Notat til KulturudvalgetFolkekirkelige Organisationers Fællesudvalgsforetræde for Kulturudvalget 2. maj 2012Vedrørende L133 - ændring af pulje til landsdækkende almennyttige organisationer.Hvem er Folkekirkelige Organisationers Fællesudvalg (forkortet FKOF)?
FKOF består af 50 folkekirkeligt forankrede organisationer af de 277 almennyttige organisationer, der i 2011 har modtagettilskud fra de to almennyttige puljer – og udgør således antalsmæssigt den største modtagerkreds for disse tips-/lottomidler.Der er tale om dels store, meget professionelt drevne landsorganisationer med omsætning på over 100 millioner kr. – oghelt små organisationer uden lønnede medarbejdere - og alt derimellem.Hovedsynspunkt
Vi finder, at det, der i L133 er fremlagt som en mindre administrativ ændring uden konsekvenser for modtagende organisa-tioner, reelt er en drastisk omlægning af udlodningsloven og dens hidtidige intentioner. En ændring vil have meget uheldi-ge konsekvenser for modtagerorganisationerne og er udtryk for en uheldig ændring af magtforholdet mellem civilsamfun-det og staten.Vi mener, at lovforslaget bør trækkes tilbage og de rejste problematikker henvises til behandling i forbindelse med den til2014 planlagte samlede evaluering af udlodningsmodellen og -loven.Vi påpeger følgene negative konsekvenser af lovforslaget:1) Medfører stor budget-usikkerhed for modtageror-
ganisationerne
Lovforslaget vil medføre betydelig økonomisk usik-kerhed for alle organisationer ved omlægning fra detindtægts-/indsamlingsbaserede driftstilskud til indi-viduelt udarbejdede ministerielle ansøgnings-modeller.krævende udlodningsform. Lovforslaget med puljer iseks ministerier og subjektiv bedømmelse af ind-komne ansøgninger vil administrativt være megetmere krævende for både modtagerne og for staten.Lovforslaget medfører, at nogle af FKOFs organisati-oner i stedet for én ansøgning skal søge om tilskud iop til 4-5 ministerier fordi deres arbejde er diversifi-ceret på disse ressorter.
2) Fratager civilsamfundet (det almennyttige Dan-
mark) kompetence til at prioritere og skabe nyt
4) Lovforslaget er nærmest ikke-administrerbar for
Den nuværende ordning sikrer, at civilsamfundet viaMinisteriet for Ligestilling og Kirke.
organisationernes lovligt valgte, demokratiske for-For den pulje, der henlægges til Ministeriet for Lige-samlinger har råderet over anvendelse af disse tips-stilling og Kirke er der en række problemer i lov-/lottomidler. Med lovforslaget tegner sig et billede afforslaget:et statsstyret civilsamfund, hvor frivillige organisati-a. Kirkeministeriet har principielt og reelt set ingenoner alene kan opnå støtte til det, som ministerierfagkompetence omkring religions- og missions-og ministre til enhver tid måtte finde interessant.arbejde, idet ministeriets opgave alene er at iva-Hermed decimeres civilsamfundet i sin selvstændigeretage forvaltning af den folkekirkelige ordningevne til at skabe noget reelt nyt i forhold til det, sta-mellem kirke og stat.ten i politiske kompromisser allerede har prioriteret.b. Der tales i forslaget alene om folkekirkelige or-ganisationer. En stor gruppe religiøse organisa-3) En ”perfekt” afbalanceret objektiv model med
tioner er ikke folkekirkelige. Og en stor gruppefolkelig forankring, der belønner organisationer for
folkekirkelige organisationer har en dobbelt-at skaffe egne midler gennem indsamling, afløses af
identitet på tværs af kirketraditioner. Hvor skalseks individuelle modeller med kriterier dikteret
disse placeres?ovenfra
c. Hvordan vil Kirkeministeriet (og de andre mini-Der er i modtagerorganisationer stor tilfredshedsterier) bedømme, om en ansøgning fra en kir-med den nuværende almennyttige pulje til driftstil-kelig organisation primært vedrører religions-skud, der uddeles på grundlag af objektive kriterier/og missionsarbejde eller primært vedrører ud-grundet i organisationernes omsætning og evne tilviklingshjælp, integrationsarbejde, socialt arbej-selv at indsamle penge (folkelig forankring). Dennede, børne-/ungearbejde m.v.? Hvordan skal an-metode for udlodning er for både modtagerorgani-søgningsbehandling ved alle disse ansøgningersationer og staten administrativt langt den mindstkoordineres på tværs af ministerier?