Skatteudvalget 2011-12
L 12 Bilag 13
Offentligt
J.nr. 2011-21-0020Dato 23-12-2011
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes kommentar på bilag 7 til L12
Thor Möger Pedersen/Susanne Reinholdt Andersen
Henvendelse:
Revisorer fra Audio Media A/S har haft foretræde for Skatteudvalget. Audio Media A/S harefterfølgende sendt en henvendelse af 30. november 2011 til Skatteudvalget.I denne henvendelse argumenteres der for, at lovforslaget ikke vil medføre flere dansketrykkeriopgaver og som følge heraf arbejdspladser. Dette bygger på følgende oplysningerfra fire danske magasinudgivere, hvor oplysninger om et tilbud på en standardiseret opgavefremgår.Den højeste pris på trykkeriopgaven er fra et dansk trykkeriDen laveste pris fra et dansk trykkeri ligger 7 pct. under denne højeste prisPriser afgivet fra udenlandske trykkerier er i intervallet ca. 22 pct. lavere i forhold til denhøjeste prisUd fra disse oplysninger er det ifølge Audio Media A/S vurderingen, at der ikke er basis fordansk trykning af månedsmagasiner, og derfor ikke udsigt til danske arbejdspladser i lov-forslaget. Videre opstilles der fire yderligere begrundelser for, at der ikke skulle være øko-nomisk basis for at fortsætte magasinudgivelser her i Danmark.De fire udgivere har tilsammen ca. 80 ansatte direkte ansat i virksomhederneUdgivernes samlede overskud udgør pt. 1 mio. kr.Indførslen af magasinmoms iht. lovforslaget udgør en omkostning på 8 mio.kr.De fire udgivere vil herefter få et underskud på -7 mio.kr.
Ifølge Audio Media A/S overholder lovforslaget ikke EU-reglerne, som det er påpeget afAdvokatrådet og de fire udgivere med assistance fra en EU-ekspert. Der er i henvendelsenanført følgende.Det fremgår, som om, at det er nye regler på området, der gør lovændringen mulig. Derer imidlertid ingen nye regler på området. EU-reglerne er uændrede på dette område si-den 1983.Det er alene Skatteministeriets nyfortolkning af reglerne, der er ændret.Skatteministeriet henviser til, at EU kommissionen har meddelt, at reglerne er ændretuden at vise dokumentation herfor.Kommentar:
Ifølge oplysningerne vedrørende de fire danske udbydere er prisniveauet for trykkeriopga-ver noget lavere i udlandet end herhjemme. Derfor må det også formodes, at disse udgiverefår størstedelen af deres trykkeriopgaver udført i udlandet.Ved at pålægge indførsel af magasiner, som er tryk udenfor EU, moms vil prisen på et ind-ført magasin trykt udenfor EU stige. For danske magasinudgivere, som får deres magasinertrykt udenfor EU med henblik på små forsendelser til Danmark, vil dette være forbundetmed en meromkostning i form af moms.I henvendelsen er det påstanden, at trykkeriopgaverne i stort omfang vil blive i udlandet,idet de udenlandske trykkerier er billigere. Og en meromkostning i form af moms vil med-føre et mindre overskud for de fire undersøgte magasinudbydere grundet faldende avancer.Side 2 af 3
I forhold til bladbranchen er det også Skatteministeriets vurdering, at moms på små forsen-delser af magasiner trykt udenfor EU vil medføre fald i udgivernes avance i stedet for sti-gende priser. Dette skal ses i lyset af, at magasiner og tidsskrifter og lignende trykt udenforEU til trods for ekstra distributionsomkostninger, har givet anledning til øget indtjening forvisse udgivere.For magasinudgivere, der distribuerer magasinerne trykt i EU fra Danmark eller et andetEU-land, betyder dette forslag dog en forbedret konkurrencesituation. Forslaget vil herud-over alt andet lige medføre en øget produktion og beskæftigelse i trykkeribranchen her-hjemme. Størrelsen af denne effekt kan diskuteres.Grafisk Arbejdsgiverforening har tidligere peget på, at denne konkurrencefordel på sigt kanbetyder en øget produktion på 250 mio. kr. om året i 2012-niveau, og en øget beskæftigelsepå ca. 330 arbejdspladser i trykkeribranchen. Disse skøn er dog forbundet med stor usik-kerhed. På længere sigt vil der dog være fuld strukturel beskæftigelse i Danmark, og øgetbeskæftigelse i trykkeribranchen vil på det tidspunkt ske på bekostning af beskæftigelse iandre erhverv.Med hensyn til argumentationen om, at lovforslaget skulle være i strid med EU-retten, skaljeg fastholde, at det ikke er tilfældet, hvilket også er i overensstemmelse med EU-Kommissionens opfattelse.
Side 3 af 3