Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 135 Bilag 7, L 135 A Bilag 7, L 135 B Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.L 135
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 0. maj 2012
3. udkast(Betænkningsbidrag fra V og DF)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel(Forenkling af tilladelseskravet til gods- og buskørsel, kontrol med løn- og arbejdsvilkår for chauffører, ændring afVejtransportrådets sammensætning og opgaver, mulighed for tilbageholdelse af motorkøretøjer m.v.)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Venstresmedlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 omdeling af lovforslaget, og Enhedslistens medlemmer af ud-valget har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3. Transportmini-steren har stillet ændringsforslag nr. 4.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. marts 2012 og var til 1.behandling den 11. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og den 11. april 2012 sendte transportmini-steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-get.DeputationerFølgende har mundtligt over for udvalget redegjort forderes holdning til lovforslaget:Brancheorganisation for den danske vejtransport (ITD)SpørgsmålUdvalget har stillet 32 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Venstres medlemmer af udvalget hilser det velkommen,at transportministeren har imødekommet forslaget om, at derinden udgangen af 2012 gennemføres et udvalgsarbejde medhenblik på en analyse af årsagerne til den stærkt faldendeproduktivitet i den danske vejtransporterhverv med deraffølgende udflagning af danske lastbiler og chaufførjob. Ven-stres medlemmer af udvalget finder det relevant, at denneopgave placeres i det nye Vejtransportråd med inddragelseaf alle relevante parter. Målet er, at der inden udgangen af2012 foreligger et detaljeret katalog med konkrete anbefa-linger til, hvordan vi med snarlige initiativer på EU-niveauog nationalt (lovgivningsmæssigt og i transportbranchen)kan vende den negative udvikling i dansk produktivitet ogkonkurrenceevne med udgangspunkt i EU’s indre markedog de fælles EU regler på transportområdet. Venstres med-lemmer af udvalget kan ikke støtte den foreslåede oprettelseaf et overenskomstnævn, der ses at være på kant med detumistelige danske princip om foreningsfrihed.Enhedslistens medlemmer af udvalget ønsker med æn-dringsforslagene at stramme op på bestemmelsen vedrøren-de tilbageholdelse af motorkøretøjet, så dette kommer til atgælde både motorkøretøj og sættevogn. Dermed sikres, atdet ikke blot er vognmanden (og chaufføren) der rammes,men også de speditører (evt. godsafsendere), som bestillervognmanden til den pågældende transport. I mange tilfældeer det speditørerne (på vegne af godsafsendere), som foreta-ger planlægningen af lastbiltransporterne, og derfor medvir-ker aktivt til ulovlighederne. En skærpelse af § 16 stk. 1 til
DokumentIdJournalnummer
2
at omfatte vogntoget vil betyde, at godsafsenderne vil sikresig over for speditørerne, som vil sikre sig over for vogn-mændene i forhold til, at der ikke sker overtrædelse af loven– herunder ulovlig cabotagekørsel. Forsinkelsen og omkost-ningerne ved at skulle sende et helt nyt vogntog og læsse omog ikke kun en trækker, der hurtigt kan skaffes til veje ogspændes for, vil være så betydelige, at interessen for at bry-de loven vil mindskes betydeligt. Politiet vil med dette æn-dringsforslag få et meget virksomt redskab til bekæmpelseaf ulovligheder begået i henhold til godsloven, som sammenmed en forøget kontrolindsats på landevejene og et øgetsamarbejde med SKAT og Trafikstyrelsen vil være et alvor-ligt slag mod de mange udenlandske og indenlandske vogn-mænd og chauffører, der dagligt overtræder godsloven oghar kastet vognmandsbranchen og chaufførerhvervet ind i ennedadgående spiral hvad angår løn- og arbejdsforhold forchaufførerne.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bakker op om,at alle skal have overenskomstmæssig løn. Der er traditionfor, at det er et mellemværende mellem arbejdsgiver og ar-bejdstager. Med oprettelse af et overenskomstnævn bryderregeringen med denne tradition, og tvinger indirekte virk-somheder til at tegne overenskomst med en fagforening. Dadet kun er virksomheder uden overenskomst der kan afkræ-ves dokumentation om løn og ansættelsesvilkår, vil detteuden tvivl presse mange virksomheder til at tegne en over-enskomst.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter op omforeningsfrihed og den danske model, og kan derfor ikkestøtte lovforslagets del om overenskomstnævn.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(V), tiltrådt af<>:aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lovom buskørsel (Forenkling af tilladelseskravet til gods- ogbuskørsel, kontrol med løn- og arbejdsvilkår for chauffører,ændring af Vejtransportrådets sammensætning og opgaver,mulighed for tilbageholdelse af motorkøretøjer m.v.)« om-fattende § 1, nr. 1-7, 9-19, § 2, nr. 1-10, 12 og 13, og § 3.B.»Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lovom buskørsel (Overenskomstnævn)« omfattende § 1, nr. 8, §2, nr. 11, og § 3, stk. 1.
[Forslag om deling af lovforslaget]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:bÆndringsforslag til det udelte lovforslagTil § 12)I den undernr. 15foreslåede affattelse af§ 16, stk. 1,ændres »et motorkøretøj« til: »et motorkøretøj med eventueltilhørende sættevogn«.[Der foreslås tilbageholdelse af både motorkøretøj og even-tuel tilhørende sættevogn]3)I den undernr. 15foreslåede affattelse af§ 16, stk. 2,indsættes efter 2. pkt.:»Der sker ikke tilbageholdelse af selve fragtindholdet, somkan omlæsses til anden transport«.[Det foreslås, at sættevognens indhold kan omlastes til an-den transport]Aftransportministeren,tiltrådt af <>:Til § 34)Stk. 1udgår, og i stedet indsættes:»Loven træder i kraft den 1. juli 2012, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 16 i lov om godskørsel, som affattet ved dennelov § 1, nr. 15, og § 17 a i lov om buskørsel som indsat veddenne lov § 2, nr. 7, træder i kraft dagen efter bekendtgørel-sen i Lovtidende.«Stk. 2 bliver herefter stk. 3.[Ændret ikrafttrædelsestidspunkt for dele af lovforslaget]BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget ønsker Venstre at udskille spørgs-målet om etablering af et overenskomstnævn til et selvstæn-digt lovforslag. Det giver Venstre mulighed for at stemmefor den resterende del af det hidtidige lovforslag vedrørendeforenkling af tilladelseskravet til gods – og buskørsel, kon-trol med løn- og arbejdsvilkår for chauffører, ændring afVejtransportrådets sammensætning og opgaver, mulighedfor tilbageholdelse af motorkøretøjer m.v., mens Venstre vilstemme imod lovforslaget om nedsættelse af et overens-komstnævnTil nr. 2 og 3Med ændringsforslagene ønsker Enhedslisten at gøre detmuligt at tilbageholde både motorkøretøj og eventuel tilhø-rende sættevogn. Der kan dog foretages omlæsning af godsfra en tilbageholdt sættevogn til anden transport.Til nr. 4Det foreslås i stk. 2, at § 16 i lov om godskørsel og § 17 ai lov om buskørsel om politiets mulighed for at tilbageholde
3
motorkøretøjer træder i kraft allerede dagen efter bekendt-gørelsen i Lovtidende.Ændringsforslaget fremsættes på baggrund af et ønske fraRigspolitiet, som anmoder om, at ikrafttræden for de nævntebestemmelser fremrykkes.Ønsket er fremsat som følge af, at der i forbindelse medforhandlingerne for finansloven for 2012 er afsat 10 mio. kr.
årligt i 2012 og 2013 med henblik på at styrke politiets kon-trol med cabotagekørsel. I forbindelse hermed iværksættesøgede kontrolindsatser på cabotageområdet og der uddannespersonale i betydeligt omfang.Det er hensigten, at Rigspolitiet fra den 1. juni 2012 kanudøve en effektiv kontrol på cabotageområdet, hvilket erbaggrunden for ændringsforslaget.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 135Bilagsnr.123456TitelHøringsnotat og høringssvar, fra transportministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra transportministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 135Spm.nr.1TitelSpm. om forslaget om det nye overenskomstnævn i godskørselslovener lovligt i henhold til Menneskerettighedskonventionens artikel 6, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan oplyse om lovligheden af den hidtidige prak-sis, hvorefter Trafikstyrelsen efter anmeldelse fra f.eks. transportorga-nisationer anmoder ikke organiserede vognmænd om at indsende ma-teriale om løn- og ansættelsesforhold, og som efterfølgende fremsen-des til arbejdsmarkedets parter til udtalelse, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministeren finder det er rimeligt, at forslaget om tilbagehol-delse af køretøjer medfører, at tilbageholdelse også kan ske ved baga-telagtige overtrædelser, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministeren finder, at det er lighed for loven, når det foreslås,at transportvirksomheder, der ikke er medlem af en arbejdsgiverorga-nisation, tvinges til at indsende løn- og ansættelsespapirer til organisa-tioner, som virksomheden ikke er medlem af, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt bestemmelsen i godskørselslovens nuværende § 6a er i overensstemmelse med EU-lovgivningens bestemmelser om ud-stationering og om arbejdskraftens frie bevægelighed, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren mener, at det foreslåede overenskomstnævn er ioverensstemmelse med princippet om lighed for loven, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes vil ministeren sikre, at aftaler, der er indgået mel-lem danske overenskomstparter altid er i overensstemmelse med EU’sregler om social sikring for mobile arbejdstagere og i overensstem-melse med national lovgivning i andre EU-lande, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren mener, det er rimeligt, at det offentlige skal dæk-ke omkostningerne på kr. 400.000 kr. årligt til driften af det foreslåedeoverenskomstnævn, til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
5
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Spm. om forslaget om tvangsbøder i henhold til lovforslagets § 17 b eren uforholdsmæssig sanktion, og at en tvangsbøde altid skal kunne på-klages, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil redegøre for, hvorledes lovforslaget i henholdtil bemærkningerne ikke har betydning for EU-retten m.v., til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt den nuværende § 6, stk. 4, om overholdelse af kol-lektive overenskomster er i overensstemmelse med gældende EU-lov-givning, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om dette lovforslag kan få den uheldige effekt, at udviklingenmed udflagning af danske vognmandsvirksomheder forstærkes, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om produktiviteten og konkurrenceevnen i det danske vejtrans-porterhverv bliver styrket med dette lovforslag, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil tage initiativ til, at der i foråret 2012 nedsætteset hastig arbejdende udvalg bestående af arbejdsgiver og arbejdstage-re, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil tage initiativ til styrkelse af vejkontrollen medlastvogne med henblik på at bekæmpe konkurrenceforvridende snydmed gældende regler, til transportministeren, og ministerens svar her-påSpm. om ministeren vil yde teknisk bistand til udformning af et æn-dringsforslag, som opdeler lovforslaget i to lovforslag, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om muligheden for at indhente dokumentation vedrørende løn-og arbejdsvilkår også vil gælde for udenlandske firmaer, der opererer iDanmark, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil overveje at skabe klarere retningslinjer for po-litiets arbejde med henblik på at forhindre ulovlig cabotagekørsel, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil forklare sammenhængen mellem lovforslagetsforslag om »universaltilladelse«/fællesskabstilladelse, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan oplyse, om det fremgår af en fællesskabstilla-delse, i hvilket land transportvirksomheden er etableret, til transport-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at Trafikstyrelsen i bemærkningerne til høringsnotatet omoverenskomstnævnet anfører, at »overenskomstnævnet alene afgiverudtalelse om, hvorvidt løn- og arbejdsvilkår er overholdt, og at det ertransportministeren, der træffer afgørelse om eventuel sanktion«, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, er ministeren ikke enig i, at etableringen af det foreslåedeoverenskomstnævn reelt kommer til at betyde, at arbejdsmarkedetsparter bliver de eneste, der træffer lovmæssig afgørelse om, hvorvidtkravet om overholdelse af overenskomster er overholdt eller ej, tiltransportministeren, og ministerens svar herpå
6
23
24
25262728
3132
Spm., om ministeren er ikke enig i, at det i Danmark ikke er Folketin-gets opgave at lave lovgivning (ud over autorisationsforpligtelserm.m.), der medfører at en virksomhed kan føle sig forpligtet til med-lemskab af en bestemt forening eller organisation, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om etableringen af det foreslåede overenskomstnævn betyder,at såvel foreningsfriheden men også retten til en upartisk domstol reeltsættes ud af kraft, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpørgsmålet er tilbagetaget, er stillet på TRU alm. del – spørgsmål613Spørgsmålet er tilbagetaget, er stillet på TRU alm. del – spørgsmål614Spørgsmålet er tilbagetaget, er stillet på TRU alm. del – spørgsmål615Spm. om, muligheden for at tilbageholde et motorkøretøj er inklusivedet pågældende motorkøretøjs last, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om det alene er strafudmålingen, ministeren træffer afgørelseom, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor det ikke er transportministeren, som nedsætter næv-net, når det alligevel er tanken, at staten skal finansiere det, til trans-portministeren, og ministerens svar herpå