By- og Boligudvalget 2011-12
L 123 Bilag 1
Offentligt
1097899_0001.png
1097899_0002.png
1097899_0003.png
1097899_0004.png
1097899_0005.png
1097899_0006.png
1097899_0007.png
1097899_0008.png
1097899_0009.png
1097899_0010.png
1097899_0011.png
1097899_0012.png
1097899_0013.png
1097899_0014.png
1097899_0015.png
1097899_0016.png
1097899_0017.png
1097899_0018.png
Advokatrådet
ADVOKAT
SAMFUNDET
Ministeriet For By, Bolig og LanddistrikterAlmene BoligerGammel Mønt 41117 København K
KRONPRINSESSEGADE 281306 KØBENHAVN KTLF.FAX33 96 97 9833 36 97 50
DATO: 07-03-20 12SAGSNR.: 2012-
751
p-almboligrnbbl.dk
IDNR.: 166180
Horing forslag til lov om ændring af lov om almene boliger mv. og lov om lejeaf almene boliger (startboliger mv.)-
Ved e-mail af 24-02-2012 har Ministeriet For By, Bolig og Landdistrikter anmodetomAdvokatrådets bemærkninger til ovennævnte forslag.Indledningsvis bemærkes,til afgivelse af et svar.at
høringsmaterialet er fremsendt med en frist på I 8 dage
Advokatrådet skal hertil bemærke, at en sådan frist i realiteten udelukker en nærmerestillingtagen til de forslag, der er indeholdt i høringsmaterialet. Detpå denbaggrund påregnes, at en række myndigheder og organisationer reelt ikke harmulighed for at udfylde den funktion som høringspart, som det lovforberedendearbejde normalt trækker på som led i kvalitetssikringen afny regulering og som led ien almindelig, demokratisk proces.Advokatrådet skal desuden henvise til, at regeringen i sit regeringsgrundlag underoverskriften “god regeringsførelse” blandt andet har anført, at Regeringen vil i tætsamarbejde med Folketinget sikre høj lovkvalitet gennem rimelige høringsfrister, dersikrer, at organisationer og andre høringsparter har ordentlig tid til at gennemgålovforslag og udarbejde kommentarer. Samt at høringssvar og et høringsnotat medministeriets bemærkninger foreligger i god tid forud for førstebehandlingen”.
Advokatrådet finder det på den anførte baggrund særdeles beklageligt, at man idenne sag har udsendt høringsmaterialet med en så kort frist.Advokatrådet har foretaget en summarisk gennemgang af det fremsendte og har ikkeumiddelbart indholdsmæssige bemærkninger til høringssagen.Med venlig hilsen
Jensen1Torben[email protected]www.advokatsamfundet.dk
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
12. marts 2012
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter[email protected]
Høringssvar vedrørende forslag om startboliger
Ministeriet har anmodet om bemærkninger til et lovforslag om startboliger til unge. Startboligerskal efter forslaget være et boligtilbud til unge mellem 18 og 24 r, som har behov for socialstøtte i tilknytning til deres ungdomsbolig. Til startboliger knyttes en social vicevært, som skalstøtte og rådgive beboerne og bidrage til et godt og sundt bomiljø.BL Danmarks Almene Boliger byder forslaget velkomment. Forslaget bidrager til at hjælpe demange unge, der har brug for ekstra støtte i tilknytning til deres bolig for at f en god start pet selvstændigt liv.-
Herudover har vi følgende bemærkninger:AnvisningDet foreslås, at regTerne om kommunal anvisning ikke skal finde anvendelse p startboliger. Istedet anbefales et anvisningsudvalg bestående af boligorganisationen og kommunen, ligesomkommunen skal godkende hver enkelt udlejning.
Det er fornuftigt at kommune og boligorganisation samarbejder om at matche de unge og boligerne bedst muligt, f.eks. i et anvisningsudvalg. Men der er efter vores opfattelse ingen grundtil, at kommunen skal godkende hver enkelt udlejning. I styringsreformen har vi jo netop arbejdet os væk fra de kommunale enkeltgodkendelser over mod en mere generel dialog. Det eruheldigt og unødvendigt, at stille krav om administrativt krævende kommunale godkendelser afhver enkelt udlejning.Det er væsentligt at være opmærksom p, at den manglende kommunale anvisning betyder, atkommunen helt undgår den garantiforpligtelse for istandsættelse ved fraflytning og tomgangsleje inden udlejning, der hænger sammen med anvisningsretten. Dette sker p trods af, at detforesIede anvisningssystem i høj grad er kommunalt baseret. Det fremgår, at mlgruppen “kanvære berettiget til boligerne i kraft af tungere eller lettere problemer af kortere eller længerevarende karakter”, og der er dermed også et delvist sammenfald med den persongruppe, der falder under kommunal anvisning.
DANMARKS ALMENE BOLIGER
side 2
Efter vores opfattelse bør et anvisningssystem, der baserer sig p kommunal medvirken, og dennævnte mlgruppe, følges op af en kommunal garantiforpligtelse i lighed med gængse principper for kommunal anvisning.“Flydende” tilsagnDet fremgår af bemærkningerne til forslaget, at tilsagnet ikke nødvendigvis knyttes til bestemteboliger i afdelingen. Indeholder en afdeling f.eks. 40 ungdomsboliger, hvoraf 20 er startboliger,kan en ung, der bliver 24&,dermed blive boende i den samme bolig, som s overgår til almindelig ungdomsbolig, mens en anden bolig i afdelingen udlejes som startbolig i stedet. Dennefleksibilitet finder vi meget afgørende, og vi foresIr, at fleksibiliteten tydeliggøres i lovteksteneller i en kommende bekendtgørelse.Nærmere regler om ansøgning og tildeling af støtteEfter forslaget skal der fastsættes nærmere regler om støtte til startboliger. Der vil herunderblive fastsat regler om støtteproceduren, ligesom der vil blive fastsat et minimum for antallet afboliger pr. støtteperson.Vi anmoder om at blive inddraget i dette arbejde. Det er særligt vigtigt, at kravet til antallet afboliger pr. støtteperson giver plads til en mlrettet og individuel indsats for hver enkelt beboerog at der i den forbindelse også tages højde for den store variation i afdelingsstørrelser m.v.,som ses landet over.
-
Med disse bemærkninger er vi som nævnt positivt indstillet over for forslaget, som giver os mulighed for en styrket indsats for de unge i vores boligomrder.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Til:Cc:Fra:
Almene boligerBirger Krietensen, Landebyggefonden ([email protected]), [email protected], Ole Bønnelycke ([email protected]), [email protected]
[email protected] [[email protected]Emne: No eubjectSendt: 12-03-2012 13:45:40
Lendsbyggefonden og Byggeakadefonden har modtaget udkast til lov om ændringaf lov om almene boliger (atartboliger) til hering.Fondene har ingen bemærkninger.
Venlig hilsenHanne SarenaenJuridiak konsulent3376 2154 [email protected]ByggeakadofondenStudiestræde 501554 Kabenhavn V3376 2000 [email protected]http://mmm.baf.dkDenne e-mail og alle vedhæftede filer kan indeholde fortroligt materiale,der kun er beregnet for adreaaaten,og aom ikke må udleveres eller kopieres til uvedkommende. Har du ved enfejltagelse modtaget denne e-rnail,bedea du venligst omgående meddele oa dette. På forhånd tak.
(Ministeriet for By, Bolig og LanddistrikterGammel Mønt 41117 København KAtt: p-a1mboligmbbl.dk
Børneog Kulturchefforeningen
Dato:
12/03-2012
Høring vedr, forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje afalmene boliger (startboligere m.v.)
Det opleves som et relevantinitiativ med en udvidelse afmulighedernefor boliger medstøtte. Det kan i den forbindelse overvejes, om målgruppen bør udvides, således at unge fra16 års alderen vil kunne komme i betragtning til en startbolig. En aldersmæssig udvidelse afmålgruppen matcher dels de kommunale bestræbelser på at etablere gode overgange fraungdoms- til voksenlivet for unge, som på den ene side profiterer af egen bolig men på denanden side også har gavn af en mild form for voksenstøtte, ligesom det sikrer fleremuligheder i ti Irettelæggel se af efterværnsindsatsen.Derudover skal det bemærkes, at det er væsentligt, at de boliger, der anvendes, ikke får en forhøj husleje, da en robust økonomi er en af forudsætningerne for en stabil udvikling for deunge, som startboligerne sigter imod. Det bør derfor overvejes hvorledes udfordringermedhuslejens størrelse kan indgå i ordningen.
Endelig vil BKF geme gøre opmærksom på, at den kommunale besparelse, som forventesopnået som et led i ordningen, efter BKFs opfattelse være yderst begrænset, alene af dengrund, at startboligernes målgruppe kun i mindre omfang vil have foranstaltninger efterserviceloven. Herudover vil koordineringsopgaven formodentlig være større end angivet ilovforslagets bemærkninger, hvis de unge faktisk har foranstaltninger efter serviceloven.Kontaktpersoner i Bøme- og Kulturchefforeningen er:Formandfor bestyrelsen Flemming Olsen (tlf:44 52 5500/30 51 98 97 eller [email protected])Tovholder for netværk Børn & Familie Christian L. Hansen (tlf: 51 51 24 78 eller[email protected])
Med venlig hilsen
Christian L. HansenBestyrelsesmedlemTovholder for netværk Børn & Familie.
•1
Sekretariatet: Herlev Kommune, Herlev Bygade 90, 2730 HerlevTlf.: 4452 5526, E-mail: [email protected] www.bkchefer.dk
DANMARKS LEJERFORENINGERSankt Peders Stræde 2, 1., 4000 Roskilde TLF: 33 33 99 25 FAX: 33 33 99 41E-post: dk)dklf.dk Hjemmeside: www.dklf.dk---
Kommentar til lovudkast af 16. februar 2012 vedrørende indførelse afstartboligerDanmarks Lejerforeninger finder det prisværdigt, at der med den påtænkte lovændring skabesmuligheder for at indføre startboliger for unge, med mulighed for bostøtte i form af socialeviceværter.Det er også prisværdigt, at man har forsøgt at lave et regelsæt, der er forholdsvis fleksibelt, og somkan bruges både af almene boligorganisationer og af de særlige almene selvejende institutioner.Almene boligorganisationerNedenstående bemærkninger knytter sig til startboliger etableret i almene boligorganisationer.Vi mener dog, at man med fordel kunne indbygge en endnu større grad af fleksibilitet i ordningen,hvis man i stedet for at give den nye startboligbidrag til bestemte boliger, gav startboligbidraget tilboligorganisationen ud fra antallet af unge, der var tilknyttet ordningen i den pågældende afdeling afboligorganisationen,jf.§101 astk. 1.Bedre udnyttelse afordningenDer vil formentlig være meget stor forskel på, hvor længe de pågældende unge har behov forbostøtte. I nogle tilfælde vil startlejeren i løbet af et par måneder have vænnet sig til at bo i egenbolig, således at behovet for voksenstøtte i realiteten er bortfaldet. I andre tilfælde kan der gå flereår, særligt hvis startlejeren samtidig har problemer i form af arbejdsløshed eller lignende.Det er forudsat, at udlejeren skal opsige startiejeren, såfremt forudsætningerne ikke mere er til stede.Vi foreslår, at udlejeren i stedet skal opsige bostotten, når startiejeren ikke mere har behov herfor.Lejeren bliver derefter boende i boligen på almindelige vilkår. Udlejeren får derved mulighed for atindgå et startlejemål med en anden ung person et andet sted i bebyggelsen. Derved udnyttes desociale viceværters arbejdskraft bedst muligt.I nogle tilfælde har startboligerne særlige faciliteter, f.eks. fællesrum eller lignende, der ernødvendige for at bostøtten skal kunne gennemføres. I sådanne tilfælde skal udlejeren samtidigmed opsigelsen afbostøtten tilbyde lejeren en anden lejlighed i bebyggelsen.Kommentar til§2,nr.iVi kan tilslutte os, at det i startboligkonceptet vil være uhensigtsmæssigt, at lade almenelejelovensKapitel 12(ombrugsrettens overgang til andre) gælde i fuldt omfang. Vi kan dog ikke se, at derskulle være en saglig grund til at§64 ikke skal gælde for startboliger.Alle unge mennesker kan have behov for at dele deres lejlighed med en anden. Efter§64 har enlejer ret til at fremleje højst halvdelen af en lejligheds beboelsesrurn til en anden. Et sådantfremlejeforhold kan udmærket kombineres med at den unge startlejer stadig bor i lejemålet og fårstøtte af den sociale vicevært.Kommentar til§2, nr.3
Den foreslåede tilføjelse til§85 i almenlejeloven, vil vi kraftigt fraråde vedtagelsen af. Det foreslåsat udlejeren skal kunne opsige lejeren af en startbolig, “såfremt de forudsætninger hvorunderboligen er udlejet, ikke længere er tilstede.”. Formuleringenbetragtes somgummiagtig.Opsigelsesbeskyttelsen i lejelovgivningen er fundamental for alle lejere. Dette indebærer, ateventuelle undtagelser fra opsigelsesbeskyttelsen skal være klart angivet i selve loven, således somdet er tilfældet med den nuværende§85, stk. 1-4.I bemærkningerne til lovforslagets§2 angives følgende tre situationer, hvor der kan ske opsigelse:I.2.3.Behovet er ikke mere tilstede: (“En opsigelse vil således kunne forekomme, hvor denpågældende person ikke længere vurderes at have behov for særlig bostøtte..”)Tilbuddet om bostøtte er ikke relevant. (“..f.eks. på grund af manglende motivation ellermisbrugsproblemer”)Hvis den pågældende bolig nedlægges som startbolig før udløbet aflejeaftalen
De to første kriterier der så subjektive og uklare, at de ikke er egnede som opsigelseskriterier.Såfremt regeringen ønsker at disse opsigelseskriterier skal gælde,vi opfordre til, at de bliverkonkretiseret og indsat i selve lovteksten.Vi bemærker i øvrigt, at såfremt ordningen ændres således som vi har foreslået ovenfor i afsnittetBedre udnyttelse af ordningen, vil der ikke være noget behov for kriterium I eller 3Under alle omstændigheder bør der indføres en pligt for udlejer til at tilbyde erstatningsboligf.eks. efter§86, stk. I såfremt lejeren opsiges efter den nye§85 stk. 3-
Med venlig hilsenpå Danmarks Lejerforeningers vegne
Jakob Lindberg, organisationssekretær.
Dato 12.03.2012
Dansk Socia1rådiverforeningfaglig handlekraft
Ministeriet for By- Bolig og Landdistrikter
Tokibodgadel9B
DK 1253 København K
T 7010 1099
[email protected]
www.socialrdgdk
CVR DK 6335 6018
Høring af lovforslag vedrørende startboliger (MBBL Id nr.: 341250)
Dansk SociaIrdgiverforening skal takke for tilsendelsen af lovforslag om start-boliger.Vi er meget enige i lovforslagets intention om at udvikle et nyt boligtilbud tilunge, der har behov for støtte i de første r af deres voksenliv. Vi er ogs enigei, at det er godt at placere det i den almennyttige sektor, fordi man dermed ogs trækker p civilsamfundets kræfter ift. nogle unge, som har brug for hjælp,men som mske ikke skal have en s vidtgående hjælp, at servicelovens muligheder skal inddrages.Vi vil dog understrege, at det er vigtigt, at de nye boliger ikke i praksis bliveren discountløsning, som kommunerne sætter ind i stedet for fx. efterværn,kontantperson eller visitation til botilbud for voksne med problemer. Vi har bemærket, at lovforslaget flere steder nævner, at de nye boliger skal ses som etsupplement til de hidtidige løsninger, og vi mener, at det er af stor betydningat fastholde det ogs ved behandlingen af lovforslaget og i den efterfølgendevejledning til kommunerne. Kommunerne m ikke være i tvivl om, at de skalstøtte svage unge voksne p samme made som hidtil efter serviceloven, og atstartboligerne primært er et tilbud til en mlgruppe, der ikke ville kunne komme i betragtning til hjælp efter serviceloven, men som ikke desto mindre harbehov for støtte i de første voksenr, og kun sekundært en ny mulighed i viftenaf tilbud til de unge, der skal have hjælp efter serviceloven.Med venlig hilsen
FormandDansk Socialrdgiverforening
Domstolsstyrelsen
Ministeriet for by, bolig og landdistrikterGammel Mønt 41117 København K
Store Kongensgade 1-31264 København KTlf. +4570 103322Fax +45 7010 4455[email protected]CVR nr. 21-65-95-09EAN-nr.5798000161 184J. nr. 2012-4102-0007-2
Sendt pr. e-mail til [email protected]
Sagsbeh. Sofie NygaardMikkelsenDir.tlf. 99 68 42 28Mail [email protected]
7.marts2012
Horing vedrørende forslag til lov om ændring af lov om almene boligerm.v.
Ministeriet for by, bolig og landdistrikter har ved e-mail af24.februar 2012anmodet om at modtage eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lovomændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger(Startboliger m.v.).Domstolsstyrelsen har ingen bemærkninger til lovudkastet.
Med venlig hilsenNiels Juhl
Ministeriet for By, Bolig og LanddistrikterAtt: SpecialkonsulentJacob østlund JacobsenGammel Mønt 41117 KøbenhavnK
12.marts2012Jour. nr.: 20-01-002-12Ref: LABChefjurist, advokatLars BrondtTelefon +4533 120330labejendomsforenirigen.dk
Sagsnr. 2011-2294 høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m’v. og lov om leje af almene boliger (startboliger m.v)Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har den 24. februar 2012 sendt et forslag til lovom ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (startboligerm.v.) i høring.Ejendomsforeningen Danmark fmder forslaget positivt, idet det er hensigtsmæssigt, at dermålrettet tages hånd om 18 24-årige, som har særlige behov for en bolig med tilhørendevoksenstøtte. Det er vigtigt, at disse unge får den nødvendige støtte, så de bliver i stand tilat tage hånd om deres eget liv, herunder efterfølgende at få deres egen bolig fic i privat udlejningsbyggeri.-
Ejendomsforeningen Danmark har ikke yderligere bemærkninger til lovforslaget.Medve i
Lars Bront”
Narre Vo’dgade 2
i 358 København
DÅMÅKKI+45 33 12 03 30Iwww.ejendomsforeningen.dk
CVR-nr. 10 39 02 14
Til:Fra:
Almene boligerHans Henrik Edlund, professor [[email protected]]
Emne: Høring at lovforslag vedrørende startboligerSendt: 09-03-2012 15:20:22Bilag:Picture (Device Independent Bitmap) 1.jpg;
På vegne af Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen kan jeg oplyse, at vi ikke har bemærkningertillovforslaget, da det ikke indeholdernævnsrelevante ændringer.P.f.v.Hans Henrik Edlundformand
Hans Henrik EdlundProfessor, lic.jur.
Aarhus UniversitetBusiness and Social SciencesJuridisk InstitutBartholins Allé 168000 Aarhus CBemærk ny adresse fra 28/2 2012Besøgsadresse: Bygning 1410, kontor nr. 327T: 871 64891M: hheEasb.dkW: http://pure.au.dk/portal/da/[email protected]
Dusiness and Social Sciences er en bred business schoolog etaf fire hovedområder ved Aarhus Universitet. Hovedområ det er Danmarks storste universitære enhedinden for businessogsamfundsvidenskab med en stor faglig bredde og en lang række stærke forskningsmiljoer og uddannelser.
Til:Fra:
Almene boligerPer Juulsen [[email protected]]
Emne: Vedr.: Hering af lovforslag vedrørende atartboligerSendt: 12-03-2012 11:52:12Bilag:pic21554.gif;
Til Minieteriet for By, Bolig og LanddistrikterKollegiekontorerne i Danmark kan tilalutte aig lovforslagets aigte om atyde særlig atøtte til målgruppee af udaatte, avage unge, der har behov forbostatte.Støtte til målgruppen via sociale viceværter med virke i boligområdet erpositivt. Den sociale viceværts atatte kan bidrage til den udsatte ungeavej til at blive selvhjulpen.Forudsætningen, om at der ikke vil kunne ydes støtte til selvejendekollegier uden forudgående omdsnnelse til almene boliger, kan dog være enhindring for løsninger i denne boligform. Det skyldes, at de generelleomdannelsesvilkår i forhold til Landsbyggefonden er ugunstige forkollegierne. Vilkårene for omdannelse indebærer en øget huslejebyrde iforhold til at fortsætte som selvejende kollegier.(Embedded image moved to file: pic21554.gifj
Med venlig hilsenKollegiekontoret i AarhusPer Juulsendirektørdirekte tlf. 87 32 83 80, ø-post pjkollegiekontoret.dk
KL?Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikterp-almb [email protected]
Høring om udkast til Lov om ændring af lov om almeneboliger m.v. og iov om leje af almene boligerStartboliger mv.
Den 12.marts2012Jnr 09.10.00 K04Sagsid 000147582RefRAFraf@kldkDir 3370 3486Weidekampsgade 10Postboks 33702300 København STlf3370 3370Fax 3370 3371
KLharmodtagetovennævnte lovforslagtilhoring fra Ministeriet for By,Bolig og Landdistrikter, og ministeriet udbeder sig KL’s bemærkningersenest den 12. marts 2012. Grundet den korte horingsfrist har der ikkeværet mulighed for en politisk behandling af lovforslaget, hvorfor der tagesforbehold for evt, senere bemærkninger.
KL er i udgangspunktet tilfreds med, at der skabes mulighed for at tilvejebringe startboliger til udsatte unge. KL har dog følgende bemærkninger tillovforslaget:• Målgruppen for lovforslaget er unge, som typisk er enlige udenforsorgelsespligt og på kontanthjælp. KL gør opmærksom på, at selv veden husleje på 3.000 kr/mdr., kan unge i denne målgruppe havevanskeligheder ved at betale husleje.• Det er fornuftigt, at boligerne udlejes midlertidigt, når der er tale ombillige boliger målrettet unge. Dermed sikres det, at de unge ikke blotbliver boende i boligen, når de har økonomisk mulighed for at rykkevidere. Imidlertid burde aldersgrænsen i stedet sættes til 25 år (overgangtil kontanthjælpstakst for voksne), så den afspejler, hvornår den ungefaktisk har en økonomisk mulighed for at rykke videre.• Den foreslåede anvisningsprocedure kan være problematisk. Der børbla, tages stilling til, hvordan tavshedspligten håndteres, når derforudsættes et fælles udvalg af repræsentanter fraorganisation/institution og kommune og der i Øvrigt skal være etforpligtende samarbejde om drift og etablering.• Egen-ansøgning fra de unge i forhold til organisationen vil vanskeliggøresvage unges adgang til disse boliger, med mindre ansøgningen de factolaves af kommunen.
www. k d k.
1/2
• Egen-ansøgning fra de unge i forhold til organisationen vil vanskeliggøresvage unges adgangtildisse boliger, med mindre ansøgningen de factolaves af kommunen.• I lov om almene boliger 59 fastsættes regler for hhv, lej etab og misligholdelse i form af manglende istandsættelse ved fraflytning. Som forslaget er fremlagt, er der ikke taget særskilt stilling til denne problematik.Når organisationen/institutionen har kontrollen med anvisningen tilstartboligerne, er det nærliggende udgangspunkt også, atorganisationen/institutionen har ansvaret for udgifter til lejetab i anvisningsperioden og for misligholdelse i form af manglende istandsættelseved fraflytning.KL tager derudover forbehold for de kommunaløkonomiske konsekvenseraf lovforslaget og forventer, at der fremsendes et DUT-notat efter gældenderegler.Med venlig hilsen
9
R EflLKRED IT
FORENINGEN
IR.....
Rea1krcditr.dct
Ministeriet for By, Bolig og LanddistrikterDepartementetamenbolioc)mbbl.dk
12. marts 2012
Høring over forslag til lov om ændring af lov om almeneboliger m.v. og lov om leje af almene boliger (startboli-ger m.v.)Det meddeles hermed, at Realkreditforenirigen og Reaikreditrdet ikke harbemærkninger til ovennævnte forslag, som vi fik i høring den 24. februar2012.
jornaInr. 115/78Dok. nr. 306167-vi
Med venlig hilsen
Realkredltforenlngen
Gunna KunckelRealkreditrdet
.
‘;‘_•
Ministeriet for By, Bolig og LanddistrikterKontoret for almene boligerp-aIrnboligmbbl.dk
iSOCIALTIJDSATTHolmens Kanal 221060 København K
12. marts 2012Bemærkninger til høring om ændring af lov om almene boliger m.v. oglov om leje af almene boliger (startboliger m.v.)
Tlf. 3392 4704lax. 3392 9205www.udsatte.dkE-mail: [email protected]NAMJ.nr.
RådetforSocialt Udsatte takker for høringen og har følgende bemærkningertil lovforslaget.Rådet bakker som udgangspunkt op om forslaget, der har til hensigt at forbedre mere eller mindre udsatte unges muligheder for at etablere sig i ogfastholde egen bolig. Rådet finder det vigtigt, at der igangsættes langsigtedestrategier herfor, idet SFI’s seneste hjemløsetælling viser en stigende andelaf unge hjemløse både såkaldte gadesovere og unge, der overnatter på sofaer hos venner og bekendte. At dæmme op for denne tendens kræver enindsats, der griber ind for den unges problemer eskalerer og vedkommendeender på gaden og på sigt risikerer at blive en del af den målgruppe,somRådet primært fungerer som talerør for. Denne problemstilling vil foreliggende forslag tage hånd om, og det stiller Rådet sig positive overfor.
Gruppen af udsatte og semi-udsatte tinge har imidlertid typisk behov for enbredere indsats og støtte end blot hjælp til etablering og fastholdelse af bolig.Derfor vægter Rådet det meget højt, at det i lovforslaget fastslås, at ordningenogsåskal omfatte støtte til at forbedre muligheder og motivation hos denenkelte for at gennemføre en uddannelse eller opnå beskæftigelse. Undersøgelser fra Rådets egen hånd viser netop, at dét, vores primære rnålgruppe harbehov for, er hjælp til at navigere i systemet, en langsigtet, alsidig og helhedsorienteret indsatsogkun én kontaktperson at forholde sig til. Lovforslaget synes at lægge op til, at der tages fat på at håndtere netop dette i forhold til unge udsatte, hvilket Rådet mener, bør tydeliggøres yderligere i lovforslaget. I forlængelse heraf bør det overvejes, om den såkaldte sociale vicevært også skal have mulighed for at fungere som bisidder for den tinge ikontakten med “systemet”, som borgere i vores rnålgruppe ofte har et nogetanstrengt forhold til.-
Rådet ønsker destiden at bemærke, at det opfattes som positivt, at der i lovforslaget lægges vægt på, at de aktiviteter der igangsættes for den unge, tagerudgangspunkt i de nære omgivelser. Det er vigtigt, at der arbejdes målrettetpå at inddrage de tinge i de aktiviteter og muligheder, der findes udenfor detenkelte tilbud om startbolig, så det undgås, at startboligen bliver en om sigselv lukket enhed, som den tinge ved sit fyldte 24. år pludselig skal bryde tidaf. Et andet vigtigt aspekt heri er at undgå sternpling og eksklusion af dengruppe tinge, som modtager tilbud om startbolig.
2
I den forbindelse finder Rådet det uhensigtsmæssigt at placere de unge ideciderede enklaver, der kunne minde om forrige århundredes placering afafvigere i lukkede og stigmatiserende asyler. Startboligerne bør i stedet placeres blandt ‘almindelige boliger’, så beboere i både startboliger og almindelige boliger kan drage nytte og erfaring af hinanden. Den sociale viceværtbør således have en mere udadrettet og opsøgende funktion i stedet, og kanfungere som koordinator blandt de unge, hvis det vurderes nødvendigt medsærlige grupper for støtte og erfaringsudveksling blandt de unge.Afslutningsvis skal det bemærkes, at Rådet finder det yderst positivt, at der iforslaget lægges vægt på, at den socialpædagogiske indsats (den sociale vicevært) ansættes udenfor kommunalt regi, så der sikresenadskillelse af omsorgs- og administrationsfunktionen, og Rådet ønsker at understrege vigtighedenaf,at denne adskillelse overholdes(jf.målgruppens anstrengte ogforudindtagede forhold til myndighedspersoner og vice versa).
Med venlig hilsen
Jann SjursenFormand
Ministeriet for By, Bolig og LanddistrikterGammel Mønt 41117 København K.
UngdomsboligrådetDato: 9.marts2012Sagsnr.:2011-4655Sagsbehandler: APF
Høringssvar vedr, forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov omleje af almene boliger (startboliger m.v.)Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har den 27. februar 2012 sendt ovennævnte lovforslag ihøring hos Ungdomsboligrådet.Ungdomsboligrådet hilser initiativet om startboliger velkommen og er meget positivt indstillet.Startboliger imødekommer et længe efterspurgt behov, og startboligerne kan fylde et “hul” i deeksisterende boligtilbud for en gruppe personer, der i dag kan have svært ved at få fodfæste på detalmindelige boligmarked.Rådet bemærker med tilfredshed, at initiativet vedr. startboliger skal evalueres og understreger i denforbindelse behovet for en løbende kombineret proces og effektevaluering, hvor allerede indhentedeerfaringer kommunikeres videre undervejs i forløbet, I forlængelse heraf fremhæves det, at fleksibilitetog rummelighed i ordningen er vigtig, så der kan tages højde for de indhentede erfaringer underforløbet.Rådet understreger vigtigheden af, at de unge, der visiteres til startboligerne, ikke bliver for svage, ogat de sociale viceværter, der skal støtte de unge i boligerne, har de rette kompetencer. Hensynet tiletablering af frugtbare sociale miljøer i tilknytning til startboligerne og deres omgivelser er essentieltfor boligernes succes.
Med venlig hilsen
Søren Pape PoulsenFormand for Ungdomsboligrådet.
Gammel Mønt 4’ 1117 København K T +45 33 92 29 00’ E [email protected] wmbbldk