Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 122 Bilag 19, L 122 A Bilag 19, L 122 B Bilag 19
Offentligt
1115697_0001.png
1115697_0002.png
J.nr. 2011-511-0075Dato:7. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 122 - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af køretø-

jer, registreringsafgiftsloven og love om energiafgifter

(Hæftelse m.v.for registreringsafgift, justering af priser for registrering m.v. af køretøjer,regler om nummerpladeoperatører og teknisk justering af energiafgifter).
Hermed kommentarer til henvendelsen af 3. maj 2012 fra Finans og Lea-sing, jf. L 122 - bilag 17.
Thor Möger Pedersen
/ Lene skov Henningsen
Finans og Leasing kommenterer min kommentar til organisationens henvendelse af 26.april 2012, jf. L 122 - bilagene 8 og 12.Finans og Leasing anfører, at argumentationen om, at staten vil lide et provenutab, hvis derikke opkræves 1.180 kr. ved skift af leasingtager eller leasinggiver i en godkendt leasingaf-tale, ikke er overbevisende.En leasinggiver udskiftes i dag kun i meget få tilfælde, fordi det er bøvlet og dyrt. Derforhar staten en meget ringe indtægt på området.I fremtiden vil udskiftning af en leasingtager blive lettere, hvorfor staten vil få en størreindtægt, selv om afgiften sættes til 380 kr. pr. skift. Og staten vil spare administrative res-sourcer ved de nye regler. Derfor bør gebyret maksimalt være det samme som ved alle an-dre ejerskifter, nemlig 380 kr.De 1.180 kr. ved overdragelse af en leasingaftale står på ingen måde mål med statens om-kostninger ved at administrere en sådan ændring af leasingaftalen. I fremtiden, under DMR,vil det være leasinggiver, der selv foretager registreringen af den nye leasinggiver. Deneneste omkostning for staten er at stille DMR til rådighed. Finans og Leasing finder derforen pris på 1.180 kr. for at stride mod princippet om, at et gebyr skal stå mål med de for-bundne omkostninger.Finans og Leasing anfører, at prisen på 1.180 kr. ved skift af leasingtager eller leasinggiverstrider mod princippet om, at leasinggivere skal stilles ens, uanset om der er betalt fuld ellerforholdsmæssig registreringsafgift.Finans og Leasing anfører, at skift af leasinggiver er noget ekstraordinært, som alene vilske i særlige tilfælde, hvor et leasingselskab foretager en strategisk omlægning af porteføl-jen, herunder f.eks. i form af salg af virksomheden. Det er vigtigt, at der er denne smidig-hed, for at man løbende kan tilpasse sig den finansielle situation og ændringer i grundlæg-gende rammebetingelser inden for finansverdenen som f.eks. de kommende nye kapital-kravsregler. En pris på 1.180 kr. pr. leasingaftale vil i realiteten betyde, at et strategisk for-nuftigt valg i form af frasalg ikke kan betale sig.Finans og Leasing er derfor fortsat af den opfattelse, at prisen på skift af leasingtager ellerleasinggiver ikke bør overstige 380 kr. pr. leasingaftale. Alternativt foreslås, at der skabeshjemmel for, at prisen aftales fra sag til sag ud fra en opgørelse over statens reelle omkost-ninger ved overdragelsen af en leasingportefølje.Hertil bemærkes, at det er rigtigt, at staten i dag ikke har en indtægt ved skift af leasingta-ger eller leasinggiver, bortset fra de 380 kr. fra registrering af ny ejer eller bruger af køretø-jet. Dette har sammenhæng med, at der har udviklet sig den praksis, at en leasingtager efteren godkendt leasingaftale reelt kan erstattes af en anden leasingtager i leasingperioden,uden at der kræves indregistrering af det leasede køretøj med nyt registreringsnummer.Jeg vil derfor stille ændringsforslag om, at der ikke kræves særlig betaling ved skift af lea-singtager i en godkendt leasingaftale eller ved overdragelse af en godkendt leasingaftale.Jeg finder det rigtigst, at der i disse tilfælde alene sker betaling efter reglerne for registre-ring af ny ejer eller bruger af køretøjet; altså 380 kr.Et sådant ændringsforslag vil ikke have provenumæssige konsekvenser for staten, da statensom nævnt ikke i dag har indtægter ved skift af leasingtager eller -giver.
Side 2