Man kan jo sige om det her lovforslag, at det er som en pose blandede bolsjer på skatteområdet.
Det indeholder godt nok mange ændringer, og det omhandler mange forskellige love med baggrund i mange forskellige EU-direktiver.
Efter min mening er der lige lovlig mange forskellige ændringer, der er puttet ind i samme lovforslag, hvilket gør risikoen for lovsjusk noget større.
Minusset ved at samle så mange lovforslag i samme lovforslag, som det vi behandler her, er, at det mindsker Folketingets mulighed for at komme med yderligere ændringsforslag til de love, der ændres i.
F.eks.
havde jeg gerne set en yderligere ændring i loven om offentligt hasardspil i turneringsform, for hvorfor må f.eks.
en arrangør af pokerturneringer ikke have en alkoholbevilling, når han skal afholde de her turneringer?
Jeg er godt klar over, at de som udgangspunkt er baseret på, at den, der afholder hasardspil i turneringsform, ikke skal have mulighed for at tjene penge på at sælge alkohol, men han må åbenbart godt tjene penge på at sælge slik, sodavand og T-shirts, og har man f.eks.
en gevinstgivende spilleautomat, må man også godt sælge alkohol, så der er lidt nogle misforhold, som jeg synes er helt ved siden af, og det kunne jeg godt tænke mig at have fået med i lovforslaget, men det mindskes muligheden jo for, når det bliver sådan en rodebutik, hvis man kan sige det sådan.
Der kunne være lignende ændringer, man kunne bringe ind i det, men når det er sådan en pose blandede bolsjer, så bliver muligheden for det mindsket .
Når det kommer til ændringer i det her lovforslag, vil jeg gerne fremhæve et par af ændringerne, som jeg synes er positive.
Jeg synes f.eks., at det er positivt, at man ligestiller museer, som er henholdsvis inden for og uden for museumsloven.
Vi støtter også som udgangspunkt ændringen vedrørende magasiner og tidsskrifter.
Her er det sådan, at magasiner, som bliver importeret fra lande uden for EU, bliver pålagt moms, bl.a.
for at undgå at arbejdspladser flytter ud af landet og sådan nogle ting.
Men vi synes også, der er en ting, som vi godt kunne tænke os at få undersøgt i udvalgsbehandlingen, og det gælder den her indfasningsperiode.
Det skal træde i kraft allerede den 1.
januar, og der kan jeg godt se der er nogle udfordringer for de virksomheder, som skal have branchen til at køre.
Mange af dem er baseret på abonnementer, og det er måske planlagt i år ud i fremtiden, og der kan det være en udfordring for dem, at de allerede den 1.
januar 2012 er underlagt nogle nye afgiftsregler, så det synes jeg at vi skal have kigget på i udvalgsbehandlingen, for jeg har fået en del henvendelser fra branchen om, at det giver nogle store problemer.
Jeg vil også gerne vende tilbage til ændringen i reglerne om offentligt hasardspil i turneringsform, altså pokerloven.
Her er det positivt, at man vil bløde op på reglerne, så folk kan betale for at spille poker, samme dag som turneringen afholdes.
Tidligere har det været sådan, at man skulle betale dagen før, og man ændrede det for at mindske muligheden for at folk bliver væk fra turneringer og holder illegale turneringer, og det ønsker vi ikke.
Alt i alt kan Dansk Folkeparti støtte forslaget, men vil gerne have belyst lidt nærmere, om vi kan kigge på den her indfasningsperiode, for jeg kan se, at det giver en del problemer for branchen.