Kulturudvalget 2011-12
L 133
Offentligt
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
8. maj 2012
Folketingets Kulturudvalg har den 23. april 2012, efter ønske fra Michael Aastrup Jen-sen (V), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 1 (Lov nr. 133), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål:Vil ministeren komme med en uddybende kommentar til høringssvarene fraDansk Ungdoms Fællesråd og Oplysningsforbundenes Fællesråd, hvor defremfører, at lovforslagets udgangspunkt i et konkret støttebeløb frem for enbesluttet procentsats, vil forrykke den eksakte udlodning hvert år - og formentligi negativ retning til skade for foreningerne?Svar:Dette spørgsmål vedrører den del af lovforslaget, der udmønter konsekvenserne af res-sortændringer i forbindelse med den nye regering.Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) og Oplysningsforbundenes Fællesråd (OF) argumen-terer i deres høringssvar til L 133 for, at lovforslagets fordelingsnøgler vil betyde, atDUF og OF fremadrettet vil modtage en mindre andel af de samlede tipsmidler.Det har ikke været intentionen med dette lovforslag at ændre fordelingen af tipsmidlermellem overskudsmodtagerne. Formålet er at videreføre den overordnede formålsforde-ling af de almennyttige tipsmidler, og at midlerne fremadrettet fordeles af de ministeri-er, der har ansvar for og dermed indsigt i det pågældende område.Lovforslaget viderefører gældende praksis for fordeling af tipsmidler mellem ministeri-er, herunder også praksis for beregning af administrationsudgifter. Undervisningsmini-steriets - ligesom de øvrige tipsministeriers - praksis har været at fratrække admini-strationsudgifter før fordelingen af tipsmidler til DUF, OF og puljen til undervisning ogfolkeoplysning. Denne praksis har også fremgået af finansloven. Dette princip er fast-holdt i lovforslaget.Den gældende praksis for beregning af administrationsudgifter er også videreført i res-sortændringen mellem Ministeriet for Børn og Undervisning (MBU) og Kulturministe-riet (KUM) vedr. folkeoplysningsområdet. KUM har ved ressortomlægningen overtagetansvaret for fordelingen af tipsmidler til DUF, OF og den andel af det tidligere Under-visningsministeriums pulje til undervisning og folkeoplysning, som vedrører folkeoplys-
Dok. nr. 1335041
Side 2
ning. Ved ressortændringen overtog KUM 0,3 mio. kr. af midlerne til administration,mens MBU beholdt de resterende 1,7 mio. kr. Ressortændringen er indarbejdet på fi-nansloven for 2012 under 07.18 Tipsfonde på 07.18.03 Undervisningsministeriets fondtil undervisning og folkeoplysning m.fl. samt ungdomsformål og 07.18.15. Kulturmini-steriets fond til kulturelle formål. For så vidt angår tilskuddet til DUF og OF, har KUMovertaget den del af tilskuddene, der fremkommer efter at administrationsudgifterne erfratrukket.Da lovforslaget viderefører gældende praksis for beregning af administrationsudgifter,giver det et forkert resultat at beregne DUF’s og OF’s procentsatser efter ressortom-lægningen ved udelukkende at tage udgangspunkt i udlodningslovens procentsatser.Lovforslagets procentsatser tager udgangspunkt i faktiske støttebeløb, som de to for-eninger ville have modtaget efter den gældende udlodningslov. DUF’s og OF’s andele afde samlede tipsmidler udgør således hhv. 7,95 % (DUF) og 3,02 % (OF).DUF og OF argumenterer i deres høringssvar for, at procentsatserne i stedet bør værehhv. 8,02 % (DUF) og 3,05 % (OF) af de samlede tipsmidler. Hvis disse procentsatseranvendes, vil de to organisationer blive tildelt deres forholdsmæssige andel af Ministe-riet for Børn og Undervisnings midler til administration. De beløbsmæssige konsekven-ser er vist i tabel 1.Udlodningsbeløb i 2013: 1.759.000.000 kr.*Tabel 1
Gældende lovDUFOF
DUF's forslag
Forskel1.296.411,67457.411,30
139.719.513,69 141.015.925,3653.150.803,9453.608.215,24
*Udlodningsbeløbet i 2013, inkl. den forventede prisregulering
DUF og OF peger endvidere på, at lovforslagets fordelingsnøgler vil medvirke til at for-rykke fordelingen af tipsmidlerne hvert år i negativ retning for foreningerne. Med lov-forslagets nye fordelingsnøgler vil der være en marginal forskel på udlodning til DUF ogOF, som skyldes, at fordelingsnøglerne er fastsat med to decimaler, jf. tabel 2Forskellen i tilskud til DUF/OF mellem lovforslag og gældende udlodningslovTabel 2UdlodningsbeløbDUFOF1.600.000.000156.52332.5011.700.000.00087.1334,4131.759.000.000*46.193-12.1591.800.000.00017.743-23.6751.900.000.000-51.647-51.763*Udlodningsbeløbet i 2013, inkl. den forventede prisregulering.
Uffe Elbæk