Enhedslisten har stillet et ændringsforslag, som jo har været diskuteret en del frem og tilbage i udvalgsbehandlingen og også uden for udvalgsbehandlingen, om, at det skal være muligt for politiet, når man sætter ind over for ulovlig cabotage, at tilbageholde ikke blot det trækkende køretøj, men også den sættevogn, som lastbilen eventuelt måtte føre med sig, inklusive gods.
Vi har igennem lang tid efterlyst et svar fra justitsministeren og Justitsministeriet og har også fået et svar og et notat, hvoraf det tydeligt fremgår, at man i og for sig totalt har misset pointen i det, for i Enhedslistens ændringsforslag er der jo blot, om jeg så må sige, tale om en forebyggende foranstaltning.
Det er sådan set ikke et forsøg på at gøre nogen objektivt ansvarlig, sådan som Justitsministeriet prøver at få det til se ud som, i og med at det gods, som der eventuelt måtte være i den pågældende sættevogn, jo kan afhentes og omlæsses.
Det er selvfølgelig besværligt, og det er dyrt, men det er jo lige nøjagtig deri, det forebyggende ligger, og det er derfor, vi har stillet ændringsforslaget.
Muligheden for at kunne tilbageholde ikke kun det trækkende køretøj, men altså også sættevognen, er selvfølgelig en bedre mulighed, fordi man dermed har sikkerhed for, at bøder kan betales, især i forhold til udenlandske vognmandsvirksomheder netop ved ulovlig cabotage.
Det er jo nogle regler, som man i forvejen har i færdselsloven i forbindelse med andre overtrædelser af færdselsloven, men ikke af godsloven.
Vi ved, at speditørerne, som står bag de her transporter, og som er ansvarlige for transporterne, selvfølgelig vil, hvis sættevognen tilbageholdes og det gods, som de er ansvarlige for transporten af, tilbageholdes, være meget mere omhyggelige med at sikre sig, at transporten overholder cabotagereglerne, og de vil selvfølgelig også være meget mere interesseret i at lægge ud for en eventuel bøde, hvis det pågældende køretøj tages i at overtræde cabotagereglerne.
Justitsministeriet spørger i deres notat:
Hvor ved Enhedslisten fra, at speditørerne medvirker?
Der vil jeg sige, at så skal man altså bare gå ud og spørge på landevejen; man kan spørge vognmænd og chauffører.
Nogle af os kommer lige fra et møde i Middelfart med 500 lastvognschauffører og vognmænd, og der var beskeden meget, meget klar, nemlig at det selvfølgelig er speditørerne, der står bag og medvirker til det.
Og hvis man er i tvivl, kan man jo gå ind på YouTube, for der ligger i øjeblikket en video med en bulgarsk chauffør, der tilbageholdes – det er så for overtrædelse af køre-hvile-tids-bestemmelserne – og man vil konstatere, at der bliver ringet til vognmanden i Bulgarien, som jo ikke har penge til at betale.
Så er det i øvrigt påske, og så går der 3-4 dage, og så ringer man selvfølgelig også til speditøren fra det firma – det er DSV, et stort, velrenommeret dansk firma – og spørger, om han vil betale.
Nej, vel vil han da ej.
Chaufføren kan bare spænde fra, og så skal de nok komme med en ny trækker og hente den sættevogn.
Det er lige nøjagtig humlen i vores ændringsforslag, for vi ved, at sådan noget foregår.
Man kan også se det i det høringssvar, der er kommet til lovforslaget fra speditørernes forening.
De er nærmest lettede over, at det ikke handler om sættevognen, men at det kun handler om trækkeren, og det er selvfølgelig, fordi de ved fra det store udland, at man i nogle lande bruger at tilbageholde også sættevognen.
Det har en rigtig god forebyggende effekt.
Justitsministeriet siger, at man godt kan gøre sådan noget, hvis der er afgørende hensyn til håndhævelsen af lovgivningen, og det synes vi er fint, for i det samme notat gør Rigspolitiet opmærksom på, at regelsættet er komplekst, og at det er vanskeligt at håndhæve.
Lige nøjagtig derfor skal vi have nogle meget skrappere forebyggende midler ind, og det kunne netop være at tilbageholde sættevognen.
Der er ingen tvivl om, at ændringsforslaget fra Enhedslisten vil være et rigtig godt og vældig nyttigt redskab af forebyggende karakter, som jeg siger, i kampen mod social dumping på transportområdet.
Der er mistet 8.000-9.000 chaufførarbejdspladser inden for de senere år, og der er mistet mindst 3 mia.
kr.
i manglende skatteindtægter og moms.
Så derfor er det rigtig, rigtig ærgerligt, at regeringspartierne og måske især Socialdemokratiet og SF ikke vil medvirke her til et alvorligt slag imod social dumping.