Tak for det.
Jeg takker for tålmodigheden med et nyt medlems finden sig til rette.
Indledningsvis vil jeg sige, at vi også gerne vil have lov til at kritisere, at høringssvarene er nået så sent frem, som de er.
Høringssvarene er trods alt en væsentlig del af det, når man sidder og kigger sådan et lovforslag igennem, så vi vil også gerne efterlyse, at de er der i god tid.
Det er der så nok heller ikke nogen uenighed om.
Ellers synes jeg, der er grund til virkelig at glæde sig over det her lovforslag, og der skal fra Enhedslistens side virkelig lyde en stor ros til ministeren for her virkelig at markere en forskel, så man kan se, at vi søreme nu har fået en ny regering støttet af Enhedslisten, og det er det, der er tilfældet med det her lovforslag.
Det er vi utrolig glade for, og vi er utrolig glade for, at vi derfor kan få lov at bakke op om lovforslaget.
Vi synes også selv, vi har gjort en indsats for at få det gjort så godt som muligt, og jeg vil så lige prøve at gennemgå her, om vi føler os imødekommet.
Men det kan man jo høre på min indledning at vi selvfølgelig gør i stor, stor udstrækning.
Med det her lovforslag må vi sige, at vi tager et rigtig stort skridt i retning af at få fair vilkår i branchen og få sat ind mod plat og svindel netop gennem øget kontrol og også pres på genstridige vognmænd, der ikke spiller fairplay.
Herunder konstaterer vi altså også, at en væsentlig del af det netop er fairplay for chaufførerne, hvis løn- og arbejdsvilkår som bekendt er udsat for meget hård konkurrence – og det er sådan set både fra udenlandske og indenlandske kolleger.
Situationen er faktisk alvorlig.
En organisation som DTL – som jo i stor udstrækning repræsenterer de indenlandske vognmænd – har jo på et tidspunkt nærmest sagt, at der nærmest tegner sig et sammenbrud for vognmandsbranchen i en ikke så fjern fremtid.
Og Transportgruppen i 3F har jo via deres gruppeformand, Jan Villadsen, beregnet, at der i hvert fald ligger omkring 8.000 job, som i dag er besat af udenlandske chauffører.
Man kunne egentlig få den tanke, at det var på tide at trække i den nødbremse, som jo fremgår af Europa-Parlamentets og Europa-Rådets forordning 1072 fra 2009, hvor der faktisk gives mulighed for – i tilfælde af alvorlige forstyrrelser på markedet for national transport – at sætte ind og igangsætte en procedure, hvor man måske ophæver de her regler.
Jeg siger ikke, vi er nået dertil endnu, men jeg tror, vi er tæt på, og det er i hvert fald en tanke, vi går og overvejer i Enhedslisten.
Omkring selve lovforslaget i øvrigt vil jeg sige, at vi glæder os vældigt over det overenskomstnævn, som nu bliver nedsat – selv om der står »kan«, er der ingen tvivl om, at det bliver nedsat.
Vi har selv presset hårdt på for det, og det gjorde vi senest i forbindelse med forespørgselsdebatten her i salen om F 7 om social dumping inden for transportbranchen.
Det er jo en udløber af overenskomstsituationen i 2010 og har jo netop til formål at forbedre kontrollen med overenskomstkravet i loven, og vi glæder os jo samtidig over, at det sammenholdes med, at vi i finansloven sammen med regeringen har afsat to gange 10 mio.
kr.
til bekæmpelse af ulovlig cabotage – og nu kommer altså så den her lov.
Så der er mange grunde til at glæde sig.
Der er en lille detalje i forbindelse med Overenskomstnævnet, som jeg lige vil gøre opmærksom på.
Vi synes, det fremgår, at det vil indebære en slags dobbeltarbejde, for der står, at hvis parterne efter at have fået forelagt det er enige om, at f.eks.
overenskomstkravet er overtrådt, så skulle det vel ikke være nødvendigt at høre dem en gang til i Overenskomstnævnet.
Så må det da være godt nok, for det er de samme parter, man så går hen og spørger.
Men det er en lille detalje.
Vi glæder os også over den påbudsregel, som kommer, hvor der nu bliver en pligt til at indsende dokumentation i form af f.eks.
lønsedler, så det ikke alene kan føre til stikprøvekontrol, men søreme også systematisk kontrol, og vi vil da kraftigt opfordre ministeriet til, at det er det, der sættes i værk.
Vi glæder os også over, at man nu i den forbindelse kan udskrive tvangsbøder ved manglende dokumentation, og bødestørrelsen på 10.000 kr.
finder vi foreløbig meget passende, i og med at man også opererer med, at større virksomheder jo kan idømmes større bøder.
Tilbageholdelse eller konfiskation af køretøjer – bl.a.
i forbindelse med ulovlig cabotage – har i lang tid været et ønske fra Rigspolitiet, tungvognssektionen og fra store dele af branchen til sikring af bøde og sagsomkostninger i det hele taget.
Det synes vi er rigtig godt.
Det er også tydeligt, at transportministeren tilsyneladende ikke nærer nogen illusioner omkring, hvad det er, man begiver sig ud i med den her lov, for der er tale om styrket kontrol på alle niveauer, og det gælder jo ministeriet sammen med overenskomstparterne, Rigspolitiet og Trafikstyrelsen.
Betyder det, at min taletid er ved at løbe ud?
(Anden næstformand
(Søren Espersen):
Ja!) Jeg havde ellers rigtig mange ting, jeg også ville sige, men det må jeg så komme tilbage til under udvalgsbehandlingen.
(Anden næstformand
(Søren Espersen):
Det lyder også vældig spændende.) Ja, gør det ikke?
Jeg vil lige sige, at vi selvfølgelig, som jeg har meddelt, stemmer for det her, og at vi i udvalgsbehandlingen selvfølgelig vender tilbage til nogle af de spørgsmål, jeg så ikke lige har nået at nævne her.