Jeg vil sige tak for debatten og selvfølgelig også sige tak til forligspartierne, som har været med til at lave udviklingspakken.
Man kan jo altid have en lang diskussion om, hvorvidt det er en bankpakke eller det er en udviklingspakke, men i betragtning af, at der ikke er meget bank i den, men mere udvikling, så synes jeg, det sprogligt og indholdsmæssigt er mest korrekt at kalde det en udviklingspakke.
Men lad det nu ligge.
Grunden til, at vi har lovforslaget her, er, at Vækstfonden, selv om den inden for sit nuværende formål i virkeligheden godt kan yde ansvarlige lån, i dag ikke har adgang til at finansiere udstedelse af ansvarlig lånekapital gennem lånoptagelse på kommercielle vilkår på det private marked, og det er sådan set heri lovændringen ligger.
Med lovændringen får Vækstfonden mulighed for at understøtte finansieringen af vækst i sunde små og mellemstore virksomheder med ansvarlige lån inden for en ramme af 500 mio.
kr.
Formålet med forslaget er at skabe mulighed for, at specielt små og mellemstore virksomheder får en adgang til en finansiering, som de, som tiderne er, ellers ikke ville kunne få adgang til.
For vi kan konstatere, at iværksætterne og de små og mellemstore virksomheder efter finanskrisen på grund af manglende adgang til kapital har oplevet at blive begrænset i deres vækst- og udviklingsaktiviteter.
Den generelle udfordring, der er med hensyn til at skabe ny vækst, gør det nødvendigt at søge nye løsninger for at sikre, at de små og mellemstore virksomheder kan få en adgang til at få finansieret deres sunde vækstplaner.
En af de udfordringer, der er i forhold til de små og mellemstore virksomheder, er, at mange af disse har en kapital, en egenkapital, der er meget begrænset.
Og det, at man har det, gør, at pengeinstitutterne er tilbageholdende med at udstede lån til virksomhedernes vækstplaner.
Derfor kan vi sige, at forventningen med lovforslaget, når vi fastsætter en ramme på de 500 mio.
kr., der er til rådighed, er, at det vil kunne suppleres af yderligere kapital fra pengeinstitutterne på 1 mia.
kr., så man kommer op på, at der bliver en ramme på 1,5 mia.
kr.
til at understøtte væksten i de små og mellemstore virksomheder.
Det, der også er afgørende at understrege, er, at de ansvarlige lån bliver givet på baggrund af en individuel kreditvurdering af den konkrete virksomhed, som foretages af Vækstfonden.
Intentionen med lovforslaget er som sagt at hjælpe de små og mellemstore virksomheder til en finansiering af deres udviklings- og vækstinitiativer ved at give Vækstfonden muligheder for at udbyde de ansvarlige lån.
Det, der er det glædelige ved det, er, at det også har fået en særdeles positiv modtagelse blandt erhvervsorganisationerne, og det er faktisk også min forventning, at de første lån allerede vil blive udstedt inden sommerferien.
Så har jeg lige et par bemærkninger i forhold til nogle af de spørgsmål, der har været rejst.
Hovedloven gælder ikke for Færøerne, hvorfor ændringsforslaget her heller ikke får dækning på Færøerne.
Så vil jeg med hensyn til Enhedslisten sige, at jeg lidt har en fornemmelse af, at Enhedslisten vender det på hovedet.
Der spørges, hvorfor staten ikke bare kan give lånene, eller modsat, hvorfor man så ikke bare kan få lånene i bankerne.
I forhold til det sidste, altså det med bankerne, vil jeg sige, at bankerne, pengeinstitutterne, på grund af en række store tab, der har været som følge af krisen, jo er blevet noget mere påpasselige eller karrige, som man siger i Jylland – og det tror jeg også man siger i Nordjylland – med at udstede lån, og det rammer de sunde virksomheders muligheder for vækst.
Samtidig har der jo været en bred politisk enighed om at stille større krav til den finansielle sektor om en bedre polstring, og det, at man har gjort det, har også været med til at lægge en dæmper på udlånslysten.
Derfor er det helt afgørende med muligheder for supplerende kreditfaciliteter, og det er det, vi gør via Vækstfonden.
Så kan man spørge:
Hvorfor er det så ikke noget, som staten bare yder hundrede procent?
Jamen der tror jeg det er meget klogt, at man også bringer virksomhederne i en situation, hvor de kan bruge det eksisterende marked, når det fungerer.
Og det er derfor, vi siger, at de midler, som Vækstfonden tilvejebringer, også skal suppleres med anden lånekapital, der kommer fra den øvrige finanssektor eller fra deres eksisterende pengeinstitut.
Det gør, at man kan være sikker på, at man får en ordentlig kreditvurdering.
Det er klart, at Vækstfonden foretager en kreditvurdering på baggrund af den del, de skal bidrage med, og det gør det enkelte pengeinstitut også.
For det, der er det helt afgørende, er, at vi ikke kommer i en situation, hvor vi bruger skatteborgernes penge til projekter, som ikke er kreditværdige, og som altså ikke er bæredygtige.
Derfor er det helt afgørende, at der foretages en individuel kreditvurdering, og det er sådan set også lidt et svar til Liberal Alliance.
Pengene her stilles jo til rådighed som supplerende kapital, fordi den finansielle sektor i dag ikke i sig selv fungerer tilstrækkelig normalt, og i hvert enkelt tilfælde foretages der en kreditvurdering.
Og den er ikke anderledes, når det er Vækstfonden, der foretager den, den er, som når det er banken, der foretager den.
Den bliver altså foretaget ud fra projektets sundhedskarakter.
Så skal jeg i øvrigt lige understrege – og nu skal jeg ikke nævne nogen navne – at det faktisk ikke er så mange dage siden, at Vækstfonden fik et tocifret millionbeløb retur fra en investering, som man havde foretaget for år tilbage, fordi man havde hjulpet en lille virksomhed på vej, som så har vokset sig stor og i øvrigt nu har betalt pengene tilbage igen.
Så der er faktisk nogle ret gode eksempler på, hvordan Vækstfonden kan være med til at igangsætte og understøtte nogle nye udviklingsprojekter.
Så vil jeg afslutningsvis også lige gøre opmærksom på, at forslaget her jo som sagt er et element i den udviklingspakke, som vi har lavet.
Den indeholder derudover også en øget adgang til vækstkautioner, som også har været særdeles meget benyttet, og som der fortsat er meget brug for.
Den indeholder også nogle nye eksportlånemuligheder for 15 mia.
kr., og den indeholder nye eksportgarantier for op til 20 mia.
kr.
Så man kan sige, at vi med den her øvelse virkelig har bidraget til at understøtte de vækstinitiativer, som der er så ufattelig meget brug for i samfundet, og til at de også kan blive realiseret til gavn for beskæftigelsen i samfundet.
Tak.