Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 125 Bilag 2
Offentligt
1105130_0001.png
1105130_0002.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og EksportudvalgSendt via Folketingets hjemmeside
17. april 2012
Dok. 125707/cj/ps

L 125 - Forslag til lov om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig

virksomhedsadfærd

Den 19. april 2012 skal Folketinget 1. behandle L 125 - Forslag til lov ommæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd.I Forbrugerrådet er vi glade for, at der oprettes en mæglings- og klageinsti-tution, og vi er derfor positivt indstillet til L 125. Vi har dog nogle enkeltekommentarer, som vi håber, I vil tage med i jeres overvejelser under be-handlingen af lovforslaget.

§ 1:

Vi mener, at formanden for nævnet bør udnævnes til ombudsmand, dadet kan være med til at sikre mæglings- og klageinstitutionen optimale for-hold samt give institutionen den højeste troværdighed. Også i anbefalinger-ne1fra Rådet for Samfundsansvar påpeges det, at formanden for institutio-nen bør få titlen af ombudsmand. (Se også Forbrugerrådets høringssvar tilErhvervs- og Vækstministeriet af 23. januar 2012 - vedhæftet).

§ 11:

Det er positivt, at årsregnskabslovens § 99 a udvides med rapporte-ringskrav, således at menneskerettigheder og klima også omfattes. Vi menerdog, at betegnelsen ”klima” er for snæver, og derfor burde teksten være”klima og miljø”. Når man læser bemærkningerne i lovforslaget, så er det demiljø- og klimamæssige forhold, der fokuseres på, og for at sikre, at virk-somhederne ikke udelukkende fokuserer på klima, så bør miljø nævnes eks-plicit. En overfokusering på klima kan føre til en negligering af andre væ-sentlige miljøproblemstillinger, såsom vand, kemikalier, affald etc.I bemærkningerne til § 11 står der, at virksomhederne ikke skal begrunde,hvis de ikke har en samfundsansvarlighedspolitik. Forbrugerrådet mener, atdet bør være et krav, at virksomhederne forholder sig til deres samfundsan-svar og begrunder, hvorfor de ikke mener, at det er relevant at have en poli-tik på området. Vi så allerhelst, at det var et lovkrav for de største virksom-heder at skulle have en politik på området, men når det ikke er muligt, så
1
Rådet for Samfundsansvars anbefalinger til en ikke-retlig mæglings- og klagemekanisme, s. 17 (oktober 2011)
1/2
bør virksomhederne i det mindste forpligtes til at beskrive, hvorfor de harvalgt ikke at arbejde med samfundsansvar.Forbrugerrådet støtter i øvrigt op om 92-gruppens kommentarer til lovfors-laget.Med venlig hilsen
Vagn JelsøeAfdelingschef
Claus JørgensenMiljøpolitisk medarbejder
2/2