Høringsnotat ad L 126 - Forslag til Lov om ændring af lov om
Vækstfonden (Vækstfondens mulighed for at optage lån til finansie-
ring af sine aktiviteter).
1. Indledning
Det ligger inden for Vækstfondens nuværende formål at udbyde ansvarli-ge lån. Vækstfonden har imidlertid ikke i dag adgang til at finansiere ud-stedelse af ansvarlig lånekapital.Med den brede politiske aftale om Udviklingspakken fra marts er det be-sluttet, at Vækstfonden skal have mulighed for at understøtte finansieringaf vækst i sunde små og mellemstore virksomheder i form af ansvarligelån inden for en ramme på 500 mio. kr. Med lovforslaget får Vækstfon-den adgang til at optage lån til finansiering af sine aktiviteter med henblikpå at finansiere udstedelse af ansvarlig lånekapital inden for en ramme på500 mio. kr. Optagelse af lån ud over denne beløbsgrænse forudsætterFolketingets Finansudvalgs godkendelse. Vækstfonden kan endvidereikke uden Folketingets Finansudvalgs godkendelse optage lån til andetend finansiering af ansvarlige lån.Baggrunden er, at en del mindre og mellemstore virksomheder, herunderisær ejerledede virksomheder, har vanskeligt ved at skaffe kapital. Damangel på kapital ofte gør pengeinstitutterne tilbageholdende med at ydelån, kan det betyde, at virksomheder ikke kan gennemføre deres vækst-planer.Forslaget er sendt i høring den 9. marts 2012 med høringsfrist den 19.marts 2012 til i alt 41 myndigheder, organisationer mv. Der er modtagethøringssvar fra 15 af de 41 hørte myndigheder, organisationer m.v. Herafhar 5 haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner ilovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.2. Generelle bemærkninger
Høringen tegner overordnet et billede af, at høringsparterne generelt ermeget positive over for lovforslagets intention om at hjælpe små og mel-lemstore virksomheder med finansiering af deres udviklings- og vækstini-tiativer ved at give Vækstfonden mulighed for at udbyde ansvarlige lån.Nogle organisationer ser dog gerne yderligere præciseringer i lovteksten,således at kravet om 50 pct. medfinansiering fra andre finansielle institut-
foretaget en kommerciel vurdering af, om den pågældende virksomhedlever op til de investeringskriterier, som adgang til ordningen vil indebæ-rer.Såfremt ordningen om ansvarlige lån bliver selvbærende kan det efter enårrække overvejes, hvorvidt den kan skilles ud som et selvstændigt sel-skab og drives på fuldt kommercielle vilkår.Høringssvarerne vurderes ikke at ændre på indholdet i lovforslaget, mengiver anledning til visse præciseringer, som vil blive medtaget i lovfors-lagets bemærkninger.4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Til-lægspension (ATP), Børsmæglerforeningen, Danish Venture Capital andPrivate Equity Association, Danmarks Nationalbank, Dansk Aktionær-forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danske Advoka-ter, Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk InvestorRelations Forening – DIRF, Dansk Metal, Dansk Pantebrevsforening,Den Danske Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmæglerfor-ening, Finansforbundet, Finansrådet – Danske Pengeinstitutters Forening,Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen Danske Revisorer,Foreningen Registrerede Revisorer, Forsikring & Pension, FSR – danskerevisorer, Garantifonden for indskydere og investorer, Håndværksrådet,InvesteringsForeningsRådet, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen afforsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokale Penge-institutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), NASDAQ OMX Copen-hagen A/S, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Regionale BankersForening, Rigsrevisionen, Sammenslutningen Danske Andelskasser, Mi-nisteriet for Forskning, Innovation og Videregående uddannelser, Øko-nomi- og Indenrigsministeriet.Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
til lovforslaget:
Dansk ByggeriDansk IndustriDansk MetalFinansrådetLandbrug & Fødevarer