Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 124 Bilag 1
Offentligt
1097959_0001.png
NOTAT
27. marts 2012
Høringsnotat vedrørende forslag til ændring af lov om skibes besæt-
ning, lov om maritime uddannelser og lodslov (Tilpasninger som føl-
ge af ressortomlægninger vedrørende de maritime uddannelser og
lodsning)
1. Indledning
Ved kgl. resolution af 3. oktober 2011 overgik sager vedrørende maritime
uddannelser fra det hidtidige Økonomi- og Erhvervsministerium (Søfarts-
styrelsen) til det nye Ministerium for Forskning, Innovation og Videregå-
ende Uddannelser (Styrelsen for Videregående Uddannelser og Uddan-
nelsesstøtte).
Samtidig blev lodsområdet overført fra Forsvarsministeriet til Erhvervs-
og Vækstministeriet.
Formålet med lovforslaget er at tydeliggøre fordelingen af ressortansvaret
mellem de relevante myndigheder og etablere gode rammer for samarbej-
det. Desuden indføres regler om klageadgang på lodsområdet svarende til
dem, som i øvrigt gælder på søfartsområdet og en udtrykkelig bestem-
melse om betaling af gebyr for lodsning. Lovforslaget indeholder:
1) Ændring af lov om skibes besætning og lov om maritime uddannelser.
2) Ændring af lodsloven.
Forslaget er sendt i høring den 23. januar og den 26. januar 2012 med
høringsfrist den 1. februar 2012 til i alt 82 myndigheder, organisationer
m.v.
Der er modtaget høringssvar fra otte myndigheder og ni organisationer
m.v. Heraf har to organisationer og en myndighed haft substansmæssige
bemærkninger til udkastet til lovforslag. De indholdsmæssige bemærk-
ninger gennemgås og kommenteres nedenfor.
2. Generelle bemærkninger
Høringen har kun medført ganske få bemærkninger og har vist, at
organisationerne og virksomhederne generelt støtter lovforslaget.
3. Bemærkninger til de konkrete emner
3.1. Uddannelsesområdet
Marstal Navigationsskole anerkender, at det er hensigtsmæssigt, at alle
skoler fremover får samme ordning vedr. momskompensation. Skolen
peger dog på, at ordningen vil indebære en ekstra byrde ved bogføringen.
L 124 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministeren
1097959_0002.png
2/4
Byrden vil være størst for de skoler, der ikke i forvejen har megen ind-
tægtsdækket virksomhed.
Beregningen af det reducerede taxameter
1
bør foretages ved årsafslutnin-
gen og individuelt for hver skole. Hvis man blot nedsætter taxametrene
med en gennemsnitsværdi, vil man straffe de skoler, som i forvejen har et
forholdsvis højt momsfradrag.
For at lette administrationen bør ordningen sættes i kraft i forbindelse
med et årsskifte.
Fredericia Maskinmesterskole noterer sig, at en række kurser under Sø-
fartsstyrelsens ansvarsområde ikke er medtaget i oversigten til lovforsla-
get.
Maskinmestrenes Forening støtter, at Søfartsstyrelsen skal godkende de
maritime uddannelseskvalifikationer men henviser til, at Søfartsstyrelsen
samtidig tildeles de nødvendige midler til opgaven.
Nyborg Søfartsskole udtaler, at de er kede af at blive adskilt fra de øvrige
maritime uddannelser og håber, at adskillelsen ikke vil være til hinder for,
at Nyborg Søfartsskole på et senere tidspunkt kan opnå statsstøtte.
Kommentar
Marstal Navigationsskoles bemærkninger vedrører en bestemmelse, der
skal administreres af Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregå-
ende Uddannelser (Uddannelsesministeriet), som har vurderet hørings-
svaret.
Uddannelsesministeriet udtaler, at det er korrekt, at indførslen af en
momskompensationsordning kan have forskellige virkninger på forskelli-
ge uddannelsesinstitutioners økonomi. Det vil dog være nødvendigt at
fastsætte taxametrene ens for alle uddannelsesinstitutioner, der udbyder
samme uddannelse. Uddannelsesministeriet anerkender også bekymrin-
gen for en øget administrationsbyrde for uddannelsesinstitutionen. Netop
derfor er det i bemærkningerne til §, 4 stk. 2, præciseret, at det er hensig-
ten at indføre ordningen om momskompensation på et tidspunkt og på en
måde, der er administrativt enkel for både det offentlige og de maritime
uddannelsesinstitutioner.
For så vidt angår bemærkningen fra Fredericia Maskinmesterskole, kan
det oplyses, at de prøver og kurser, der er oplistede i bilag 2, kun henvi-
ser til lov om skibes besætning. De kurser, som Fredericia Maskinmester-
skole nævner, er derfor ikke relevante på denne liste. Uddannelsesmini-
steriet oplyser desuden, at ændringen af lov om maritime uddannelser
ikke påvirker disse kurser eller deres finansiering.
1
Det vil sige det beløb, der tildeles den enkelte skole pr. elev.
L 124 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministeren
1097959_0003.png
3/4
Med hensyn til bemærkningen fra Maskinmestrenes Forening kan Sø-
fartsstyrelsen oplyse, at styrelsen, som ansvarlig for gennemførelsen af
den internationale konvention om uddannelseskrav (STCW konventio-
nen), påser, at de maritime uddannelser opfylder de internationale fast-
satte krav og fører frem til, at de studerende opnår tilstrækkelige kvalifi-
kationer. Dette sker inden for styrelsens nuværende økonomiske rammer.
Med hensyn til bemærkningerne fra Nyborg Søfartsskole kan det oplyses,
at selv om skolen er en privat institution, der ikke modtager statstilskud,
vil skolens uddannelser dog fortsat kunne godkendes efter lov om mariti-
me uddannelser. Lovforslaget ændrer heller ikke ved reglerne for, hvor-
når der kan gives statstilskud til maritime uddannelser. Hvis skolen sene-
re modtager statsligt tilskud, vil den også blive omfattet af lovens be-
stemmelser om økonomiske og administrative forhold.
3.2. Lodsområdet
Forsvarsministeriet peger på, at kompetencen til i særlige tilfælde at lade
lodspligten gælde for danske krigs- og troppetransportskibe fortsat bør
ligge hos ministeriet, da denne har ansvaret for disse skibe og deres op-
gaveløsning.
Kommentar
Ansvaret for lodsloven er med den kgl. resolution af 3. oktober 2011
overflyttet fra Forsvarsministeriet til Erhvervs- og Vækstministeriet. Det
er korrekt, at Forsvarsministeriet har ansvaret for ovennævnte skibe, og
det er aftalt med ministeriet, at lovforslaget justeres til, at Forsvarsmini-
steriet efter aftale med erhvervs- og vækstministeren kan lade lodspligten
omfatte disse skibe.
4. Oversigt over hørte myndigheder og organisationer m.v.
Arbejdstilsynet, Beskæftigelsesministeriet, Bilfærgernes Rederiforening,
CO-Søfart, Danish Pilot Service P/S, Danmarks Fiskeriforening, Dan-
marks Rederiforening, Danmarks Skibsmæglerforening, DanPilot, Dansk
Industri, Dansk Metals Maritime Afdeling, Danske Havne, Danske Lod-
ser, Danske Regioner, Datatilsynet, Erhvervsstyrelsen, Fag og Arbejde,
Fagligt Fælles Forbund (3F), Falck Nutec Esbjerg A/S, Finansministeriet,
Finanstilsynet, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Fiskeriskolen EUC Nordvest,
Fiskernes Forbund, Foreningen af Småøernes Færgeselskaber, Forsvars-
ministeriet, Fredericia Maskinmesterskole, Frederikshavn Pilot Service
ApS, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Green-Jakobsen
A/S, Grønlands Selvstyre, Hanstholm Havnelodser, Helsingør Brand- og
Dykkerskole, Hirtshals Havnelodseri, Hjejlen ApS, HORESTA, Kom-
munernes Landsforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Korsør
Brand- og Redningsskole, Københavns Maskinmesterskole og Elinstalla-
tørskole, Landsorganisationen i Danmark, Maersk Training Centre,
MAHILUM, MarCore Development Group, Marstal Navigationsskole,
Martec Frederikshavn, Maskinmestrenes Forening, Ministeriet for Forsk-
L 124 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministeren
4/4
ning, Innovation og Videregående Uddannelser, Ministeriet for Fødeva-
rer, Landbrug og Fiskeri, Nordjysk Brand- og Redningsskole, Nyborg
Søfartsskole, Offentlig Ansattes Organisationer, Patent- og Varemærke-
styrelsen, Radiotelegrafistforeningen af 1917, Rederiforeningen af 2010,
Rigsrevisionen, Rønne Lodseri, SAMAJU Uddannelser ApS, Sammen-
slutningen af Mindre Erhvervsfartøjer, SAT-Training, Scandlines A/S,
Sikkerhedsstyrelsen, SIMAC, Skagen Lodseri, Skagen Skipperskole,
Statsministeriet, Statstjenestemændenes Centralorganisation II, Stiftelsen
Georg Stages Minde, Svendborg Brandskole, Svendborg Søfartsskole,
SVITZER Safety Services, Søfartens Arbejdsmiljøråd, Søfartens Ledere -
Dansk Navigatørforening, Sømændenes Forbund, Søværnets Havarikur-
sus, Søværnets Officersskole, Søværnets Taktikkursus, Transportministe-
riet, Træskibssammenslutningen, Århus Brandskole, Århus Havn, Århus
Maskinmesterskole.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
til lovforslaget:
Marstal Navigationsskole
Forsvarsministeriet
Fredericia Maskinmesterskole
Maskinmestrenes Forening
Nyborg Søfartsskole