Således opfordret vil jeg gerne starte med at takke for den massive opbakning til forslaget.
Jeg vil også sige, at det jo selvfølgelig er alle Folketingets partier, som er med her, og jeg ved, at der også er rigtig mange, der tidligere har arbejdet med socialområdet, som er vældig optaget af det her område.
Jeg tror ikke, at jeg retter bager for smed ved at sige til den tidligere socialminister, at der ikke er nogen tvivl om, at hvis ikke hun havde kæmpet så hårdt for at få det med i satspuljeprioriteringen – det var under den tidligere regering, og det lå der, da vi kom – så var det nok ikke kommet så langt, som det er i dag.
Så også en særlig tak til fru Benedikte Kiær i den forbindelse.
Jeg synes godt, at man i politik en gang imellem kan kvittere for hinandens indsats.
Det er jo som bekendt en udmøntning af satspuljeaftalen, og med det her lovforslag har regeringen så fremlagt den konkrete model, som er en udmøntning af aftalen i forhold til satspuljepartierne.
Startboligerne skal etableres af boligorganisationer eller af frivillige organisationer i et samarbejde med kommunen.
Forslaget kan gøre en stor forskel, og jeg tror ligesom fru Benedikte Kiær, at det vil gøre en stor forskel for unge mennesker, som har behov for bostøtte i en meget vanskelig overgangsperiode.
Jeg ser selvfølgelig frem til et godt udvalgsarbejde, hvor vi skal ud i hjørnerne af det her forslag, og fra Dansk Folkepartis side har der allerede været stillet en lang række spørgsmål til lovforslaget.
Jeg håber, at det kan være med til at oplyse om forskellige ting, for vi begiver os jo i virkeligheden ud på et nyt område her, og derfor er det så vigtigt, at vi afdækker så meget, vi kan.
Derfor er evalueringsbestemmelsen jo selvfølgelig også sat ind.
Jeg tror, at alle, der har prøvet at være ude på en produktionsskole, hvor der er unge mennesker på 15-16 år, som er blevet smidt ud hjemmefra af deres familie, og som måske er kommet ud i noget kriminalitet – nogle af dem overnatter i biler osv.
– kan se, at der er behov for nogle bosteder til de her sårbare unge, som måske ikke har fået diagnosticeret psykiske lidelser eller noget, der på anden vis springer i øjnene på en sådan måde, at kommunen skal tage sig af dem.
I forhold til høringsfristen skal jeg sige til fru Karina Adsbøl, at det er vores intention at leve op til den, men jeg tror, at alle er klar over – det oplevede vi jo også, da den borgerlige regering tiltrådte i sin tid – at når der kommer en ny regering, er der en periode, hvor det ligger stille, og så skal man haste igennem med finanslovforslaget, og så kommer de andre ting.
Det skal jeg beklage, og jeg anerkender, at der har været en forholdsvis kort høringsfrist, og det vil jeg i hvert fald gerne være med til at rette op på fremadrettet.
Der er blevet stillet en række spørgsmål af især hr.
Ole Birk Olesen, og jeg skal sige, at det er korrekt, at kommunerne allerede i dag kan tilbyde bostøtte til udsatte unge, men jeg tror, der er behov for – og det er rigtigt set af fru Benedikte Kiær fra De Konservative – at indsatsen styrkes.
Det er derfor, at vi i satspuljen har afsat penge til forslaget.
Startboliger er noget helt nyt.
De er ikke forankret i en kommunal forvaltning, men i boligorganisationer og i frivillige organisationer, og det er jo det netværk, som satspuljepartierne gerne vil udnytte til startboliger, og der lægges altså vægt på, at boligerne bliver en del af lokalsamfundet og trækker på de ressourcer, som findes der.
Startboligerne er også for dem, som ikke nødvendigvis har de sådan helt alvorlige og meget tunge problemer, så de i dag får hjælp at kommunen.
Men derfor kan vi med startboligerne alligevel nå ud til grupper, som vi ved har behov for hjælp, for hvis man taber de her unge på gulvet – lad os nu se, hvad reformerne siger her i løbet af foråret – så ender rigtig mange af dem på kontanthjælp eller på førtidspension, og rigtig mange af dem vil rigtig gerne bidrage til samfundet.
Det er der ingen som helst tvivl om.
Man kan sige, det er sådan, at den almene boligorganisation eller den selvejende institution – og det vil ifølge lovforslaget sige udlejerne – udlejer til de unge.
Kommunalbestyrelsen skal så godkende de enkelte anvisninger, og det vil altså sige, at der bliver en visitering, som sikrer, at vi får en effektiv kontrol med udlejningen til den rigtige målgruppe af unge, og det er sådan set vigtigt, at vi får fulgt op på det.
Jeg kan selvfølgelig have den samme bekymring som hr.
Ole Birk Olesen om, at vi risikerer, at nogle bare siger, at nu er de blivet 18 år, og så må de klare sig selv, og så må kommunen eller det sociale klare det.
Det tror jeg ikke vil ske, for det er kommunen, der skal visitere og godkende anvisningerne.
Der kan også nedsættes et anvisnings- eller visitationsudvalg med repræsentanter for udlejeren og kommunalbestyrelsen, hvor de enkelte anvisninger drøftes.
Så jeg vil sige, at det selvfølgelig også er vigtigt, at vi får lavet et ordentligt tilsyn med det sociale arbejde i boligerne.
Og det er altså bestyrelsen i den almene boligorganisation eller den selvejende institution, der har ansvaret for det socialpædagogiske arbejde, som den sociale vicevært udfører.
Det skal nok ikke sammenlignes med det viceværtarbejde, jeg havde i sin tid, da jeg var varmemester i en almen boligorganisation.
Det er kommunalbestyrelsen, der skal føre tilsyn med startboligerne.
Kommunen påser de særlige vilkår, som er knyttet til de pågældende startboliger, herunder den sociale indsats, i forhold til at de beboere, der bor der, skal overvåges undervejs.
Så jeg tror, vi kommer til at gøre hr.
Ole Birk Olesens bekymringer til skamme.
I hvert fald vil jeg gøre mit yderste for, at vi får fulgt op på den del af det.
Tak for ordet.