Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 122 Bilag 18, L 122 A Bilag 18, L 122 B Bilag 18
Offentligt
1115695_0001.png
1115695_0002.png
1115695_0003.png
1115695_0004.png
1115695_0005.png
1115695_0006.png
1115695_0007.png
1115695_0008.png
J.nr. 2011-511-0075Dato:7. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 122– Forslag til Lov om ændring af lov om registrering afkøretøjer, registreringsafgiftsloven og love om energiafgifter(Hæftelse m.v. for registreringsafgift, justering af priser forregistrering m.v. af køretøjer, regler om nummerpladeoperatørerog teknisk justering af energiafgifter).
Hermed ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2.behandlingen af ovennævnte lovforslag. Ændringsforslageterstatter det tidligere fremsendte, jf. bilag 11.
Thor Möger Pedersen
/ Lene Skov Henningsen
ÆndringsforslagaÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:A.”Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og forskellige love om energiaf-gifter (Hæftelse m.v. for registreringsafgift, regler om nummerpladeoperatører og tekniskjustering af energiafgifter)” omfattende § 1, indledningen, nr. 1, 5 og 8-16, §§ 2-6 og § 7, stk. 1og 2.B.”Forslag til lov ændring af lov om registrering af køretøjer og registreringsafgiftsloven(Justering af priser for registrering af køretøjer og nummerplader m.v.)” omfattende § 1,indledningen, nr. 2-4, 6 og 7, og § 7, stk. 1, 3 og 4.[Deling af lovforslaget.]bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 21)I indledningen tilnr. 2ændres ”§3 b, stk. 6 og 7,ophæves, og i stedet indsættes” til:”§3 b, stk. 6,affattes således”.[Det har ikke været tilsigtet, at § 3 b, stk. 7, ophæves.]2)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 3 b, stk. 6,affattes4. pkt.,således:”Afbrydes en leasingkontrakt som nævnt i 1. pkt., tilbagebetaler told- og skatteforvaltningenden afgift med rente, der eventuelt er betalt for meget for leasingperioden.”[Videreførelse af gældende ret, hvorefter der kun skal betales den afgift og rente, der svarer tilden faktiske leasingperiode. Samtidig udgår forslaget om særlig betaling ved skift afleasingtager eller leasinggiver.]3)I den undernr. 3foreslåede affattelse af§ 8, stk. 7,ændres ”stabiliseringsprogram (ESP-system)” til: ”stabiliseringssystem (ESC)”.[Ændring har til formål at internationalisere betegnelsen af stabiliseringssystemet.]4)I den undernr. 5foreslåede affattelse af§ 20indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:”Stk.3.For betaling af afgiften af et importeret køretøj hæfter tillige importøren, hvis denne harbevirket eller medvirket til, atafgiftsgrundlaget er fastsat for lavt.”Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.[Hæftelsen for registreringsafgiften af et importeret køretøj udvides til også at omfatteimportøren.]
Side 2
cÆndringsforslag til det under B nævnte lovforslagTil § 75)Stk. 3affattes således:”Stk.3.Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af ophævelsen af § 8, stk. 1, nr.4, i lov om registrering af køretøjer, jf. lovens § 1, nr. 3.”[Ændringen er af redaktionel karakter]
Side 3
BemærkningerTil nr. 1-5Ændringsforslagene har ikke provenumæssige konsekvenser.Til aLovforslaget deles, så der bliver mulighed for at stemme for de elementer, der vedrøreradministrative forenklinger og præciseringer, og imod de elementer, der øgede skatter.Til bTil nr. 1Ændringen er udtryk for, at det ikke har været tilsigtet af ophæve § 3 b, stk. 7.Til nr. 2Efter gældende ret skal der kun betales den registreringsafgift og rente, der svarer til denfaktiske leasingperiode, uanset om der oprindeligt er aftalt en længere leasingperiode.Med bestemmelsen videreføres den hidtidige ordning.Samtidig udgår forslaget om betaling af 1.180 kr. eller 590 kr. ved indsættelse af en nyleasingtager i en godkendt leasingaftale eller ved overdragelse af en godkendt leasingaftale.Herefter skal der efter de almindelige regler i lov om registrering af køretøjer i disse tilfældealene betales 380 kr. for registrering af ny ejer eller bruger af det leasede køretøj.Til nr. 3Forkortelsen ESC står for Electronic Stability Control. Det er den betegnelse, der i daganvendes internationalt.Til nr. 4Med ændringen udvides hæftelsen for registreringsafgiften af et køretøj til også at omfatteimportøren af køretøjet, hvis denne har bevirket eller medvirket til, at registreringsafgiften afkøretøjet er beregnet på et for lavt grundlag.Bestemmelsen er eksempelvis relevant i tilfælde, hvor en importør har oplyst en købspris iudlandet, der ikke svarer til den reelle pris for køretøjet.Bestemmelsen omfatter såvel tilfælde, hvor importøren har handlet på egen hånd, som tilfælde,hvor importøren har bistået en anden med at fejlinformere SKAT.Til cÆndringen er af redaktionel karakter.
Side 4
BilagÆndringsforslaget sammenholdt med gældende lov og lovforslagetGældende formuleringLovforslaget§2Ændringsforslaget
1)I indledningen tilnr. 2ændres ”§3 b, stk. 6 og 7,ophæves, og i stedet2.§ 3 b, stk. 6 og 7,ophæves, og iindsættes:” til:§ 3 b.- - -stedet indsættes:”§3 b, stk. 6,affattesStk. 6.Hvis leasingkontrakten»Stk. 6.Hvis leasingkontraktensåledes:”.afbrydes eller køretøjet udgår af ændres eller afbrydes, eller detordningen, jf. § 1, stk. 3, 5. ogleasede køretøj ændrer6. pkt., skalafgiftsmæssig identitet, skalleasingvirksomheden ellernummerpladerne afleveres, ogleasingtager meddele det tilkøretøjet afmeldes fratold- og skatteforvaltningen, og Køretøjsregisteret. Dette gælderkøretøjets nummerplader skaldog ikke, hvis leasingtagerafleveres. Told- ogudtræder af leasingaftalen og enskatteforvaltningenanden samtidig indtræder somtilbagebetaler den afgift ogleasingtager i leasingaftalen pårente, der eventuelt er betalt for uændrede vilkår, ogmeget for leasingperioden.leasingvirksomheden har meddeltidentiteten af denne nyeStk. 7.På det tidspunkt, hvorleasingtager og tidspunktet forleasingkontrakten afbrydes,skift af leasingtager til told- ogeller hvor køretøjet udgår afskatteforvaltningen, inden skiftetordningen, jf. § 1, stk. 3, 5. ogsker. Told- og skatteforvaltningen6. pkt., fastsætter told- ogkan i øvrigt tillade, når enskatteforvaltningen efterportefølje af leasingkontrakteransøgning køretøjets aktuelleafgiftspligtige værdi efter § 10. overdrages som led i enomstrukturering eller salg afHvis den betalte afgift efter2)I den undernr. 2stk. 2 overstiger den beregnede leasingvirksomheden, ogforeslåede affattelse af§ 3leasingkontrakterne i øvrigtafgift efter 1. pkt.,b, stk. 6,affattes4. pkt.,tilbagebetales differencen. Hvis forbliver uændrede, atsåledes:overdragelsen ikke tillæggesden betalte afgift efter stk. 2 ervirkning efter 1. pkt. Ved skift afmindre end den beregnede”Afbrydes enen leasingtager efter 2. pkt., ogafgift efter 1. pkt., opkrævesleasingkontrakt som nævntved overdragelse af endifferencen.i 1. pkt., tilbagebetalerleasingkontrakt efter 3. pkt.,told- ogStk. 8-10.- - -betales 1.180 kr., hvis ændringenvedrører en bil, og ellers 590 kr.«skatteforvaltningen denafgift med rente, dereventuelt er betalt formeget forleasingperioden.”Side 5
I lov om registreringsafgift afmotorkøretøjer m.v.(registreringsafgiftsloven), jf.lovbekendtgørelse nr. 836 af 1.juli 2011, foretages følgendeændringer:
3.§ 8, stk. 7,affattes således:§ 8.- - -Stk. 7.For nye motorcykler, derer forsynet med blokeringsfribremser, nedsættes denafgiftspligtige værdi med 4.165kr. For nye biler, der er forsynetmed blokeringsfri bremser,nedsættes den afgiftspligtigeværdi med 3.750 kr. For nyebiler, der er forsynet med 3eller flere sikkerhedspuder,nedsættes den afgiftspligtigeværdi med 1.280 kr. pr. pudefor 3.-6. pude, og for nye biler,der er udstyret med elektroniskstabiliseringsprogram (ESP-system),der kan bremse bilens hjulindividuelt med henblik på atstabilisere bilen, nedsættes denafgiftspligtige værdi med 2.500kr. For nye personbiler medmindst 5 stjerner efter EuroNCAP-test for bilens sikkerhedved kollision nedsættes denafgiftspligtige værdi med 2.000kr. For nye dieseldrevnepersonbiler, hvor emissionen afpartikler højst udgør 5 mg pr.kilometer nedsættes denafgiftspligtige værdi med 4.000kr. i årene 2007 til og med2010. For nye varebiler ikategori N1, hvor emissionen afpartikler højst udgør 5 mg pr.kilometer, nedsættes denafgiftspligtige værdi med 4.000kr. i årene 2007 til og med2011. Emissionen fastslås ioverensstemmelse med bilag Itil Rådets direktiv 70/220/EØFaf 20. marts 1970 omtilnærmelse afmedlemsstaterneslovgivning om foranstaltningermod luftforurening forårsagetaf emissioner framotorkøretøjer og senereændringer heraf.Nedsættelsesbeløb efter 5. pkt.»Stk. 7.For nye motorcykler, derer forsynet med blokeringsfribremser, nedsættes denafgiftspligtige værdi med 4.165kr. For nye biler, der er forsynetmed blokeringsfri bremser,nedsættes den afgiftspligtigeværdi med 3.750 kr. For nye biler,der er forsynet med 3 eller fleresikkerhedspuder, nedsættes denafgiftspligtige værdi med 1.280kr. pr. pude for 3.-6. pude, og fornye biler, der er udstyret medelektronisk stabiliseringsprogram(ESP-system), der kan bremsebilens hjul individuelt medhenblik på at stabilisere bilen,nedsættes den afgiftspligtigeværdi med 2.500 kr. For nyepersonbiler med mindst 5 stjernerefter Trafikstyrelsensretningslinjer for vurdering afbilers sikkerhed på basis af EuroNCAP nedsættes denafgiftspligtige værdi med 2.000kr.«
3)I den undernr. 3foreslåede affattelse af§ 8,stk. 7,ændres”stabiliseringsprogram(ESP-system)” til:”stabiliseringssystem(ESC)”.
Side 6
har virkning for køretøjer, derafgiftsberigtiges i det år, forhvilket beløbet gælder.Stk. 8.- - -
5.§ 20, stk. 1og2,ophæves, og istedet indsættes:»§ 20.For betaling af afgiftenhæfter den, der ejer køretøjet pådet tidspunkt, hvor afgiftspligtenindtræder. Registreres køretøjet iforbindelse med afgiftspligtensindtræden, er det den registreredeejer, der som ejer hæfter forbetaling af afgiften. Ejeren ellerden registrerede ejer hæfter dogikke, hvis køretøjet er taget i brugpå færdselslovens område, uden atden pågældende vidste eller burdehave vidst dette.Stk. 2.For betaling af afgiftenhæfter tillige en virksomhed, dererhvervsmæssigt handler medmotorkøretøjer eller påhængs-eller sættevogne tilmotorkøretøjer, hvisvirksomheden har solgt køretøjet iforbindelse med afgiftspligtensindtræden.Stk. 3.For betaling af afgiftenhæfter tillige en efterfølgende ejeraf køretøjet, hvis den pågældendeved køretøjets erhvervelse vidsteeller burde have vidst, at der ikkevar betalt den afgift af køretøjet,som kræves efterregistreringsafgiftsloven.Stk. 4.For betaling af afgiftenhæfter tillige en fører eller brugeraf køretøjet, hvis den pågældendebruger køretøjet med viden om, atder ikke er betalt den afgift afkøretøjet, som kræves efterregistreringsafgiftsloven.«Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5og 6.
§ 20.For betaling af afgiftenhæfter ejeren eller den, i hvisnavn køretøjet er registreret.Dette gælder dog ikke i tilfældesom nævnt i § 3 a, stk. 5.Stk. 2.Hvis køretøjet i stridmed lov om registrering afkøretøjer ikke er registreret iKøretøjsregisteret, påhvilerafgiften den, der har pligt til atlade køretøjet registrere.Stk. 3 og 4.- - -
4)I den undernr. 5foreslåede affattelse af§ 20indsættes efter stk. 2 somnyt stykke:”Stk.3.For betaling afafgiften af et importeretkøretøj hæfter tilligeimportøren, hvis denne harbevirket eller medvirket til,at afgiftsgrundlaget erfastsat for lavt.”Stk. 3-6 bliver herefter stk.4-7.
Side 7
Til § 7Stk. 3.Skatteministeren fastsættertidspunkt for ikrafttrædenaf § 8, stk. 1, nr. 4, i lov omregistrering af køretøjer,som affattet ved lovens § 1, nr. 3.
Til § 7
5)Stk. 3affattes således:”Stk.3.Skatteministerenfastsætter tidspunktet forikrafttræden af ophævelsenaf § 8, stk. 1, nr. 4, i lovom registrering afkøretøjer, jf. lovens § 1, nr.3.”
Side 8