Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 122 Bilag 17, L 122 A Bilag 17, L 122 B Bilag 17
Offentligt
Finans og LeasingInteresseorganisation for danske finansieringsselskaber
Bernhard Bangs Allé 392000 Frederiksberg CTelefon: +45 36 72 55 80[email protected]www.finansogleasing.dkCVR nr. 75 36 12 11
3. maj 2012
TilFolketingets SkatteudvalgFremsendt pr. mail til sekretæren for Skatteudvalget, Jesper Tinghus, [email protected]L 122 – urimeligt høje afgifter ved skift af leasinggiver – fornyet henvendelse
Finans og Leasing retter hermed fornyet henvendelse til Folketingets Skatteudvalg omovennævnte lovforslag, idet vi ikke finder Skatteministerens svar på vor henvendelse af 26.april 2012 fyldestgørende.Skatteministeren henviser i sit svar til, at de gældende regler betyder, at det leasede køretøjskal afmeldes og registreres på ny i Køretøjsregistret, hvilket i dag koster 1.180 kr. pr. køretøj,hvorfor staten vil lide et provenutab, hvis ikke den samme afgift kommer til at gælde ifremtiden, hvor kreditorskift foreslås at kunne ske frit (uden afmelding men alene med enregistrering af ny ejer).Finans og Leasing finder ikke, at denne argumentation er overbevisende.I dag tillades frit leasinggiverskifte netop ikke, hvorfor det kun i yderst sjældne tilfælde ersket, da det er meget bøvlet og dyrt. Det er derfor Finans og Leasings formodning, atstatskassen har haft en meget ringe indtægt på området. Skatteministeren opfordres til atfremlægge oplysninger om statens provenu fra dette område.I modsætning hertil vil det i fremtiden bliver lettere rent administrativt at foretageleasinggiverskifte, hvorfor man sagtens kan forestille sig, at staten vil få større indtægter pådette område, selv om afgiften i disse tilfælde sættes til 380 kr. pr. kontrakt.Hertil kommer, at staten i dag har mere arbejde med at udføre leasinggiverskifte, hvor detkræver at køretøjet afmeldes, nummerplader skal afleveres og genudleveres, køretøjet skalgenanmeldes og der skal foretages beregning af ny forholdsmæssig registreringsafgift mv..Alt dette arbejde slipper man for i fremtiden, hvorfor gebyret også bør være langt mindre.Efter det fremsatte lovforslag vil leasinggiverskifte ikke betyde, at der skal sættes nyenummerplader på m.v., men alene at skal ske registrering af ny ejer i DMR. Gebyret børderfor maksimalt være det samme som ved alle andre ejerskifter nemlig 380 kr.
1
Finans og LeasingInteresseorganisation for danske finansieringsselskaber
Bernhard Bangs Allé 392000 Frederiksberg CTelefon: +45 36 72 55 80[email protected]www.finansogleasing.dkCVR nr. 75 36 12 11
Endvidere gør vi gældende, at betaling af 1.180 kr. pr. kontrakt ved leainggiverskifte på ingenmåde står mål med statens arbejde forbundet hermed. I fremtiden under det kommendeDigitale Motorkøretøjsregister (DMR) vil det være leasinggiver selv som via betjening i DMRforetager registreringen af ny leasinggiver (ejer). Det vil altså sige, at den eneste omkostningstaten har, er at stille DMR til rådighed. Finans og Leasing finder derfor, at betaling af 1.180kr. pr. kontrakt vil være i direkte strid med princippet om, at et gebyr til det offentlige skal ståmål med omkostningerne forbundet herved. Skatteministeren opforderes til at kommentere pådette synspunkt.I vor første henvendelse om emnet argumenterede vi også ud fra en betragtning om, at detikke kan være rigtigt, at leasingkontrakter under ordningen om forholdsmæssigregistreringsafgift skal være belagt med et gebyr på 1.180 kr. ved leasinggiverskifte, når detsamme kun koster 380 for leasingkontrakter, hvor der er betalt fuld afgift. Det er direkte imodstrid med princippet om, at leasinggiver skal stilles éns uanset om der er betalt fuld ellerforholdsmæssig afgift, hvilket bl.a. er begrundelsen for, at der ved betaling af forholdsmæssigregistreringsafgift skal betales et rentetillæg (i dag ca. 4,5 pct.) for den del afregistreringsafgiften som ikke betales. Skatteministeren har i sit svar undladt at kommenterepå dette argument..Afslutningsvis bemærkes, at skifte af leasinggiver er noget ekstraordinært, som alene vil ske isærlige tilfælde, hvor et leasingselskab foretage en strategisk omlægning af porteføljenherunder fx i form af salg af virksomheden. Det er vigtigt, at der er denne smidighed for atman løbende kan tilpasse sig den finansielle situation og ændringer i grundlæggenderammebetingelser indenfor finansverdenen som fx de kommende nye kapitalkravsregler. Enafgift på 1.180 kr. pr. kontrakt vil i realiteten betyde, at et strategisk fornuftigt valg i form affrasalg ikke kan betale sig rent økonomisk.Det er derfor fortsat Finans og Leasings opfattelse, at afgiften ikke skal overstige 380 kr. pr.kontrakt. Alternativt foreslås der indsat en bestemmelse om, at afgiften aftales fra sag til sagud fra hvilke omkostninger staten reelt set har ved overdragelsen af leasingporteføljen.
Med venlig hilsenChristian BrandtDirektørTlf.: 36725580 - Mobil 40382987[email protected]
2