Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 135 Bilag 1, L 135 A Bilag 1, L 135 B Bilag 1
Offentligt
1101974_0001.png
1101974_0002.png
1101974_0003.png
1101974_0004.png
1101974_0005.png
Supplerende høringsnotatVedrørende forslag til ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel (Forenkling aftilladelseskravet til gods- og buskørsel, kontrol med løn- og arbejdsvilkår for chauffører,ændring af Vejtransportrådets sammensætning og opgaver, mulighed for tilbageholdelse afmotorkøretøjer m.v.)
IndledningTrafikstyrelsen har den 19. marts 2012 sendt udkast til forslag til ændring af lov omgodskørsel og lov om buskørsel (Forenkling af tilladelseskravet til gods- og buskørsel, kontrolmed løn- og arbejdsvilkår for chauffører, ændring af Vejtransportrådets sammensætning ogopgaver, mulighed for tilbageholdelse af motorkøretøjer m.v.) i høring hos de i bilag 1 nævnteorganisationer for så vidt angår muligheden for tilbageholdelse af motorkøretøjer.Høringen har også været offentliggjort på høringsportalen.Høringsfristen udløb den 3. april 2012.Lovforslagets øvrige elementer har været sendt i høring den 17. oktober 2011. Høringsnotat af15. december 2011 findes påwww.hoeringsportalen.dk.Da der i forhold til den tidligere høring er sket ændringer for så vidt angår overenskomstnævnog Vejtransportrådet, vil disse elementer også blive behandlet i nærværende høringsnotat.
Følgende organisationer har ingen bemærkninger:
Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
Trafikstyrelsen har herudover modtaget høringssvar fra:Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL)Dansk Erhverv ArbejdsgiverDansk Transport og Logistik (DTL)Danske BiludlejereDanske BusvognmændDanske SpeditørerDIDI TransportDTL’s ArbejdsgiverforeningFagligt Fælles Forbund (3F)
3F TransportInternational Transport Danmark.
I det følgende refereres og kommenteres de indkomne bemærkninger. Trafikstyrelsenskommentarer følger i kursiv.Mulighed for tilbageholdelse af motorkøretøjerDTL er meget tilfreds med, at der indføres en udtrykkelig hjemmel til, at politiet kantilbageholde lastbiler, der udfører kørsel i strid med EU-regler på gods- og buskørselsområdet,indtil en eventuel bøde er betalt, bl.a. ved ulovlig cabotagekørsel.Danske Busvognmænd ser adgangen til at tilbageholde motorkøretøjer som et tiltag, derprimært er rettet mod udenlandske motorkøretøjer. Foreningen støtter forslaget, da denmener, at det vil forbedre retsopfattelsen blandt den store gruppe af både gods- ogbusvognmænd, der følger loven.Danske Speditører ønsker, at det tydeliggøres, at adgangen til tilbageholdelse alene gældermotorkøretøjet og ikke det gods, som befinder sig i det, og som ejer eller fører afmotorkøretøjet ikke har adkomst til. Foreningen mener endvidere, at det bør præciseres, atpolitiet ikke vil kunne modsætte sig, at den, der har afgivet transportløftet, i tilfælde af enkonfiskation af transportmidlet vil have ret til at afhente godset for at undgå eller mindske ettab som følge af forsinkelse.DI Transport og ATL lægger afgørende vægt på, at det kun er motorkøretøjet eller dentrækkende enhed, der kan tilbageholdes. Det bør være sådan, at kundens varer kantransporteres videre med en lastbil, der udfører lovlig godskørsel. Det vil være ude afproportioner og til skade for dansk erhvervsliv, hvis varer eller komponenter til f.eks.industriproduktion bliver tilbageholdt.Foreningerne mener, at dette bør fremgå eksplicit af lovteksten eller bemærkningerne tillovforslaget.International Transport Danmark (ITD) finder forslaget betænkeligt – dog uden helt at afvisedet. Foreningen mener, at det ville være hensigtsmæssigt, at der forelå en oversigt overproblemets omfang, inden myndighederne griber til et så indgribende middel somtilbageholdelse af køretøjer. ITD kan således ikke principielt tilslutte sig forslaget, da der ikkeskelnes mellem bagatelagtige og grove og gentagne overtrædelser af godskørselslovgivningen.Danske Biludlejere bemærker, at det efter foreningens opfattelse strider mod grundlæggenderetsprincipper, hvis en udlejer eller leasingvirksomhed straffes eller belastes økonomisk somfølge af en førers overtrædelse af de i lovforslaget fastsatte regler.Foreningen mener, at der bør tilføjes en bestemmelse, der tager højde for dette forhold, f.eks.ved at anføre, at føreren af motorkøretøjet er pligtig at betale leje/leasingydelse til ejeren afkøretøjet (ved tilbageholdelse) frem til det tidspunkt, hvor forholdet er afklaret, og politiet kanfastlægge, hvem der er ejer af motorkøretøjet, som efterfølgende tilbageleveres.Trafikstyrelsen har noteret sig parternes synspunkter og bemærker, at der efterTrafikstyrelsens opfattelse er tale om et passende indgribende middel, idet formålet er atinddrive bøder for overtrædelse af bestemmelser om bus- og godskørsel. Det bemærkesendvidere, at bestemmelsen alene omfatter motorkøretøjet og ikke godset.
Desuden finder Trafikstyrelsen, at retsforholdet mellem udlejer og lejer af et motorkøretøj ikkebør reguleres i bus- og godskørselslovene.***Trafikstyrelsen kan oplyse, at Rigspolitiet bemærker, at der i forbindelse med forhandlingernefor finansloven for 2012 er afsat 10 mio. kr. årligt i 2012 og 2013 med henblik på at styrkepolitiets kontrol med cabotagekørsel. I forbindelse hermed iværksættes øgede kontrolindsatserpå cabotageområdet, og der uddannes personale i betydeligt omfang. Det er hensigten, atRigspolitiet fra den 1. juni 2012 kan udøve fuldt kontroltryk på cabotageområdet.Det er Rigspolitiets opfattelse, at strafforfølgningen vanskeliggøres uden den fornødnehjemmel til at tilbageholde motorkøretøjer, indtil forskyldte bøder er betalt, eller der er stilletsikkerhed for betalingen.Rigspolitiet anmoder om, at datoen for ikrafttræden – som ifølge lovforslaget er fastsat til den1. juli 2012 – fremrykkes i videst muligt omfang.Trafikstyrelsen har noteret sig Rigspolitiets synspunkter og vil fremrykke ikrafttræden for såvidt angår bestemmelsen om mulighed for tilbageholdelse af motorkøretøjer.
OverenskomstnævnDanske Busvognmænd støtter oprettelsen af et overenskomstnævn med repræsentanter fraarbejdsmarkedets parter.DTL hilser det velkomment, at lovforslaget nu indeholder en nærmere beskrivelse af etoverenskomstnævn, samt oplyser, at det er foreningens opfattelse, at udgifter i forbindelsehermed afholdes af det offentlige.DI, Arbejdsgiverforening for Transport og Logistik (ATL), Dansk Erhverv Arbejdsgiver, DTL’sArbejdsgiverforening og 3F Transport er tilfredse med, at lovforslaget nu indeholder enbeskrivelse af et overenskomstnævn. Organisationerne kan oplyse, at der er enighed om deskitserede vilkår, som nævnet kan oprettes på. Der er ligeledes enighed om, at der efterlovens vedtagelse hurtigst muligt skal rettes henvendelse til Arbejdsrettens formand medhenblik på, at der udpeges en formand for nævnet i henhold til lovbemærkningerne, samt atder foretages det videre fornødne med henblik på oprettelse af nævnet hurtigst muligt.Organisationerne går ud fra, at finansieringen afholdes af det offentlige.Arbejdsmarkedsparterne giver fortsat tilsagn om at tilbyde deres bistand til at gennemgå ogsammenligne løn- og arbejdsvilkår uden beregning, dels i forbindelse med høringer i henholdtil lov om godskørsel § 6 c, henholdsvis lov om buskørsel § 18 a, og dels i forbindelse mednævnsbehandling i henhold til lov om godskørsel 6 b, stk. 5, henholdsvis lov om buskørsel §18 a, stk. 2.Danske Speditører ønsker godskørselslovens bestemmelser om overenskomstmæssig løn somforudsætning for godskørselstilladelse ophævet. Foreningen mener, at det bør værelovgivningen uvedkommende, hvordan parter på arbejdsmarkedet indretter sig i forhold tilhinanden, og foreningen finder ikke, at overenskomstkravet har nogen virkning forforsyningssikkerhed, trafiksikkerhed eller andre forhold, som er et samfundsmæssigtanliggende. Oprettelse af et overenskomstnævn ændrer ikke på foreningens holdning.
International Transport Danmark (ITD) mener, at etableringen af et overenskomstnævn bl.a.er i klar modstrid med EU Charteret om grundlæggende rettigheder og Den EuropæiskeMenneskeretskonvention, og at det nævn, der ønskes nedsat, på ingen måde lever op tilkravet om upartiskhed. Det er foreningens opfattelse, at det alene vil væreoverenskomstnævnets udtalelser, der vil blive lagt til grund for en advarsel eller entilbagekaldelse af tilladelser, og mener som følge deraf, at nævnet kommer til at virke som endomstol med 5 anklagere, men uden forsvarer. ITD mener således, at forslaget bør udgå.ITD bemærker, at konsekvensen af lovforslaget er, at det alene er virksomheder, der ståruden for en arbejdsgiverorganisation, der kan fratages sine tilladelser. Således menerforeningen, at organisering bliver et tilbud, der bliver svært at sige nej til. Dette mener ITD eri konflikt med den negative foreningsfrihed.Trafikstyrelsen har noteret sig parternes synspunkter, men bemærker, at forslaget omhandleroprettelse af et overenskomstnævn og ikke spørgsmålet om, hvorvidt godskørselslovens § 6,stk. 4, skal ophæves.Trafikstyrelsen bemærker, at overenskomstnævnet alene afgiver udtalelse om, hvorvidt løn-og arbejdsvilkår er overholdt, og at det er transportministeren, der træffer afgørelse omeventuel sanktion. Hertil kommer, at ministerens afgørelse kan prøves ved domstolene.Trafikstyrelsen bemærker endvidere, at alle tilladelsesindehavere kan få tilbagekaldt tilladelser,såfremt de ikke overholder de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findesi de pågældende kollektive overenskomster.Ændring af Vejtransportrådets opgaver og sammensætningDTL finder det positivt, at Vejtransportrådet bevares som lovfæstet råd, og at opgaver ogsammensætning bliver ændret. Foreningen ser gerne, at transportministeren ”sidder forbordenden” ved møderne, samt at der afholdes faste hyppigere møder i rådet.International Transport Danmark (ITD) er principielt enig i forslaget, men mener ikke, atnavnene på erhvervsorganisationerne nødvendigvis bør anføres i lovteksten. Afgørende for ITDer, at alle branchens organisationer har mulighed for repræsentation.Danske Busvognmænd er meget positive omkring de foreslåede ændringer afVejtransportrådets opgaver. Dog er foreningen forundret over forslaget til, hvem der skaludpege medlemmer af rådet. Efter foreningens opfattelse bliver rådet unødigt stort med demange organisationer, der indstiller medlemmer til udvalget. Foreningen foreslår konkret, atInternational Transport Danmark, Dansk Transport og Logistik, Danske Speditører, DanskeBusvognmænd og Fagligt Fælles Forbund hver indstiller en person. HvisArbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, Dansk Erhverv, Dansk Erhverv Arbejdsgiver,DI og DI Transport bliver repræsenteret, bliver der efter foreningen opfattelse tale om, at deenkelte foreninger bliver repræsenteret flere gange.Fagligt Fælles Forbund (3F) forundres over DI og DI Transports dobbelte repræsentation iVejtransportrådets nye sammensætning. Foreningen henviser til, at såfremt man fastholderdenne dobbeltrepræsentation, vil foreningen foreslå, at 3F ændres til 3F samt 3F Transport.Trafikstyrelsen har noteret sig parternes synspunkter og kan oplyse, at udvidelsen af antalletaf medlemmer giver mulighed for medtage en bredere vifte af repræsentanter frabrancheorganisationerne.
Bilag 1Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv TrafikArbejdsgiverforeningen for Transport og LogistikCentralforeningen af Taxiforeninger i DanmarkDanmarks NaturfredningsforeningDansk ArbejdsgiverforeningDansk ErhvervDansk Kollektiv TrafikDansk Taxi RådDansk Transport og LogistikDanske AdvokaterDanske BiludlejereDanske BusvognmændDanske HandicaporganisationerDanske RegionerDanske SpeditørerDanske Taxivognmænds ArbejdsgiverforeningDet Centrale HandicaprådDet Økologiske RådDIDI TransportFagligt Fælles ForbundFrie Danske Lastbilvognmænd (FDL)International Transport DanmarkKommunernes LandsforeningLandsorganisationen i DanmarkNOAH-TrafikRådet for Sikker TrafikTrafikselskaberne i DanmarkØkonomisk Forening for Persontransport