Skatteudvalget 2011-12
L 12 Bilag 30
Offentligt
NOTAT OM VISSE RETLIGE ASPEKTER AF L 12
Jeg har tidligere fremsendt kopi af min klage til EU-Kommissionen over L 12.I nærværende notat skal jeg blot tage enkelte aspekter af retsstillingen op under hensyn til Skat-teministrens hidtidige svar på spørgsmål stillet af Udvalget.Skatteministeren anfører, at Post Danmarks gebyr ikke er fastsat af hans ministerium, men af PostDanmark og betaling for deres service som andre f.eks. speditører.Heroverfor skal anføres, at bliver gebyret fremover pålagt magasiner skyldes det Momsloven, dermed § 61 fastslår, at momsopkrævning sker ved Toldlovens procedure og dermed af Post Dan-mark eller andre postoperatører, hvorfor dette også vil blive proceduren for magasiner, hvis L12vedtages.I en tilsvarende sag om forsendelse af magasiner fra USA til Canada blev den canadiske rege-rings argument, at det var Canada Post, der uafhængigt og kommercielt fastsatte porto, afvist idetman netop henviste til at ordningen hvilede på lovgivning.Herudover er det i dag sådan i henhold til momsreglerne, at et forlag i et andet EU-land, der ikkepålægger moms på magasiner og som har en omsætning på mindre end DKK 280.000 i Danmarkkan fremsende magasiner uden disse pålægges moms og gebyr.Der er altså med L12 med sikkerhed tale om en diskriminerende pålæggelse af moms gebyr ogdermed overtrædelse af forbuddet imod diskriminerende anvendelse af interne afgifter.Det har videre været anført, at forlagene blot kan anvende en anden forsendelsesmetode. Detskal hertil anføres, at det af EU-Domstolen er slået fast, at gebyrer pålagt af Postvæsenet må an-ses som ensidigt pålagt, idet det ikke er realistisk at hævde at alternativer eksisterer.
L12 kan ikke ses isoleret fra den praktiske gennemførelse af forslaget, thi en vurdering af forsla-gets indvirkning på handelen må nødvendigvis være samlet. Som det er fremgået, betyder forsla-gets gennemførelse et stop for abonnementer på magasiner fra lande uden for EU. Dermed stri-der forslaget klart imod proportionalitetsprincippet i EU-retten, idet der helt mangler proportionalitetimellem forslagets formål og virkning.
Når Skatteministeren endelig anfører, at de udenlandske forlag blot kan etablere sig i Denmark erdet i strid med hele grundlaget for frihandel, ligesom det vil være alt for omkostningsfyldt, hvis manmed meget begrænset oplag skulle foretage en sådan etablering.Anders TorbølAdvokat, partnerMAQS Law Firm