Allerførst vil jeg godt takke for den brede opbakning, der er til den meget vigtige uddannelse, der i 2007 blev etableret for unge med særlige behov, fordi det er et kæmpe fremskridt for den gruppe unge, som jo er unge, der omfatter unge med mange forskellige typer af handicap – det kan være unge med svære bevægelseshandicap, multihandicappede unge, unge med autisme, unge med ADHD eller andre psykiske lidelser eller unge, der på andre måder har erhvervet en hjerneskade – at de nu har en ret til at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.
Det er lige præcis derfor, at vi i regeringen har lyttet til anbefalingen om at udskyde revisionen et år.
Det var som sagt først i august 2007, at de første unge startede, og indtil nu er det kun 300 elever, der har været igennem ungdomsuddannelsen.
Som jeg sagde før, er det unge, som har mange forskellige typer handicap, og derfor er det vigtigt, når vi kigger på en revision, at vi gør det på et tilstrækkeligt fyldestgørende grundlag.
Det her siger jeg, fordi flere her fra talerstolen har spurgt, hvorfor vi udskyder revisionen og ikke bare reviderer nu.
Men det er, fordi det ikke er en ensartet gruppe unge.
Det er også unge, som har forskellige forsørgelsesgrundlag.
Derfor er man nødt til at have tilstrækkelig mange unge, så vi på et godt grundlag kan lave den revision, der skal til.
Det er jo ikke det samme, som at der ikke er sket noget som helst, siden ungdomsuddannelsen gik i gang.
Det er faktisk sådan, at der har været en løbende evaluering, og de foreløbige erfaringer tyder på, at ungdomsuddannelsen i almindelighed er velfungerende.
Jeg synes derfor, at der er rigtig mange gode grunde til lige at vente i et år, og jeg er også glad for, at hovedparten af partierne er enige i, at revisionen skal gennemføres på et så oplyst grundlag som muligt.
Der er så nogle ting og aktiviteter, som vi parallelt med det her lovforslag vil sætte i gang allerede nu for at blive klædt på til den revision, der skal komme.
Vi vil for det første se nærmere på, om ungdomsuddannelsen lever op til lovens formål om at give de unge personlige, sociale og faglige kompetencer til at deltage i samfundslivet, herunder eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse, og om målgruppen for uddannelsen også er rigtigt afgrænset.
Vi vil også undersøge, om midlerne anvendes hensigtsmæssigt i forhold til at sikre, at målgruppen kommer i uddannelse eller beskæftigelse, og om det er hensigtsmæssige bindinger, der er i lovgrundlaget i forhold til uddannelsens rammer og indhold.
Endelig vil vi også se på, om reglerne på de tilgrænsende områder inden for beskæftigelsesområdet og det sociale område kan harmoniseres med henblik på at forenkle administrationen og borgeradgangen.
Jeg tror, at vi med det ekstra år, hvor der er lidt flere unge, der kommer igennem ungdomsuddannelsen, og med de løbende evalueringer, der jo altså er sat i gang, og med det, vi supplerer med her, har et rigtig godt grundlag til at se på, om der er en grund til at revidere ungdomsuddannelsen.
Derfor vil jeg blot bare afslutte med igen at sige, at det ud fra de foreløbige erfaringer ser ud til, at det er en rigtig god uddannelse og en god hjælp til langt de fleste, så det er jo ikke sådan, at der er unge, der bliver svigtet, ved at det bliver udskudt.
Tværtimod får vi et bedre grundlag for eventuelt at revidere loven om et år.