Skatteudvalget 2011-12
L 12 Bilag 32
Offentligt
J.nr. 2011-211-0020Dato: 22-02-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 12 - Forslag til lov om ændring af lønsumsafgiftsloven, momsloven,
opkrævningsloven, lov om offentligt hasardspil i turneringsform og
forskellige andre love.
Hermed sendes kommentar til henvendelse af 20.februar 2012 fra MaqsLaw Firm (L 12 – Bilag 30).
Thor Möger Pedersen/ Susanne Reinholdt Andersen
Henvendelse:
Advokat Anders Torbøl fra MAQS Law Firm har som opfølgning på fore-træde for Skatteudvalget, hvor han repræsenterede National Geographic Magazine, frem-sendt sit indlæg samt et notat, der belyser visse retlige aspekter af L 12.Advokaten anfører i indlægget, at der i realiteten ikke er magasiner, hvis værdi overstiger80 kr. Med undtagelse af parfume er der hverken told eller moms på forsendelser med enværdi under 80 kr. Grænsen, for hvornår der skal betales told, er 1.150 kr., fordi lande iGATT har erkendt, at det ikke kan betale sig at opkræve told af beløb herunder. Ud fra til-svarende hensyn har EU fastsat bagatelgrænsen for momsopkrævning til 80 kr.Videre anføres i indlægget, at det generelt er gratis at få toldbehandlet en vare, hvilket er ioverensstemmelse med internationale regler. For postforsendelser opkræves dog et gebyrpå 160 kr., der i henhold til Post Danmark dækker omkostningerne ved toldbehandlingen.Dette viser netop, at det er administrativt meget dyrere, end den moms man vil få ind.Lovforslaget vil medføre, at et magasin, som National Geographic, der i abonnement koster27, 50 kr., fremover vil koste 194 kr. Dette vil reelt medføre et stop for abonnementer fralande udenfor EU. De 50 største magasiner i USA sender årligt 400.000 blade til Danmark,og det antages, at der i alt sendes op mod 1 mio. blade fra USA. Der udtrykkes bekymringfor, at der indføres regler i tråd med lovforslaget i hele EU, og et halvårhundredes fri ad-gang for amerikanske magasiner i Europa, som modsvares af fri adgang for europæiskemagasiner i USA, vil være slut.Herudover henvises til, at der kommer magasiner fra alle dele af verden, og der henvises tilhenvendelser fra forskellige foreninger af mindretal i Danmark, og særligt til den norskehenvendelse.Advokaten har den opfattelse, at lovforslaget er stik imod den politik, som den ny regeringhar lagt frem, nemlig at Danmark skal være et vidensamfund, hvilket er svært, når der ikkeer adgang til viden, og at Danmark skal være et åbent samfund. Lovforslaget generer enrække forbrugere og begrænser ytringsfriheden over grænserne, som eller sættes højt, oggiver Danmark et renomme af et lukket land. Endvidere opfordres til at se sagen, fra andrelandes synspunkt.Endvidere er det advokatens opfattelse, at Danmark vil få juridiske problemer. Der er taleom en overtrædelse af UNESCO-Traktaten og Firenze Aftalen, som er gennemført i en EU-forordning, som skal sikre fri udveksling af viden og kultur gennem frihed for told og geby-rer for magasiner. Derudover er det en overtrædelse af EU’s egne toldbehandlingsregler ogWTO-reglerne, der dels forbyder gebyrer af den type, som vil blive pålagt, og dels forbyderdiskriminerende anvendelse af interne regler. Advokaten har på vegne af NationalGeographic klaget til Kommissionen.Endelig henstiller advokaten til, at de forhold, som forslaget har til hensigt at rette op på, istedet søges løst via det arbejde, der p.t. pågår med en revision af momssystemdirektivet iEU.I notatet anfører advokaten, at hvis Post Danmark fremover opkræver gebyr i forbindelsemed magasiner skyldes det momslovens § 61. Der henvises til en tilsvarende sag mellemCanada og USA.Endvidere henviser advokaten til, at det er muligt for et forlag i et andet EU-land, der ikkepålægger moms på magasiner at anvende fjernsalgsreglerne til at sælge magasiner i Dan-mark uden moms og gebyr, hvis omsætningen er mindre end 280.000 kr. At der eksistererSide 2
denne mulighed indenfor EU betyder efter advokatens opfattelse, at forbuddet mod diskri-minerende anvendelse af interne afgifter er overtrådt.Videre anføres, at EU-domstolen har fastslået, at gebyrer pålagt af Postvæsenet må ansessom ensidigt pålagt, idet det ikke er realistisk at hævde at andre alternativer eksisterer. For-lagene kan derfor ikke blot anvende en anden forsendelsesmetode.Advokaten anfører herudover, at lovforslaget klart strider imod proportionalitetsprincippet iEU-retten.Endelig anfører advokaten, at det er i strid med hele grundlaget for frihandel, og derudoverfor omkostningsfyldt, hvis man med meget begrænset oplag skulle foretage en sådan etab-lering.Kommentar:
Efter de nugældende momsregler er varer, der indføres fra steder uden forEU som udgangspunkt fritaget for moms, hvis varens samlede værdi ikke overstiger 80 kr.Denne momsmæssige bagatelgrænse på 80 kr. gælder dogikkefor alkoholholdige varer,parfume og toiletvand, tobak og tobaksvarer samt magasiner, tidsskrifter og lignende, derefter trykning i et EU-land sendes ud af EU for derfra at blive forsendt til privatpersoner iDanmark, jfr. momslovens § 36, stk. 1, nr. 3).Det er således ikke alene ved import af parfume til en værdi, der ikke overstiger 80 kr., atder skal betales importmoms, det skal der også ved andre varetyper. Endvidere findes derefter Skatteministeriets oplysninger, magasiner, som udgives i lande uden for EU, hvisværdi overstiger 80 kr.Det er korrekt, at EU har fastsat en generel bagatelgrænse på 10 EUR svarende til 80 kr. formomsopkrævning i forbindelse med import af varer fra steder uden for EU. Det fremgårdog også af præamblen til direktiv 2009/132/EF, at der kun må indrømmes afgiftsfritagelseved import, såfremt der ikke opstår fare for, at fritagelsen griber ind i konkurrenceforholde-ne på hjemmemarkedet, d.v.s. EU markedet.Derfor indeholder direktivet også en mulighed for at undtage varer under bagatelgrænsenfor momsfritagelse. Denne mulighed benyttes i lovforslaget i relation til magasiner m.v.trykt uden for EU, da det er konstateret, at momsfritagelsen for sådanne magasiner har førttil konkurrenceforvridning mellem virksomheder inden for EU og uden for EU.Lovforslaget vil medføre, at der fremover også skal betales moms af magasiner, der er tryktudenfor EU, i lighed med hvad der i dag gælder for magasiner trykt inden for EU. Dette vilføre til en prisstigning på maksimalt 25 pct. for magasiner trykt uden for EUForslaget forventes endvidere at føre til en adfærdsændring således, at flere magasinerfremover vil blive sendt samlet ind i EU. I sådanne tilfælde vil der ikke blive opkrævet etgebyr på 160 kr. pr. magasin.I relation til henvendelser til Skatteudvalget fra forskellige foreninger, herunder fra DenNorske Forening henvises til bilag 21, 22 og 23.I relation til tilgængeligheden af viden fra lande uden for EU henvises til besvarelsen afspørgsmål 2 og 5. Endvidere henledes opmærksomheden på, atden mulighed, der eksistererfor at følge med i, hvad der foregår i lande udenfor EU, via internettet og elektroniske medier, iøvrigt heller ikke påvirkes af lovforslaget.Med hensyn til Firenzeaftalen og EU-retten henvises til svaret på spørgsmål 4, og med hen-syn til WTO-reglerne henvises til svaret på spørgsmål 18.
Side 3
Arbejdet med en revision af momssystemdirektivet er på et meget forberedende stadie.Kommissionen har fremlagt et forslag til en ny momsstrategi, men Rådet har endnu ikkegivet Kommissionen mandat til, hvilke områder, der skal arbejdes videre med. Da det kræ-ver enstemmighed at udvælge områderne, har det meget lange udsigter.Der henvises til besvarelse af spørgsmål 30 i relation til spørgsmålet om sammenhæng mel-lem Post Danmarks gebyr og momslovens § 61.Det er inden for EU under visse forudsætninger muligt at anvende fjernsalgsreglerne ogsåved salg af magasiner fra andre EU-lande til Danmark. Om denne mulighed skulle være ud-tryk for en overtrædelse af forbuddet imod diskriminerende anvendelse af interne afgifterhenvises til svaret på spørgsmål 18.Post Danmark oplyser i sit høringssvar, at der anvendes 2 typer forsendelsesmetoder formagasiner. Den ene forsendelsesmetode består af samlede forsendelser (consignments), ogden anden forsendelsesmetode består i forsendelser af enkelte magasiner.Ved samlede forsendelser opkræves der ikke gebyr af hvert enkelt magasin, og lovforslagetforventes at medføre, at flere magasiner fremover vil blive sendt samlet ind i EU.Det er min opfattelse, at lovforslaget er i overensstemmelse med EU-retten, og denne opfat-telse deles af Kommissionen.Samlet indsendelse af magasiner til EU forudsætter ikke en etablering indenfor EU, da deter muligt at indgå aftale med virksomheder indenfor EU, som kan forestå distribution m.v.
Side 4