foreslåede Overenskomstnævn betyder, atsåvel foreningsfriheden men også retten til en upartisk domstol reeltsættes ud af kraft, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpørgsmålet er tilbagetaget er stillet på TRU alm. del - spm. 613, ogministerens svar herpåSpørgsmålet er tilbagetaget er stillet på TRU alm. del – spm. 614, ogministerens svar herpåSpørgsmålet er tilbagetaget er stillet på TRU alm. del – spm. 615, ogministerens svar herpåSpm. om, muligheden for at tilbageholde et motorkøretøj er inklusivedet pågældende motorkøretøjs last, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministeren kan specificere nærmere, hvordan man er nåetfrem til dette tal, yil transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan oplyse i hvilket omfang virksomheder, derhenholdsvis er medlemmer og ikke-medlemmer af en arbejdsmarkeds-organisation med overenskomst, stilles forskelligt i henseende til deprocesser, der knytter sigt til bestemmelserne i forslaget om overhol-delse af de foreskrevne løn- og arbejdsvilkår, til transportministeren,og ministerens svar herpå