Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 126 Bilag 1
Offentligt
1097973_0001.png
1097973_0002.png
1097973_0003.png
1097973_0004.png
NOTAT
27. marts 2012

Høringsnotat ad L 126 - Forslag til Lov om ændring af lov om

Vækstfonden (Vækstfondens mulighed for at optage lån til finansie-

ring af sine aktiviteter).

1. Indledning

Det ligger inden for Vækstfondens nuværende formål at udbyde ansvarli-ge lån. Vækstfonden har imidlertid ikke i dag adgang til at finansiere ud-stedelse af ansvarlig lånekapital.Med den brede politiske aftale om Udviklingspakken fra marts er det be-sluttet, at Vækstfonden skal have mulighed for at understøtte finansieringaf vækst i sunde små og mellemstore virksomheder i form af ansvarligelån inden for en ramme på 500 mio. kr. Med lovforslaget får Vækstfon-den adgang til at optage lån til finansiering af sine aktiviteter med henblikpå at finansiere udstedelse af ansvarlig lånekapital inden for en ramme på500 mio. kr. Optagelse af lån ud over denne beløbsgrænse forudsætterFolketingets Finansudvalgs godkendelse. Vækstfonden kan endvidereikke uden Folketingets Finansudvalgs godkendelse optage lån til andetend finansiering af ansvarlige lån.Baggrunden er, at en del mindre og mellemstore virksomheder, herunderisær ejerledede virksomheder, har vanskeligt ved at skaffe kapital. Damangel på kapital ofte gør pengeinstitutterne tilbageholdende med at ydelån, kan det betyde, at virksomheder ikke kan gennemføre deres vækst-planer.Forslaget er sendt i høring den 9. marts 2012 med høringsfrist den 19.marts 2012 til i alt 41 myndigheder, organisationer mv. Der er modtagethøringssvar fra 15 af de 41 hørte myndigheder, organisationer m.v. Herafhar 5 haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner ilovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.

2. Generelle bemærkninger

Høringen tegner overordnet et billede af, at høringsparterne generelt ermeget positive over for lovforslagets intention om at hjælpe små og mel-lemstore virksomheder med finansiering af deres udviklings- og vækstini-tiativer ved at give Vækstfonden mulighed for at udbyde ansvarlige lån.Nogle organisationer ser dog gerne yderligere præciseringer i lovteksten,således at kravet om 50 pct. medfinansiering fra andre finansielle institut-
2/4
ter ikke risikerer at blive en potentiel hæmsko for udstedelsen af ansvarli-ge lån.Dansk Byggeri finder at det er positivt, at der med lovforslaget er tagetinitiativ til, at små og mellemstore virksomheder får flere muligheder tilat fremskaffe kapital til at gennemføre vækstplaner.Landsorganisationen i Danmark (LO) hilser det velkomment, at der nuoprettes en lånefacilitet for ansvarlig lånekapital på 500 mio. kr. møntetpå små og mellemstore virksomheder. LO mener endvidere, at der er taleom rettidig omhu, da små og mellemstore virksomheder erfaringsmæssigtrammes hårdere af en kreditklemme, hvorved deres udvikling bremses tilskade for vækst og beskæftigelse.Finansrådet anser det for fornuftigt, at man med lovforslaget giver Vækst-fonden mulighed for at lånefinansiere tilbuddet om ansvarlig lånekapitaltil små og mellemstore virksomheder. Finansrådet er derudover tilfredsemed at tilvejebringelse af lånekapitalen sker på kommercielle vilkår.FSR – danske revisorer er positivt indstillet for forslaget, som de opfattersom et godt initiativ i bestræbelserne for at øge adgangen til risikovilligkapital for små og mellemstore virksomheder. Ifølge FSR - danske revi-sorer er tilvejebringelse af kapital et af de forhold, der er størst behov fori de små og mellemstore virksomheder.Dansk Industri (DI) hilser forslaget velkomment, da de gennem længeretid har arbejdet for, at de små og mellemstore virksomheder får adgang tilansvarlig lånekapital. Det er DI’s vurdering, at muligheden for, at Vækst-fonden kan udstede ansvarlig lånekapital, kan hjælpe på den nuværendefastlåste finansieringssituation. DI vurderer endvidere, at de særlige ka-rakteristika ved ansvarlig lånekapital gør det til et interessant produkt forisær de etablerede mindre og mellemstore virksomheder med vækstpoten-tiale.

3. Bemærkninger til konkrete emner

I det nedenstående vil kommenteringen af høringssvarerne omhandlekonkrete emner til indholdet i lovforslaget.Dansk Byggeri understreger, at det bør præciseres, at vurderingen af omen virksomhed er sund eller ej, bør bero på, at virksomheden vurderesindividuelt og reelt og ikke baseres på overordnede, statistiske oplysnin-ger som f.eks. branche, geografi og marked. Det kommer af, at mangesmå og mellemstore virksomheder med god økonomi modtager negativekreditvurderinger, i tilfælde hvor disse vurderinger foretages på overord-net niveau, uden at sondre til virksomhedens reelle økonomi.Dansk Industri vurderer, at det vil være uhensigtsmæssigt, at det er enbetingelse for at modtage de ansvarlige lån, at virksomheden samtidigskal have optaget lån fra andre finansielle institutter eller banker på mi-
3/4
nimum samme beløb. Helt konkret foreslår DI at udvide betingelsen forat kunne modtage ansvarlige lån til ikke kun at omfatte kapital fra bankerog andre finansielle institutter, men også eksempelvis kapital fra businessangels. Derudover mener DI, at det kan overvejes, hvorvidt den enhed iVækstfonden, som får ansvaret for ansvarlig lånekapital, på sigt kan skil-les ud som et selvstændigt selskab og drives på fuldt kommercielle vilkår.Dansk Metal påpeger, at lovforslagets krav og virksomhedernes professi-onaliseringsniveau og 50 pct. medfinansiering fra banker kan udgøre enbarriere for, at særligt mindre ejerledede virksomheder med akut kapital-behov kan benytte ordningen. Dansk Metal mener derfor, at det vil værehensigtsmæssigt at gøre markedets efterspørgsel efter virksomhedensprodukt til et grundlæggende parameter for kreditvurderingen. Derudoverbør man overveje mulighederne for en delvis garanti for bankens låne-halvdel, som kan fremme genoptagelsen af bankudlån, da ordningen jonetop er etableret pga. bankernes lånetilbageholdenhed.Finansrådet har noteret sig, at det kræver minimum 50 pct. medfinansie-ring fra andre finansielle institutter eller banker at kunne modtage ansvar-lige lån. Finansrådet oplyser hertil, at tildeling af kredit i bankerne skerefter en konkret kreditvurdering, der bl.a. tager hensyn til virksomhedensindtjeningsevne, sikkerhedsstillelse mv. En sådan kreditvurdering vilfortsat være almindelig praksis, også for virksomheder, der opnår tilsagnom ansvarlig lånekapital fra Vækstfonden.Landbrug & Fødevarer ønsker at primærsektoren også bliver omfattet afVækstfondens nye låneordning, hvor der tilbydes ansvarlige lån.

Kommentar

Ansvarlige lån er målrettet virksomheder med fornuftige udviklingspla-ner. Alle virksomheder, der får tilsagn om ansvarlige lån, bliver individu-elt vurderet ud fra en række kriterier, herunder bl.a. virksomhedens le-delse, dens organisatoriske modenhed, styrken af virksomhedens produktsamt om den har udarbejdet realistiske vækstplaner og budgetter. Detteer også i overensstemmelse med den nuværende kreditvurderingspraksis iVækstfonden.At de ansvarlige lån skal understøttes af tilsvarende anden medfinansie-ring skyldes et ønske om også at inddrage den finansielle sektor i løsnin-gen af den nuværende fastlåste finansieringssituation, og at udbuddet afansvarlige lån sker på markedsvilkår. Formålet med lovforslaget og attilbyde ansvarlige lån er netop at styrke virksomhedernes soliditet, så delettere kan få adgang til reel lånefinansiering til udvikling og vækst fxgennem en bank.Med hensyn til målgruppen for ansvarlige lån har alle brancher herunderogså primærsektoren som udgangspunkt lige adgang til den nye ordning.Som det anføres i lovforslaget vil de ansvarlige lån være et kommercieltprodukt, som ikke indebærer statsstøtte. Der vil i hver enkelt sag blive
4/4
foretaget en kommerciel vurdering af, om den pågældende virksomhedlever op til de investeringskriterier, som adgang til ordningen vil indebæ-rer.Såfremt ordningen om ansvarlige lån bliver selvbærende kan det efter enårrække overvejes, hvorvidt den kan skilles ud som et selvstændigt sel-skab og drives på fuldt kommercielle vilkår.Høringssvarerne vurderes ikke at ændre på indholdet i lovforslaget, mengiver anledning til visse præciseringer, som vil blive medtaget i lovfors-lagets bemærkninger.

4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.

Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Til-lægspension (ATP), Børsmæglerforeningen, Danish Venture Capital andPrivate Equity Association, Danmarks Nationalbank, Dansk Aktionær-forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danske Advoka-ter, Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk InvestorRelations Forening – DIRF, Dansk Metal, Dansk Pantebrevsforening,Den Danske Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmæglerfor-ening, Finansforbundet, Finansrådet – Danske Pengeinstitutters Forening,Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen Danske Revisorer,Foreningen Registrerede Revisorer, Forsikring & Pension, FSR – danskerevisorer, Garantifonden for indskydere og investorer, Håndværksrådet,InvesteringsForeningsRådet, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen afforsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokale Penge-institutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), NASDAQ OMX Copen-hagen A/S, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Regionale BankersForening, Rigsrevisionen, Sammenslutningen Danske Andelskasser, Mi-nisteriet for Forskning, Innovation og Videregående uddannelser, Øko-nomi- og Indenrigsministeriet.

Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger

til lovforslaget:

Dansk ByggeriDansk IndustriDansk MetalFinansrådetLandbrug & Fødevarer