Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 122 Bilag 13, L 122 A Bilag 13, L 122 B Bilag 13
Offentligt
J.nr. 2011-511-0075Dato:30. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 122 - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af køretø-
jer, registreringsafgiftsloven og love om energiafgifter
(Hæftelse m.v.for registreringsafgift, justering af priser for registrering m.v. af køretøjer,regler om nummerpladeoperatører og teknisk justering af energiafgifter).
Hermed kommentarer til henvendelsen af 19. april 2012 fra ForeningenRejsearbejdere.dk, jf. L 122 – bilag 6.
Thor Möger Pedersen
/ Lene skov Henningsen
Foreningen Rejsearbejdere.dk stiller spørgsmål ved det rimelige i, at den, der køber en bilaf en forhandler, der står for afregning af registreringsafgiften over for SKAT, kan kommetil at betale afgiften to gange, hvis forhandleren ikke indbetaler registreringsafgiften tilSKAT, f.eks. som følge af en konkurs, jf. lovforslagets § 2, nr. 5, med forslag til § 20, stk.1, i registreringsafgiftsloven.Foreningen efterspørger i øvrigt en adgang for nummerpladeoperatører til at udlevere prø-vemærker.Hertil bemærkes, at efter den foreslåede § 20 hæfter køberen af den bil, der skal afgiftsbe-rigtiges, for afgiftens betaling på objektivt grundlag. Køberen hæfter dog ikke, hvis køretø-jet er købt af en virksomhed, der er registreret efter registreringsafgiftsloven, og afgiftsbe-rigtiget efter reglerne i opkrævningsloven. Det svarer til de regler, der gælder i dag, hvor enkøber ikke hæfter for registreringsafgiften af et køretøj, der er købt af en registreret for-handler og afgiftsberigtiget af denne efter reglerne i opkrævningsloven.Den situation, som foreningen peger på, kan dermed kun forekomme i situationer, hvor bi-len er købt af en forhandler, der ikke er registreret, eller bilen er købt af en registreret virk-somhed, men ikke afgiftsberigtiget efter reglerne i opkrævningsloven.I disse situationer hæfter køberen sammen med forhandleren for betaling af registreringsaf-giften, jf. den foreslåede § 20, stk. 1 og 2. Køberen bærer dermed risikoen ved at betale re-gistreringsafgiften til sælgeren og ikke direkte til SKAT.Prøvemærker udleveres efter gældende ret til kortvarig brug af køretøjer, der ikke er regi-streret. Mærkerne må kun anvendes til kørsel til få nærmere bestemte formål. Ved udleve-ring af et prøvemærke angives, til hvilke formål dette prøvemærke må anvendes. Det er enmyndighedsopgave at sikre, at et prøvemærke kun anvendes til lovlige formål. Det kan ikkeoverlades til en nummerpladeoperatør.Fra 6. juni 2012 vil prøvemærker i de fleste tilfælde kunne bestilles over internettet og leve-res med posten. Denne ordning vil fjerne de fleste ulemper ved, at SKAT i begyndelsen af2013 reducerer antallet af ekspeditionssteder til fire.
Side 2