Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 125 Bilag 8
Offentligt
1127551_0001.png
1127551_0002.png
1127551_0003.png
1127551_0004.png
1127551_0005.png
Til lovforslag nr.L 125
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 29. maj 2012
Betænkningover
Forslag til lov om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarligvirksomhedsadfærd[af erhvervs- og vækstministeren (Ole Sohn)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 6 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. marts 2012 og var til 1.behandling den 19. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst og Eks-portudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den25. januar 2012 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del –bilag 141. Den 28. marts 2012 sendte erhvervs- og vækstmi-nisteren de indkomne høringssvar og et notat herom til ud-valget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget3 skriftlige henvendelser fra:Advokatrådet,Forbrugerrådet ogVerdens Skove.Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 18 spørgsmål til erhvervs- og vækst-ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (V) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverkenfor eller imod de stillede ændringsforslag.Venstres medlemmer af udvalget udtaler, at danske virk-somheder i forvejen er blandt de virksomheder, der erlængst fremme, når det gælder globalt samfundsansvar overfor mennesker og miljø (CSR) i verden. CSR gavner alleparter – ansatte, miljøet og virksomheden – og Venstre erderfor meget tilfredse med, at CSR er udbredt blandt danskevirksomheder. CSR er dog ikke blevet en fastforankret delaf dansk virksomhedskultur på grund af tvang, men som føl-ge af frivillighed. Dette princip ønsker Venstre at fastholde.Tvungen CSR vil ophæve frivillighedsprincippet og gøreCSR til en sur pligt. Det vil ifølge Venstres overbevisningikke fremme CSR på dansk eller globalt plan.Dertil kommer, at der en række elementer i lovforslaget,som Venstre ikke kan støtte. Venstre finder det ikke tilråde-ligt at etablere en ikkeretslig institution, som skal håndtereovertrædelser af OECD’s Retningslinjer for MultinationaleVirksomheder. Venstre frygter, at danske virksomheder vilskulle forholde sig til anklager, der ikke har hjemmel idansk lovgivning. Danske virksomheder risikerer således atblive hængt ud til offentligt skue, selv om de følger dansklovgivning til punkt og prikke. Virksomheder risikerer atblive sat i en »offentlig gabestok«, og det er derfor Venstresholdning, at lovforslaget risikerer at underminere danskevirksomheders retssikkerhed.Dertil kommer, at Venstre er af den principielle holdning,at internationale konventioner forpligter stater – ikke virk-somheder.Med lovforslaget ændres årsregnskabsloven (§ 99 a). Destørste danske virksomheder skal ikke længere kun redegøre
AX014121
2
for deres samfundsansvar. De skal også redegøre for deresindsats i forhold til menneskerettigheder og miljø. En sådanbestemmelse går stik imod Venstres overbevisning, da denvil påføre danske virksomheder ekstra administrative byr-der. Lovforslaget vil hæve de administrative krav til virk-somhederne og dermed øge danske virksomheders i forvejenalt for høje omkostningsniveau.Etandet mindretali udvalget (DF) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme forde stillede ændringsforslag.Ettredje mindretali udvalget (LA) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemmehverken for eller imod ændringsforslag nr. 1-3, 5 og 6 og vilstemme imod ændringsforslag nr. 4.Etfjerde mindretali udvalget (KF) vil ved 3. behandlingstemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vilstemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslag
[Korrektion af henvisning]6)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»02.I§ 99 a, stk. 3, nr. 1,der bliver til stk. 4, nr. 1, ændres»stk. 4, 1. pkt.« til: »stk. 5, 1. pkt.«.03.I§ 99 a, stk. 3, nr. 2,der bliver til stk. 4, nr. 2, ændres»stk. 4, 2. pkt.« til: »stk. 5, 2. pkt.«.04.I§ 99 a, stk. 4, 1. pkt.,der bliver til stk. 5, 1. pkt., æn-dres »stk. 3, nr. 1« til: »stk. 4, nr. 1«.05.I§ 99 a, stk. 4, 2. pkt.,der bliver til stk. 5, 2. pkt., æn-dres »stk. 3, nr. 2« til: »stk. 4, nr. 2«.06.I§ 99 a, stk. 5,der bliver til stk. 6, ændres »1 og 2« til:»1-3«.07.I§ 99 a, stk. 6, nr. 1,der bliver til stk. 7, nr. 1, ændres»1 og 2« til: »1-3«.08.I§ 99 a, stk. 7,der bliver til stk. 8, indsættes efter 1.pkt.:»Det samme gælder for de oplysninger, som skal afgives ihenhold til stk. 3, hvis fremskridtsrapporten omfatter men-neskerettigheder og klima.««[Korrektion af henvisninger samt præcisering]Bemærkninger
Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af etflertal(S, DF,RV, SF og EL):Til § 71)Istk. 3, sidste pkt.,indsættes efter »offentliggøres«: »li-geledes«.[Præcisering]2)Istk. 6indsættes efter 1. pkt.:»Denne udtalelse offentliggøres.«[Præcisering]3)Istk. 6, 3. pkt.,indsættes efter »offentliggøres«: »lige-ledes«.[Præcisering]Til § 104)Istk. 1indsættes som2. pkt:»Dog træder § 1, stk. 4 og 5, og § 9 i kraft den 1. septem-ber 2012.«[Tidligere ikrafttræden af visse bestemmelser]Til § 115)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 99 a, stk. 1, 1. pkt.,ændres »stk. 2-7« til: »stk.2-8«.«
Til nr. 1-3Der er tale om en tydeliggørelse af lovteksten.Til nr. 4For at forberede mæglings- og klageinstitutionens virk-somhed vil det være hensigtsmæssigt, at enkelte bestemmel-ser træder i kraft allerede den 1. september 2012. Det drejersig om udnævnelse af institutionens medlemmer, hjemmelentil Erhvervsstyrelsen til at fastsætte nærmere regler for ud-nævnelsen af disse medlemmer og kvalifikationskrav i denforbindelse samt til at fastsætte nærmere regler for institutio-nens virksomhed. Det er allerede forudsat i bemærkningernetil lovforslagets § 10, at mæglings- og klageinstitutionensorganisation og udnævnelse af medlemmer skal være påplads, inden loven træder i kraft.Til nr. 5 og 6Ad nr. 01-07 er der tale om korrektion af henvisningernei den gældende § 99 a, stk. 1, 3, 4, 5 og 6, som konsekvensaf, at der med lovforslaget indsættes et nyt stk. 3. Korrektio-nerne har ingen indholdsmæssig betydning.Ad nr. 08 er der tale om en tydeliggørelse af teksten, så-ledes at oplysninger om menneskerettigheder og klima lige-ledes kan undlades, hvis disse oplysninger indgår i en frem-skridtsrapport, der er udarbejdet i forbindelse med tilslut-ning til FN’s Global Compact eller FN’s principper for an-svarlige investeringer.
3
Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Trine Bramsen (S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV)Hans Vestager (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim Andersen (V)Gitte Lillelund Bech (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF)Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 125Bilagsnr.1234567TitelHøringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministerenHenvendelse af 17/4-12 fra ForbrugerrådetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 24/4-12 fra Verdens SkoveHenvendelse af 10/5-12 fra AdvokatrådetÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 125Spm.nr.1TitelSpm. om ministerens kommentar til henvendelse af 17/4-12 fra For-brugerrådet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-Spm. om en redegørelse for de retssikkerhedsmæssige udfordringer i,at den foreslåede mæglings- og klageinstitution skal træffe afgørelsepå baggrund af FN-konventioner og retningslinjer fra OECD, som ik-ke er retligt bindende for danske virksomheder, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor regeringen ønsker at pålægge danske virksomhedermenneskerettighedsforpligtelser, når samtlige menneskerettighedskon-ventioner er bindende for de stater, der ratificerer dem, og ikke de pri-vate individer eller virksomheder i den pågældende stat, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for de forventede administrative byrder ogsamfundsmæssige omkostninger ved at udvide rapporteringskravet iårsregnskabslovens § 99 a, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvordan oprettelsen af mæglings- og klageinstitutionen ogde forøgede administrative byrder flugter med regeringens mål om af-bureaukratisering, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorfor sager, der afvises som grundløse, ikke omfattes afundtagelserne fra offentlighedsloven, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at oplysningerne om de virk-somheder, hvis sager afvises som grundløse, anonymiseres i tilstræk-kelig grad, set i lyset af at de er underlagt offentlighedsloven, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om begrundelse for behovet for at indføre lovgivning med rap-porteringskrav og sanktioner på et område, hvor frivillighed og mo-tivation har vist sig at være drivende kræfter, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for sammensætningen af den nye mæglings-og klageinstans og herunder en redegørelse for, hvordan de afsatte 3
2
3
4
5
6
7
8
9
5
10
11
1213
14
1516
17
18
mio. kr. årligt forventes anvendt, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for, hvilke konkrete forpligtelser som virk-somheder, der opererer i udlandet, bliver pålagt ved at gøre dem an-svarlige for medarbejdernes ret til eksempelvis social sikkerhed, arbej-de, bolig og en rimelig levefod, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren forholder sig til, at der med den nyemæglings- og klageinstans skabes et ikkeretsligt parallelsystem tildomstolene, hvor institutionen ikke skal træffe afgørelse på grundlagaf love og regler, men derimod på moral og etik, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om definitionen af »ansvarlig virksomhedsadfærd«, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken udvikling der forventes i antallet af sager ved opret-telse af en mæglings- og klageinstans for ansvarlig virksomhedsføringsammenholdt med det eksisterende organ på området, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for proportionaliteten – herunder egnethed ognødvendighed – af en mæglings- og klageinstans set i forhold i tilvirksomhedernes retssikkerhed, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpåSpm., om der findes andre offentlige, ikkeretslige klageinstanser iDanmark, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om eksempler på ikkeretslige klageinstanser i andre lande og re-degøre for de retssikkerhedsmæssige erfaringer herfra, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 24/4-12 fra Ver-dens Skove, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 10/5-12 fra Ad-vokatrådet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-