Det her lovforslag, som vi behandler nu, indeholder flere forskellige ting, hvoraf de fleste er ganske positive, men der er også nogle ting i forslaget, som vi i Dansk Folkeparti bestemt ikke kan støtte op om.
Men jeg vil gerne starte med at nævne nogle af de positive ting i forslaget.
Det er bl.a.
delen om digital motorregistrering, som jeg synes er rigtig positiv.
Man justerer reglerne, så det bliver sådan, at autoriserede nummerpladeoperatører både kan ind- og afregistrere nummerplader, og det synes vi da er rigtig godt.
Der er også kommet rigtig mange positive høringssvar på den del, så det er noget, vi kan støtte.
Så er der ændringen af reglerne for forholdsmæssig registreringsafgift ved leasing, hvor man åbner for skifte af leasingtager, og det mener jeg også er helt fornuftigt.
Man kan dog undre sig over, hvorfor man skal betale 1.180 kr.
for at omregistrere en leasingkontrakt, når man ved andre omregistreringer kun giver 380 kr.
Så hvis formålet med lovforslaget er at ville harmonisere de her priser, rammer det lidt uden for skiven, når man pludselig mener, det skal koste 1.180 kr.
at omregistrere en leasingkontrakt.
Vi kan også støtte justeringen af reglerne om fradraget i grundlaget for beregning af registreringsafgift efter bilens sikkerhed, altså den der Euro NCAP – jeg er ikke helt klar over, hvordan man udtaler det – sådan at reglerne tilpasses nye målemetoder, og det synes jeg også er ganske fornuftigt.
Vi kan også støtte ændringen om virksomheders mulighed for forbrugsregistrering, hvor kravet om godtgørelse nedsættes fra 90 til 80 pct.
Alle de tiltag er som sagt noget, vi kan støtte fra Dansk Folkepartis side, men nu vil jeg så gå over til det, vi ikke kan støtte.
Det er den del, hvor man nu laver en række stigninger, som kommer til at betyde, at det bliver dyrere at få nummerplader.
Undskyldningen for ændringen af prisen er ifølge lovforslaget, at man ønsker at forenkle og udligne priserne, men sjovt nok er det kun en regulering i opadgående retning og kun et enkelt sted, nemlig hvad angår grænsenummerpladerne, vælger man at sætte prisen ned.
Det er sådan i dag, at priserne for ønskenummerplader er 7.380 kr.
for sådan et sæt.
Der stiger prisen til 12.180 kr.
Der må man jo bare sige, at det er et endeligt opgør fra regeringens side med det skattestop, som vi har haft fra den tidligere regering og Dansk Folkepartis side, for det er en fremregning af priserne fra 1992 til i dag, som gør, at man får den store prisstigning.
Så vi må bare slå fast, at det er skattestoppet, man endeligt vil gøre op med.
Prisen i forbindelse med en lille knallert er også i dag 90 kr., og den stiger til 590 kr.
Som det var indeholdt i mit spørgsmål til hr.
Thomas Jensen, er det jo lidt dobbeltmoralsk, når man tidligere kritiserede det tidligere flertal for, at det kostede 420 kr.
for et knallertbevis, mens det er o.k., at det stiger 500 kr.
for at få nummerplade til en lille knallert.
Prisen for papegøjenummerplader ligger mellem 160 kr.
og 1.180 kr., og det bliver så fremover 1.180 kr.
for alle, så der er også en stigning.
I dag er det også gratis at omregistrere til en ny ejer eller bruger, hvis det f.eks.
er fra den ene ægtefælle til den anden, det skal fremover koste 380 kr., og det er igen en prisstigning for at være bilist i Danmark.
Alt i alt gør disse stigninger, at det bliver dyrere at være bilejer i Danmark, og det er vi i Dansk Folkeparti imod.
Hvis målet reelt var at forenkle og udligne priserne, kunne man jo bruge de her 44,6 mio.
kr., man får ind med det her forslag i ekstra provenu, til at nedsætte taksterne på nogle områder, så det i det mindste var skatteprovenu-neutralt, men det har man så valgt ikke at gøre.
Det er noget, vi godt kunne tænke os i udvalgsbehandlingen, altså at prøve at se, om vi kunne påvirke i lovforslaget, så det trods alt bliver udgiftsneutralt, og kan det ikke lade sig gøre, vil vi allerede nu gøre opmærksom på, at vi ligesom Venstre gerne vil bede om at få forslaget opdelt, så vi kan få lov til at stemme for de positive ting og kan afvise de negative ting.